10% zonkans, dat betekent dat het 10% kans is dat de zon schijnt?
en 80% neerslag betekent dat het 80% kans is dat er neerslag valt?
Ik vraag dit met name omdat ik gisteren 80% zonkans zag als weerbericht, nou ja 80%... we wisten toch allemaal dat de zon ging schijnen, waarom dan geen 100%?
of denk ik nu helemaal verkeerd en is 80% zonkans eigenlijk dat de zon 80% v/d dag schijnt?
10% zonkans, dat betekent dat het 10% kans is dat de zon schijnt?
en 80% neerslag betekent dat het 80% kans is dat er neerslag valt?
Ik vraag dit met name omdat ik gisteren 80% zonkans zag als weerbericht, nou ja 80%... we wisten toch allemaal dat de zon ging schijnen, waarom dan geen 100%?
of denk ik nu helemaal verkeerd en is 80% zonkans eigenlijk dat de zon 80% v/d dag schijnt?
KNMI Nader Verklaard Kansen
In de meteorologie waarschijnlijkheid of mogelijkheid dat het weer een bepaalde kant opgaat of dat bepaalde verschijnselen optreden. De mate van (on)zekerheid wordt aangegeven door middel van een percentage. Zo geeft het KNMI in de meerdaagse verwachting de kans op neerslag en zon aan door middel van een kanspercentage. In de weerberichten worden die percentages vaak vertaald in termen als ""kleine kans op, mogelijk, waarschijnlijk of hier en daar"". Bij een neerslagkans van 90% of meer is het vrijwel zeker dat er neerslag komt, bij een kans van 10% of minder blijft het vrijwel zeker overal droog.
http://www.knmi.nl/cms/content/35431/kansen | Gewijzigd: 25 oktober 2011, 12:08 uur, door Ben47
ik had het al even gegoogled, maar had niet echt iets kunnen vinden hierover
mijn dank is groot
mijn dank is groot
Graag gedaan.
Eerlijk gezegd kijk ik nooit naar die percentages. Ze zeggen niets over de neerslag of zon op een bepaalde plek in Nederland. Niets over de hoeveelheid, vorm, duur e.d. Daarvoor heb je toch de tekst nodig. Ik kijk daarvoor veel op de KNMI site naar de verschillende verwachtingen als de algemene, de guidance, de kleine luchtvaart, de maritieme.
Op de neerslagradar kan je zien of het percentage van 90% kans op neerslag bij jou toevallig die dag 0% blijkt te zijn (en blijft) omdat de band van neerslag die dag over een ander deel van Nederland dan waar jij woont blijft slepen.