Mwa niet helemaal waar . Wind aan de grond waait alles behalve evenwijdig aan de isobaren (als gevolg van wrijving). De zogenaamde geostrofische wind, de luchtstroom op enige hoogte zonder invloed van wrijving, doet dat wel.
Over het algmeen zal de wind aan de grond 10-30 graden gekrompen zijn (afhankelijk van snelheid en (on)stbaliteit van de grenslaag) tov de richting die je zou verwachten als je alleen naar de isobaren zou kijken.
Dit zogenaamde transport over de isobaren houdt weersystemen in stand of breekt ze juist af.
In zeer stabiele grenslagen kunnen we soms zelfs zwakke winden terugvinden die zelfs meer dan 30 graden gekrompen zijn tov de isobaren.
In beeld gebracht (voor het noordelijk halfrond)
Bron: http://www.zweefvliegopleiding.nl/gpl/meteo/index.html
Goede info Marcel. Daar hebben mensen die die kant op willen gaan wat aan! En dat het moeilijk is om aan het werk te komen wegens bezuinigingen geldt voor vele richtingen. Dus mensen laat je niet uit het veld slaan en ga er voor. | Gewijzigd: 28 oktober 2011, 16:06 uur, door Ben47
Mwa niet helemaal waar . Wind aan de grond waait alles behalve evenwijdig aan de isobaren (als gevolg van wrijving). De zogenaamde geostrofische wind, de luchtstroom op enige hoogte zonder invloed van wrijving, doet dat wel.
Over het algmeen zal de wind aan de grond 10-30 graden gekrompen zijn (afhankelijk van snelheid en (on)stbaliteit van de grenslaag) tov de richting die je zou verwachten als je alleen naar de isobaren zou kijken.
Dit zogenaamde transport over de isobaren houdt weersystemen in stand of breekt ze juist af.
In zeer stabiele grenslagen kunnen we soms zelfs zwakke winden terugvinden die zelfs meer dan 30 graden gekrompen zijn tov de isobaren.
Ik weet dit ook wel hoor, maar ik had het ook over de basis, als je meer in detail gaat kijken wordt het met meteo al gauw heel ingewikkeld, omdat zoveel dingen met elkaar samenhangen.
Ik heb zowel het academische pad als het luchtmacht pad gevolgd.
Indien vakken als wis-, schei- en natuurkunde niet jouw ding zijn kan ik je uit ervaring een studie in Wageningen afraden. Ook ik ben op enig moment afgehaakt omdat de opleiding naar mijn idee te exact was. Bovendien wordt je in die 5 jaar geen forecaster, je wordt wetenschapper. Je kunt theoretisch alles verklaren en berekenen maar een verwachting maken vergt andere skills.
Vaak moeten afgestudeerden nog een korte aparte opleiding volgen (soms intern, soms bij de luchtmacht) om het maken van verwachtigen, soms onder grote tijdsdruk, onder de knie te krijgen.
Op het moment ben ik al geruime tijd luchtvaart meteoroloog bij de luchtmacht.
Over het algemeen wordt het HAVO diploma als minimale eis gezien. Houdt wel rekening met het feit dat je niet meteen meteoroloog wordt. Je bent in de eerste plaats militair, in dit geval een officier.
Dit houdt in dat het jaar voorafgaand aan je opleiding tot meteoroloog je eerst de officiersopleiding aan de KMA gaat volgen. Een jaar lang wordt je lichamelijk en geestelijke soms flink op de proef gesteld, maar je moet ook flink aan de studie met vakken als militair recht, bedrijfskunde en leiding geven aan grote groepen.
Na een jaar ga je dan naar de LMG (luchtmacht meteorologische groep) en volg je daar verschillende opleidingen.
Pas dan mag je na een inwerkperiode van enkele maanden jezelf meteoroloog/forecaster noemen.
Momenteel zullen er echter maar weinig mensen aangenomen worden als gevolg van de bezuinigingsronde die nu gaande is.
Mocht je vragen hebben hoor ik het graag. Wellicht dat ik je verder kan helpen.
Hiermee wordt mijn stelling nog eens stevig bevestigd.. Meteo is een moeilijk en ingewikkeld vak met heel veel natuurkunde en wiskunde.
Meteorologie is 100% natuurkunde op HBO-TU niveau en misschien wel 95% wiskunde en ook nog wel een klein deel scheikunde (waterdamp, lucht samenstelling, wanneer wordt waterdamp weer vloeibaar. dat soort dingen)
Vooral topics als DRUK, KRACHT, TEMPERATUUR, STROMING, ENERGIE en vooral de samenhang tussen deze topics, want deze hangen ALLEMAAL op de een of andere manier met elkaar samen en is uit te drukken in wiskundige formules.
Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom de wind evenwijdig waait aan de isobaren en niet haaks er op?
Waarom draait de wind links om een lagedruk gebied en rechtsom om een hogedruk gebied? Is dat in Australie ook zo?
Waarom draait de lucht ubehaubt om die gebieden, waarom waait de wind niet gewoon rechtstreeks van de H naar de L.
Probeer dat maar es voor jezelf te verklaren.. en dit zijn nog maar een paar basics van meteo...
En nog zo iets.. in de economie is (VEUL) meer geld te verdienen (denk accountant, verzekeringsagent, effectenmakelaar, bankier..), dus ik zou die studie economie zeker afmaken!
Lots
Goeie vragen inderdaad, eigenlijk nooit echt in verdiept. Is inderdaad best lastig al die processen wat en waarom zich dat allemaal zo afspeelt.
Haha ja, de studie economie ga ik gewoon afmaken
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showforum=63
Verder zou je eens hier kunnen kijken.
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/
http://www.civ.zweefportaal.nl/docs/meteor...eefvliegers.pdf
http://www.zweefvliegopleiding.nl/gpl/meteo/index.html
http://www.hetwonderlijkeweer.be/moeilijk.htm#pagina%20begin
Bedankt Ben!