Woensdagavond en -nacht heeft de bliksem 10 vliegtuigen van Finnair getroffen. 6 toestellen waren op weg naar vliegveld Helsinki-Vantaa en konden daar veilig landen, 4 andere, die net waren vertrokken, moesten terugkeren. Door deze ongewone gebeurtenissen treden donderdagochtend vertragingen op en worden vluchten geannuleerd. Finnair heeft laten weten dat alle getroffen toestellen technisch zijn geïnspecteerd. Enkele vliegtuigen hadden geringe schade als gevolg van de blikseminslagen.
Een chartervlucht naar het Griekse vakantieoord Chania moest terugkeren naar vliegveld Helsinki na te zijn getroffen door een bliksemschicht. Het vliegtuig kon donderdagochtend echter wel gewoon vertrekken. Finnair toestellen die waren vertrokken naar Oulu, Vaasa en Joensuu moesten ongeveer 10 minuten na hun vertrek, woensdag laat, van de luchtverkeersleiders terugkeren naar het Helsinki-Vantaa. Gisteren werd nog gemeld dat deze toestellen niet waren getroffen door de bliksem. Finnair annuleerde vervolgens alle vluchten van Helsinki naar Hamburg en Génève, die donderdagochtend moesten vertrekken.
Spoorwegen
Door de bliksem raakte signaalapparatuur op het spoor tussen Kirkkonummi en Siuntio beschadigd, waardoor vertragingen optraden op de routes tussen Helsinki-Turku en Karjaa-Hanko.
Bron Finlandnieuws
Da's sterk!
Dat moet wel een hele bijzondere bui geweest zijn. Of zou er iets anders aan de hand geweest zijn? Een bommelding waar ze passagiers niet ongerust mee wilden maken? Hmmm... vreemd!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Da's sterk!
Dat moet wel een hele bijzondere bui geweest zijn. Of zou er iets anders aan de hand geweest zijn? Een bommelding waar ze passagiers niet ongerust mee wilden maken? Hmmm... vreemd!
Ja en alle tien van Finnair, terwijl er toch ook andere maatschappijen vliegen. Van mijn kant eveneens hmmm...vreemd!
Heel apart om te zien kan ik je zeggen, maar stiekem ook wel erg gaaf!
Voor degenen die me niet geloven, zoals mensen hier ook niet deden, heb ik een link van de regionale nieuwssite met een stukje erover:
http://veghel.kliknieuws.nl/nieuws/135170/...oven-mariaheide
(Sorry dat ik het zo vermeld, maar ik weet niet hoe ik dit anders kan doen?)
Gr Perry
Wat de vorige poster zeg, vele vliegtuigen volgen dezelfde route. Maar ook allemaal van exact dezelfde maatschappij?