De vele malen onderscheiden fotograaf Louise Murray is geobsedeerd door het noordelijke Poolgebied en de schoonheden die het herbergt. Het afgelopen decennium verblijft ze elk jaar tussen zes weken en zes maanden in de regio. In het Engelse dorpje Lacock wordt haar werk geëxposeerd. Wij hebben de mooiste foto’s op een rij gezet.
“De unieke kwaliteit van het licht gecombineerd met de ongerepte natuur doet mij elk jaar naar het gebied terugkeren.†Murray wil niet alleen de schoonheid van de regio laten zien, maar ze wil met haar werk ook het smelten van de ijskappen onder de aandacht brengen. Ze waarschuwt voor het gevaar van het broeikaseffect: “Ik heb de gevolgen van de klimaatsveranderingen met eigen ogen mogen aanschouwen. De reis te voet over de ijszee wordt elk jaar gevaarlijker."
Hoewel in andere gebieden rondom het Poolgebied ijsberen met uitsterven bedreigd worden, is de Britse fotograaf Murray van mening dat de gebieden waar zij komt, zoals hier in het noorden van Canada, het aantal ijsberen stabiel blijft. “Dit kan echter veranderen, wanneer meer ijs smelt,†aldus Murray. Op de bovenstaande foto is een moeder met haar welp te zien. Het 5-jarige ijsbeertje loopt continu gevaar dat hij gedood wordt door grotere mannetjes die met zijn moeder willen paren.
Deze foto van een ijsberg nabij Nunavut (Canada) laat zien dat hij onder het water nog een stuk groter is, dan het topje doet vermoeden.
Fotograaf Louise Murray is niet bang aangelegd. Zonder problemen benadert ze een groepje mannelijke walrussen.
Niet alleen bovenwater, maar ook daaronder heeft Murray prachtige platen geschoten. Zoals hier in Churchill Canada, waar ze een groep witte dolfijnen fotografeert. Dit zoogdier staat erom bekend zeer vocaal te zijn. Een groep zoals deze staat daarom garant voor een kakafonie van klikken, fluiten en tsjirpen.
Een ongeveer twee maanden oude ringelrob, ook wel stinkrob genoemd, steekt zijn hoofd boven water. De zoogdieren worden geboren in holtes in de sneeuw op het ijs. En dat is maar goed ook, want de beesten zijn de favoriete maaltijd van ijsberen. Eenmaal volwassen kan de zeehond ongeveer 110 kg worden.
Zowel een ijsbeer als een Arctische meeuw staan op de uitkijk in Lancaster Sound, Canada.
De dikke vacht van deze husky houdt hem warm tijdens het slapen op de sneeuw in Groenland.
Deze Inuït-jager leidt zijn husky’s over het ijs op Groenland. Herbert Island is één van de weinige streken waar de oorspronkelijke bewoners van het gebied nog jagen met honden en slee.
Bron MSN nieuws | Gewijzigd: 8 februari 2017, 15:55 uur, door Joyce.s
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography