De PVV maakt zich ernstige zorgen over de Zeeuwse dijken. Die zouden mogelijk op instorten staan omdat ze op drijfzand zijn gebouwd. Tweede Kamerlid Richard de Mos wil van staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) weten wat hij daaraan gaat doen. ,,Door de onderwaartse druk op de dijken worden ze poreus. Het heeft dus geen zin om de dijken op te hogen'', stelt De Mos, die zich baseert op onderzoek van ingenieurs. Volgens De Mos kunnen de dijken na meer dan een dag hoog water ,,ontploffen als vulkanen''.
De constructie van de dijken zou ook de oorzaak zijn geweest voor de Watersnoodramp in 1953, waarbij meer dan 1800 mensen om het leven kwamen. ,,Het is dus heel verontrustend wat er kan gebeuren'', aldus De Mos, die van Atsma een diepgravend onderzoek verwacht. Het Kamerlid is over de problematiek benaderd door een ingenieur die vroeger bij Rijkswaterstaat werkte maar voor zijn verhaal tot nog toe geen luisterend oor had gevonden. ,,Als het klopt, dan moet er dus jarenlang beleid drastisch op de schop'', zei De Mos.
Bron: De Pers | Gewijzigd: 8 februari 2017, 15:33 uur, door Joyce.s
Maar om nu gelijk termen als ,,ontploffen als vulkanen''. de wereld in te slingeren...
Typische PVV nuancering zullen we maar zeggen.
Nog even en we zullen ook wel met tsunami's te maken krijgen als zo'n dijk de zee in stort en zal aan de overkant van Zeeland heel Londen onder zee verdwijnen...pfff.
Ik wordt zelfs niet gefrustreerd omdat jij blijkbaar niet leest dat ik schrijf ' Dat de PVVer dat opgepakt heeft is dan ook goed.'
Dat ik geen PVV aanhanger ben klopt, maar dat heeft niets, maar dan ook niets met mijn reactie op het initiatief te maken. Wie dergelijke termen ook hanteert krijgt van mij deze reactie. Vind wel dat PVV meer van die, in mijn ogen zeer overdreven termen, gebruikt dan andere partijen.
Ik vind die gebruikte termen als ,,ontploffen als vulkanen'' de kwestie eerder geweld aandoen dat onderbouwen en dat betreur ik, want daar is het onderwerp veel te belangrijk voor.
Jij hoeft dat niet te delen hoor!
Dat ik geen onderscheid maak door welke politieke partij zoiets belangrijks aan de orde gesteld wordt mag je ook afleiden uit 'Dat mag zeker niet door de regering genegeerd worden, door welke politieke partij dat ook aan de orde gesteld wordt.'
Lol, maar denk jij dan dat die dijken inderdaad gaan ontploffen ja?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Oh ik zeg ook helemaal niet dat de situatie niet ernstig is en dat het niet onderzocht moet worden. In tegendeel, hij heeft hier een heel belangrijk punt. Alleen jammer dat ie dan weer van die typische PVV taal gebruikt en zegt dat na 1 dag hoogwater de dijken kunnen "ontploffen als vulkanen", want dat is de grootst mogelijke onzin. En door dit soort dingen wordt ie niet meer serieus genomen (en terecht overigens), maar het jammere daaraan is dat ook de goeie punten die die heeft niet meer serieus genomen worden.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Ik wil jullie van harte aanraden om deze discussies in de chat te gaan voeren, maar bovenal wil ik jullie vriendelijk edoch dringend verzoeken bij het onderwerp van het topic te blijven en niet alles erbij te halen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontkracht de boodschap die de PVV in de Tweede Kamer naar buiten brengt dat de dijken in Zeeland op drijfzand zijn gebouwd. Dijken zouden daardoor op instorten staan. Geoloog/hydroloog Jetze Wytzes en een voormalige Rijkswaterstaat-ingenieur Jan Willem Boehmer werkten aan het PVV-onderzoek mee. "Het is niet waar dat onze dijken zwak zijn", reageert persvoorlichter Karin van Rooijen van het ministerie. "Alle dijken ondergaan een keer in de zes jaar een soort APK-keuring. We kijken niet alleen naar de hoogte van de dijken, maar ook naar de constructie en ondergrond. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dijken op instorten staan. Dit is een oud verhaal dat met enige regelmaat nieuw leven ingeblazen wordt."
Bron: PZC
Onweersdagen: 0
...
"Het is niet waar dat onze dijken zwak zijn", reageert persvoorlichter Karin van Rooijen van het ministerie. "Alle dijken ondergaan een keer in de zes jaar een soort APK-keuring. ...Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dijken op instorten staan. Dit is een oud verhaal dat met enige regelmaat nieuw leven ingeblazen wordt."
Bron: PZC
Ik zou geen genoegen nemen met een verklaring van een persvoorlichter. Als je dat wel doet wek je niet alleen de indruk dat het je alleen te doen is om de publiciteit van de PVV(die het hier mede door mij ook heeft gekregen ), maar ook dat je iets onbenulligs op de agenda hebt geplaatst en eigenlijk voor Jan met de korte achternaam staat.
Als het waar is dat het met enige regelmaat nieuw leven ingeblazen wordt, terwijl het wordt bevestigd door een voormalig ingenieur van Rijkswaterstaat en een geoloog/hydroloog, dan moet je toch als staat niet volstaan met het simpeltjes door een persvoorlichter te laten afdoen, maar;
1. de resultaten van die twee mensen in het bijzijn van die mensen en de PVV-aandrager aan de praktijk toetsen, samen met Rijkswaterstaat en een onafhankelijk bedrijf, of
2. die twee mensen en de PVV-aandrager aanklagen dat ze tegen beter weten in onrust zaaien. De rechter zal dan alsnog bewijs eisen, dus kan de staat zich een duur proces besparen door punt 1. uit te voeren.
Als de staat geen van beiden doet is ben je als staat een slappe hap en kan je er vergif op innemen dat het over een jaar wederom aan de orde gesteld wordt. En zo verder en verder. De onrust over de staat van de dijken zal daardoor alleen maar toenemen. | Gewijzigd: 25 oktober 2011, 16:53 uur, door Ben47
Één keer in de Zes jaar, met het oog waarom we dijken hebben vind ik dat toch wel erg weinig. Zou het niet beter zijn na elke storm zowiezo een controle te doen.
Denk je dan dat niet gebeurt? Tijdens zodanig hoogwater dat dijkbewaking wordt ingesteld worden patrouilles gehouden, vervolgens tijdens het eerste laagwater daarna controles uitgevoerd.
Of daarmee alles ondervangen wordt weet ik ook niet.
Hierbij een eerder optreden in de Tweede Kamer waarbij Richard de Mos al een oplossing had voor een eventuele dijkdoorbraak:
http://www.youtube.com/watch?v=XjvIlVUOI7w
Ik denk dat elke aandacht die aan RdM besteed wordt zonde is van de tijd.
Dijken worden zoals Ben schreef bij hoog water zeer streng gecontroleerd. Die controle van 1x/6jaar houdt in dat men met grondboren hele boorkernen uit de dijk haalt, en op andere manieren alles controleert. Bij grote droogte worden de veendijken sowieso gecontroleerd.
Maar men probeert momenteel om dijken ook 'slimmer' te bouwen, en mogelijke calamiteiten door middel van sensormetingen te voorkomen.
Kijk bijvoorbeeld maar eens rond op http://www.ijkdijk.nl/
Hierbij een eerder optreden in de Tweede Kamer waarbij Richard de Mos al een oplossing had voor een eventuele dijkdoorbraak:
http://www.youtube.com/watch?v=XjvIlVUOI7w
Ik denk dat elke aandacht die aan RdM besteed wordt zonde is van de tijd.
Door Marga is hierboven gevraagd om bij het onderwerp te blijven. Ik zal je PB sturen.