Of vragen bij universiteit wageningen??
Mijn (on)weer foto's : Foto's
mede omdat ik deze naar beneden zag komen en een krater vond in het weiland.
Zie topic http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;hl=meteoriet
Uiteindelijk was het helaas geen meteoriet maar ik ga verder zoeken!
Ik heb het gemeld bij diverse instanties maar geen reactie.
Uiteindelijk heeft Joost Pelser-Hartman van sterrenkunde.nl de stenen laten onderzoeken.
reactie 1
Als er werkelijk een meteoor zou zijn ingeslagen enkele jaren geleden zou dit gepaard moeten gaan met een zeer heldere vuurbol die door duizenden mensen zou moeten zijn gezien. Dit komt slechts een keer in de paar jaar voor. Als u mij meer nauwkeurig kan aangeven op welk moment u de meteoor gezien heeft. (Welke maand en jaar is genoeg) dan kan ik controleren of er op dat moment mogelijk een heldere meteoor zichtbaar is geweest. Mogelijk zijn er dan ook foto’s van, en is de baan bekend. (Wij “bewaken†de hemel met automatische camera’s iedere dag gedurende al een 10 jaar). Op dat moment kan worden bekeken of er een kans is dat een verbinding is tussen uw krater en een meteoor.
Overigens acht ik de kans dat u daadwerkelijk een meteoorkrater in uw weiland heeft erg klein. Gezien de omschrijving verwacht ik ook niet dat dit een krater zal zijn. Als de krater 6 meter in doorsnede is, zal bij een gemiddelde inslag de diepte rond de 4-5 meter moeten liggen. De grond uit het “gat†zal ook ergens moeten zijn. Een dergelijk “inslag†gaat met zodanig geweld gepaard. (vergelijkbaar met het ontploffen van enkele bommen) Dat u dit zeker zou moeten hebben gemerkt, en met u, uw omgeving, het leger en het KNMI. In Nederland wordt iedere trilling in de grond namelijk erg goed geregistreerd. Indien deze trillingen zouden worden waargenomen zal er onmiddellijk actie op volgen, en hadden wij waarschijnlijk al de volgende dag bij u in de achtertuin gestaan. In 1991 is dit voor het laatst gebeurt, toen een zeer kleine inslag in Enschede is geweest.
Antwoord 2
Kunt u een steentje naar mij opsturen? Dan laat ik een van onze geologen bekijken of het een meteoriet is.
U kunt zelf ook een aantal kenmerken controleren:
- meteorieten zijn in bijna alle gevallen magnetisch. (u houd de steen bij een kompas en kijkt of de naald beweegt)
- meteorieten zijn in bijna alle gevallen zwaarder als aards gesteente met dezelfde afmetingen.
- Meteorieten lijken eruit te zien alsof ze zijn gesmolten en vervolgens weer gestolt.
[b]
Uiteindelijk kreeg ik een uitgebreid rapport toegestuurd waarin
de steentjes uitgebreid getest zijn, doorgezaagd etc.
Helaas was het geen meteoriet.
Hier heb je het e-mailadres: Joost@pelser-hartman.nl
Ik zou zeker hem benaderen want jou steen ziet er erg bijzonder uit. Succes
heb net een mail gestuurd naar hem, bedankt voor de informatie!
Beste buccauw siebren,
Ik heb je mail doorgestuurd gekregen van Joost Hartman.Binnen de WG meteoren ondersteun ik het meteorieten documentatie centrum.
Ik kan je helpen bij het determineren en, indien het inderdaad een meteoriet blijkt te zijn, bij het vervolg traject. Het zou mooi zijn als je wat vragen hierover kan beantwoorden;- Zou je wat betere foto's van de mogelijke meteoriet kunnen opsturen? (liefst met een lineaal oid er bij)-Mocht je hem kunnen wegen, dan zou dat ook helpen. Mocht het een goede kans hebben dat het een meteoriet is, dan kan ik hem voor je zagen en er een slijpplaatje (dunne doorsnede) van maken, aan de hand daarvan kunnen we met behulp van een petrologsche microscoop grofweg het soort meteoriet bepalen. Het vervolg, de echte klassificatie, zal dan door een wetenschappelijk instituut gedaan moeten worden. Zelf bezit ik een slijpplaatjes referentie collectie van 99,7% van alle mogelijke klassen van (steen) meteorieten. Het is dus mogelijk om al aan de hand van het slijpplaatje een heel eind te komen.Dit kost wel wat tijd, dus ik doe dat alleen voor de zeer goede kanshebbers. Met vriendelijke groet, Gert Jan
: Heb nu duidelijkere fotos doorgetuurd en het juiste bericht en met de vraag als hij de steen voor mij kan onderzoeke dan stuur ik hem eventueel op ben nu aan het wachten op het antwoord.
Ik ben ook nieuwschierig!
Zal een leuke vonst zijn!!
ik heb een vraagje mischien weten julie meer over deze vondst die ik gedaan heb.
ik heb onlangs pas vandaag nog (23/10/11) een steen gevonden in een veld bij mijn thuis in de buurt die heel zwaar is + de steen is magnetisch. ik heb hem in een soort kleine krater (kuil) gevonden. nu vraag ik mij af weet iemand van julie mischien iets meer over deze ijzere steen.de steen heeft een zwarte donker bruin achtige korst...de ijze steen heeft ook een klein beetje roest plekjes, wete julie wat het kan zijn. alvast bedankt voor de informatie. hier enkele foto's van de ijzere steen. er staan ook 2 foto's waar op je ziet hoe de steen reageert op een magneet.
Ik heb de foto's bekeken en ik weet bijna zeker dat het geen meteoriet is. Meteorieten (als ze van nikkel ijzer zijn) hebben bijna altijd een structuur met zo genaamde 'duimafdrukken'. Ik mis deze afdrukken op de steen. Ikzelf heb een aantal keren iets vergelijkbaars gevonden en het bleek altijd aards te zijn. Het beste is er een nikkel test op los te laten. Als er nikkel in zit dan is het bingo. Nikkel tests zijn te koop. Je moet een klein stukje van de steen vlak schuren en met een wattenstaafje het vlakje insmeren. als de test (het wattenstaafje) rose aangeeft is er nikkel aanwezig...Er moet nikkel aanwezig zijn anders is het dus geen meteoriet. Succes! | Gewijzigd: 28 oktober 2011, 11:48 uur, door MarkNL
de nikkel tests kan ik ni doen weet niet waar ik zo iets moet vinden + iemand ging me nog een uitgebreid verslag versturen over hoe hetg verder moet met deze ( mogelijke meteoriet)
Nou, dat lijkt me puur ijzer of staal, het glimt tegen je op
Klein vraagje, is er in de eerste of tweede oorlog bij jou in de buurt veel gevochten, met tanks en zo? Het zou zomaar een stuk tank kunnen zijn of ander kapot geschoten zwaar geschut, of een bomscherf van een wel heel zware bom.
Klein vraagje, is er in de eerste of tweede oorlog bij jou in de buurt veel gevochten, met tanks en zo? Het zou zomaar een stuk tank kunnen zijn of ander kapot geschoten zwaar geschut, of een bomscherf van een wel heel zware bom.
nee hier in de buurt is niet veel gevochten , er is wel gevochten geweest met tanks enzo.. maar niet erg veel.
dat geeft me terug wat hoop hoe ben je daar aan gekomen aan die ijzermeteoriet, gevonden ?
Het is GEEN meteoriet : )
lees dit maar wat hij naar me stuurde.
Beste Siebren, Slecht nieuws dan, het is geen meteoriet.Ik denk dat het een magnetiet knol is. De afmetingen geven circa 19ccm (alle waarden wat kleiner genomen voor de afrondingen). Met een gewicht van 94,15 kom ik op een dichtheid van ongeveer 5 gr/ccm.Dit is een waarde die wij niet tegenkomen bij meteorieten. Verder geven kleuren van de streeptest ons nog meer houvast, een meteoriet laat namelijk geen kleuren na. Als ik beide combineer kom ik op Magnetiet uit.Dit heeft een dichtheid van 5,15, en laat zwart/bruine strepen. Maar je bent ik goed gezelschap, dit wordt heel vaak voor een meteoriet aangezien. Zoals je zult begrijpen heeft het dus geen zin om hier een slijpplaatje van te maken, de dichtheid is veel te hoog. Succes met zoeken! Met vriendelijke groet, Gert Jan
volgende keer meer succes hoop ik in ieder geval iedereen tog bedankt voor de reactie's en informatie de me goed verder geholpen hebben, daarbij kunnen we dit hoofdstuk sluiten
en hoe weet jij dan dat het een meteoriet is?
slak is geen metaal. Meer steenachtig.