In augustus 1883 is de aarde misschien ontsnapt aan een catastrofale kosmische ramp. Die uiterst speculatieve conclusie trekken drie Mexicaanse wetenschappers uit een nieuwe analyse van waarnemingen van de Mexicaanse astronoom José y Bonilla. Die zag op 12 en 13 augustus 1883 honderden kleine, 'mistige' objecten voor de zon langs bewegen. Hij publiceerde zijn waarnemingen in 1886 in het Frans tijdschrift L'Astronomie , maar er is nooit een bevredigende verklaring voor gevonden.
Volgens Hector Manterola, Maria Ramos Lara en Guadalupe Cordero heeft Bonilla mogelijk de brokstukken van een gefragmenteerde komeet waargenomen. Die zouden dan op een hoogte van slechts een paar honderd tot een paar duizend kilometer langs de aarde zijn gescheerd.
Tientallen meters
De brokstukken zouden minstens tientallen meters groot zijn geweest; hun totale aantal wordt geschat op meer dan drieduizend. Als ze de aarde hadden geraakt, zouden er binnen twee etmaal dus een paar duizend inslagen hebben plaatsgevonden van het kaliber Tunguska - de inslag van (vermoedelijk) een komeetbrokstuk in 1908 in Siberië. De conclusies van de drie Mexicanen zijn echter uiterst speculatief. Er zijn geen onafhankelijke aanwijzingen dat het hier om komeetbrokstukken ging; de analyse van de waarnemingen van Bonilla is dus volledig gebaseerd op een aanname. Het suggestieve artikel is ook (nog) niet geaccepteerd voor publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift.
Bron Nu.nl
Bron: Wikipedia
Pachtig dit soort verhalen. De wereld is veel leuker als er nog wat vraagtekens in zitten.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ik vind het een vreemd artikel omdat men na al die tijd nu pas met zo'n "verklaring" komen.
En aangezien alles gebaseerd is op een aanname, lijkt het mij niet meer dan een schreeuw om aandacht.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het daadwerkelijk gebeurd zou kunnen zijn.
Ik vind het een vreemd artikel omdat men na al die tijd nu pas met zo'n "verklaring" komen.
En aangezien alles gebaseerd is op een aanname, lijkt het mij niet meer dan een schreeuw om aandacht.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het daadwerkelijk gebeurd zou kunnen zijn.
Het herbestuderen van oude data kan soms nieuwe inzichten opleveren.
Best interessant!
Het zou spectaculairder zijn als ze net in de dampkring zouden komen Dan verbranden ze tenminste.
Deels dan toch!
Het zou spectaculairder zijn als ze net in de dampkring zouden komen Dan verbranden ze tenminste.
Je had het waarschijnlijk niet meer na kunnen vertellen. Brokje van 1km breed
in het bericht staat anders "enkele tientallen meters"
Ik denk dat wij het dan gerust nog na kunnen vertellen hoor, mits ze de aarde niet raken. enkel de dampkring.
ik bedoelde zoiets:
| Gewijzigd: 18 oktober 2011, 14:24 uur, door Pgs3000
Ik denk dat wij het dan gerust nog na kunnen vertellen hoor, mits ze de aarde niet raken. enkel de dampkring.
Toengoeska-explosie
Dat de aarde niet bereikt wordt is ook geen garantie dat er geen zeer grote gevolgen op aarde zijn. Wanneer zoiets vergelijkbaars zich boven Amsterdam afspeelt, vertelt niemand uit die stad dat na.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
Dat de aarde niet bereikt wordt is ook geen garantie dat er geen zeer grote gevolgen op aarde zijn. Wanneer zoiets vergelijkbaars zich boven Amsterdam afspeelt, vertelt niemand uit die stad dat na.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
In je link staat dat het allemaal gespeculeerd is. Ze weten niet eens de echte oorzaak van die explosie! Ik denk nog steeds dat als een voorwerp van enkele tientallen meters nét in onze dampkring zou komen, (zoals ik ook aangaf in mijn orginele bericht) Dat het niks anders dan een mooi schouwspel opleverd. | Gewijzigd: 18 oktober 2011, 14:32 uur, door Pgs3000
Even voor de duidelijkheid:
Ik geloof niet in de 2012 theorie, het is toch allemaal sensatie.
Hoewel ik toch wel blij ben als het 22 december 2012 is, dan is het zeker dat het dus allemaal onzin was | Gewijzigd: 18 oktober 2011, 14:46 uur, door weerfreak