De tweede etappe van de World Solar Challenge in Australië is stilgelegd door een bosbrand. Dat zei een woordvoerster van het Solar Team Twente maandag. Het team uit Twente mocht evenals de andere teams na ruim 300 kilometer niet verder rijden. De Twentse deelnemers staan stil op een parkeerplaats op ongeveer 985 kilometer van Darwin. Ook het Delftse Nuon Solar Team doet mee aan deze wedstrijd.
Bron De Pers
Aan de andere kant van de wereld, in Australië vind deze week de World Solar Challenge plaats. De World Solar Challenge is een tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens, auto’s die rijden op zonne-energie. De wedstrijd gaat dwars door de Australische woestijn over een afstand van 3021 km. De start is in de noordelijke stad Darwin en gaat via Alice Springs naar de zuidelijk stad Adelaide. De auto die het snelst de afstand van 3021 km aflegt, is de winnaar van de race.
Doel
Het doel van deze wedstrijd is om het onderzoek aan op zonne-energie aangedreven auto’s te promoten. De World Solar Challenge kan ook gezien worden als de showcase van nieuwe geavanceerde automotive technologie en een promotiemiddel om duurzaamheid onder de aandacht te brengen.
De 21Connect van het Solar Team Twente rijdt tussen de bosbranden door. Foto: Gijs Versteeg.
Deelnemers
Aan deze open wedstrijd doen universiteiten, bedrijven en individuen mee. Er doen 30 teams uit 22 verschillende landen mee in zelf ontworpen en gebouwde auto’s die volledig op zonne-energie rijden. Dit jaar doen er weer twee Nederlandse teams mee. Het team van de TU Delft (Nuon Solar Team) en het team van de Universiteit Twente (Solar Team Twente).
Helga van Leur
De race loopt over de 3000 km lange Stuart Highway. Deze snelweg is een openbare weg, de teams rijden dus ook tussen al het andere verkeer. Elke racedag begint om 8 uur ’s ochtends, waarna de teams om 17.00 uur weer moeten stoppen en overnachten langs de kant van de weg. Omdat de auto’s alleen maar gebruik maken van de zon om de auto aan te drijven, spelen weersverwachtingen een belangrijke rol bij het bepalen van de strategie tijdens de race. Het Solar team van de Universiteit Twente heeft RTL4-weervrouw Helga van Leur meegenomen. Haar belevenissen zijn te volgen via blogs.rtlnieuws.nl/Helga-van-leur en op RTLZ. Tot en met vrijdag is om 17.45 uur een verslag van de dag te zien.
Weer en snelheid
Met behulp van bewolkingsmodellen en actuele satellietbeelden kun je van te voren inschatten of de auto op de lange rechte Stuart Highway onder een wolkengebied moet doorrijden. In dat geval is het verstandig de snelheid te reduceren. Je wilt namelijk voorkomen dat je stil komt te staan met een lege accu. Aan de andere kant is het zonde om aan het einde van de rit ongebruikte opgeslagen energie over te houden.
De TU Delft rijdt dit jaar met de Nuna6. Foto Nuon Solar Team.
Stand van zaken
Tijdens de kwalificatie op zaterdag 15 oktober kwam het team van Twente met hun 21Connect als snelste over de finish. De zonnewagen reed met een gemiddelde snelheid van 85.43 kilometer per uur over het parcours en mocht op de eerste dag van de race op zondag 16 oktober in poolposition starten. Door technische problemen raakte het Solar team zijn eerste positie meteen kwijt en eindigde het team van de Japanse Universiteit met de Tokai Challenger2, op de eerste plaats, gevolgd door het team van de Universiteit van Delft met de Nuna6. De TU Delft moet zijn naam hoog houden, zij wonnen 4 keer eerder de Solar Challenge race in 2001, 2003, 2005 en in 2007. Vorig jaar werden ze tweede.
Bosbranden
Door hitte en droogte ontstonden er afgelopen maandag langs de Stuart Highway op diverse plaatsen bosbranden. De organisatie van de Solar Challenge besloot de race tijdelijk stil te leggen voor alle deelnemers. Inmiddels is de vierde racedag ten einde en staat het Japanse team nog steeds op de eerste plaats. Het Nuon Solar Team heeft het vandaag goed gedaan. Met een snelheid van bijna 100 kilometer per uur is de achterstand op het Japanse team van de Tokia University flink minder geworden. Zonneracer Nuna6 heeft hierdoor nog steeds kans om de eerste plaats in de World Challenge te pakken. Het Solar team uit Twente doet het ook goed. Vandaag werden maar liefst twee posities winst gehaald en staat het Twentse team op de vierde plaats.
Spannende finish
Morgen, de laatste dag van de World Solar Challenge wordt spannend wat betreft het weer. De broodnodige zon laat het afweten, buien met regen kunnen op het laatste moment nog roet in het eten gooien... Met spanning volgen wij beide Nederlandse team tot over de finish in Adelaide...
Bron: Meteo Consult | Gewijzigd: 19 oktober 2011, 15:43 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Een team van de Technische Universiteit Delft is donderdag nipt als tweede geëindigd in de World Solar Challenge, de wedstrijd tussen voertuigen op zonne-energie. Het team is verslagen met het kleinste verschil ooit in de 11 races die tot dusver zijn gehouden. Winnaar werd het team van de Japanse Tokai Universiteit. De voertuigen legden 3000 kilometer af door Australië. De wedstrijd, die zondag begon, werd enige tijd onderbroken voor bosbranden.
Bron: PZC | Gewijzigd: 13 april 2017, 16:32 uur, door Joyce.s