Een bergingsploeg is weer aan boord gegaan van het containerschip ‘Rena' dat op 5 oktober in Nieuw-Zeeland op een rif is vastgelopen en olie lekt. De bergers moeten onderzoeken hoe de resterende olie kan worden weggepompt voordat het schip in tweeën breekt. Door de hoge golfslag konden ze de Rena twee dagen lang niet betreden. Volgens de bergers kan het vaartuig elk moment breken. Als zij de olie van boord willen halen voordat het schip breekt, moet het zo spoedig mogelijk gebeuren. De containers die op het dak staan opgestapeld, zijn aan het schuiven en maken het extra gevaarlijk voor de bergers. Er liggen zes boten in de buurt die afgevallen containers moeten wegslepen. Het schip had in totaal 1.368 containers aan boord. Verscheidene containers zijn donderdag op de kust aangespoeld. Zeker een daarvan bevatte een gevaarlijke stof, maar volgens de autoriteiten levert het geen groot gevaar op. Het schip had 1700 ton zware olie en 200 ton diesel aan boord. Volgens scheepvaartdienst Maritime New Zealand is zeker 390 ton zware olie in zee gelopen.
Bron: de Standaard | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:37 uur, door Joyce.s
Het bergen van het containerschip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland komt maar niet op gang. Door de hoge golfslag blijft het op een rif gelopen schip niet stabiel en dreigt het in tweeën te barsten, zo heeft een woordvoerder van de Nieuw-Zeelandse scheepvaartautoriteiten zaterdag meegedeeld.
Het is voor duikers te riskant om in het achterste deel van de Rena te komen om daar uit de eerste brandstoftaftank bijna 800 ton olie weg te pompen. Dit kan slechts bij beter weer, ten vroegste zondag. Ondertussen is geen nieuwe brandstof meer uit het containerschip gelekt. In de brandstoftanks van het 236 meter lange schip bevindt zich nog ongeveer 1.300 ton olie, nadat al 400 ton in zee vloeide. Op nabije stranden is een zwarte dikke smurrie aangespoeld. Honderden dieren zullen de olievlek niet overleven.
Volgens de Nieuw-Zeelandse milieuminister Nick Smith blijkt dat de kapitein op zijn verjaardag een kortere route heeft genomen en daarbij op een rif is gelopen.
Bron: de standaard
Voor de kust van Nieuw-Zeeland hebben reddingswerkers zaterdag geprobeerd om de positie van het gestrande schip te stabiliseren. Olie wegpompen is niet gelukt. Intussen dreigt het schip nog steeds te breken, en voor volgende week dreigt ook een nieuwe storm, waardoor het een race tegen de tijd is.
De Rena liep 11 dagen geleden vast op een rif en lekt sindsdien olie en diesel. De milieuschade is groot, maar het zou een echte ramp kunnen worden mocht het in tweeën breken. Zaterdag was het weer kalm, maar het schip was nog niet stabiel genoeg om olie weg te pompen. Dat zou zondag kunnen gebeuren. Er is wel met man en macht geprobeerd om het overhellende schip te stabiliseren door tegengewichten aan te brengen.
De vooruitzichten zijn goed. "De situatie is aanzienlijk verbeterd, maar we zijn nog niet uit de problemen", maakt de Nieuw-Zeelandse Milieuminister Nick Smith zich sterk. Niettemin kan het gevaarte nog altijd in tweeën breken.
Vorige week werd al 10 ton olie uit het schip gepompt, maar tegelijk lekten al honderden tonnen olie in zee. Die is gedeeltelijk op de stranden terechtgekomen. Ook honderden dieren zullen de ramp niet overleven.
Volgens milieu-organisaties dreigt een regelrechte milieuramp als de resterende 1.700 ton olie en 220 ton diesel in zee zouden vloeien.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
Reddingswerkers zijn zondag begonnen olie over te pompen uit het containerschip Rena dat enkele dagen geleden op de klippen is gelopen voor de kust van Nieuw Zeeland, zo hebben de scheepvaartautoriteiten van dat land gemeld. Het betreft een delicaat karwei dat de hele nacht (plaatselijke tijd) en de daaropvolgende dag moet doorgaan om zoveel mogelijk fuel uit de Rena te krijgen vooraleer het weer slechter wordt. In de Rena steekt nog naar schatting 1.300 ton zware olie. Het schip helt meer dan 20 graden over op een rif voor de oostelijke haven Tauranga, waar het 11 dagen geleden tijdens de nacht is vastgelopen. Door lekkende olie zijn al meer dan 1.000 zeevogels omgekomen en is meer dan 30 km strand gesloten. Het weer zou gunstig blijven tot maandag later op de dag (plaatselijke tijd). Duikers rapporteerden zaterdag dat het schip minder vastzat dan gedacht.
Bron: De Standaard | Gewijzigd: 16 oktober 2011, 12:04 uur, door Sanwa
Nu het weer is opgeklaard maken pompploegen zich voor de kust van Nieuw-Zeeland op voor een derde poging de olie uit het scheepswrak van de Rena te bergen. Na een door slecht weer gedwongen onderbreking van drie dagen zijn negen pompmedewerkers weer aan boord gegaan van de Rena. Zij hebben hun werk volgens scheepvaartautoriteit Maritiem Nieuw-Zeeland donderdagmiddag hervat. Het 236 meter lange schip zit sinds 5 oktober vast op het Astrolabe-rif, 22 kilometer van Tauranga Harbour. Het schip maakt slagzij en de romp vertoont tal van scheuren. Volgens deskundigen kan het ieder ogenblik breken of zinken. Voor die tijd hopen de pompploegen nog zoveel mogelijk van de 1400 ton brandstof aan boord veilig te stellen. Ongeveer 350 ton olie is al in de bij toeristen geliefde baai gelekt.
Bron: Nieuws.nl
Er is zaterdagnacht weer meer dan tien ton olie gelekt uit het beschadigde vrachtschip Rena, dat twee weken geleden vastgelopen is op een rif in Nieuw-Zeeland. Het is het eerste significante lek sinds twaalf dagen, zeggen de autoriteiten zondag. Het nieuwe lek werd ontdekt tijdens een observatievlucht boven het schip. Kort voordien hadden de autoriteiten een zwemverbod opgeheven op een strand nabij de aan de oostkust gelegen havenstad Tauranga. Maritime New Zealand, het agentschap dat instaat voor de bergingsoperatie van de Rena, zegt dat het niet zeker is of de olie van het schip afkomstig is. "Maar waarschijnlijk is het wel afkomstig van de kokerkiel, die voort lekt vanwege het laagtij", klinkt het. Vier boten worden gereedgemaakt om de olie in te dijken. Daarna kunnen gespecialiseerde teams de olie uit de oceaan verwijderen. Dankzij het kalme weer konden bergingswerkers de afgelopen twee dagen wel continu olie uit het schip pompen. Het schip vertoont barsten en maakt 21 graden slagzij. Het is daarom de bedoeling om alle olie uit het schip te halen, voor het helemaal breekt, zinkt en een grote milieuramp zou veroorzaken. Op dit moment is al meer dan 300 ton olie aangespoeld aan de kust. Stranden raakten daardoor sterk vervuild en meer dan 1.300 zeevogels kwamen om het leven.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:37 uur, door Joyce.s
Bergers zijn erin geslaagd ruim een derde van de olie uit het containerschip dat 5 oktober voor de kust van Nieuw-Zeeland vastliep te verwijderen. Dat heeft scheepvaartdienst Maritime New-Zealand (MNZ) dinsdag gemeld. Eerder moesten de pompploegen het werk staken vanwege het slechte weer. De bergers hebben tot nu toe 530 ton olie uit de Rena verwijderd. Het is een race tegen de klok om alle olie weg te pompen voordat het zwaar beschadigde schip zinkt of in tweeën breekt. Zo'n 350 ton olie is reeds de zee ingelopen, terwijl er nog ongeveer 960 ton olie aan boord is.
Bron: Nieuws.nl
De kapitein en de eerste stuurman van het bij Nieuw-Zeeland vastgelopen containerschip Rena zijn opnieuw aangeklaagd voor hun rol in de ramp. Dat meldde de New Zealand Herald woensdag. Volgens de minister van Milieu, Nick Smith, moet de ,,kracht van de wet op de verantwoordelijken gericht zijn. Niet alleen voor de dood van ruim 1400 vogels, maar ook voor de vervuiling van tientallen kilometers strand''. De twee werden eerder aangeklaagd wegens roekeloos varen en ze worden nu ook vervolgd wegens de veroorzaakte vervuiling.
Bron: RTL
Het vastgelopen schip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland.
Het grote containerschip Rena, dat weken geleden voor de kust van Nieuw-Zeeland is gestrand, moet een duikwrak worden. Dit opmerkelijke verzoek wil Shane Wasik van duikvereniging New Zealand Underwater Assocation doen, zo meldde de New Zealand Herald vandaag. Het wrak, dat vlak bij een kwetsbaar natuurgebied ligt, kan dan ook dienen als kunstmatig rif en zo de vispopulatie bevorderen.
De overheid is momenteel vooral bezig om olie weg te pompen uit het schip. Al wekenlang bestaat de angst dat het schip doormidden breekt en zinkt, omdat dan ongeveer 330 ton olie in zee zou stromen. Sinds woensdagavond wordt er weer olie uit het schip gepompt. Dit is al vaker onderbroken door technische problemen en slecht weer. Het schip had in totaal 1700 ton olie aan boord. Er is ongeveer 360 ton olie in zee gekomen, waardoor al 1800 vogels en 13 zeehonden zijn gestorven. Ook werden stranden besmeurd.
Bron: AD | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:37 uur, door Joyce.s
| Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:37 uur, door Joyce.s
In Nieuw-Zeeland zijn de eerste 36 containers geborgen van de ’Rena’, het schip dat er in oktober is vastgelopen voor de kust. Het zal evenwel nog maanden duren vooraleer het volledige karwei achter de rug is, zo maakten de scheepvaartautoriteiten zaterdag bekend. Aan boord van de ’Rena’ waren 1.368 containers, waarvan er bij het ongeluk waarschijnlijk 88 in zee terechtkwamen. Op de stranden in de buurt van waar het schip is vastgelopen, werden zaterdag opnieuw olievlekken gemeld.
Het schip liep op 5 oktober, op 22 kilometer van de noordkust van Noordereiland, op een rif en maakte zwaar slagzij. Specialisten slaagden erin het grootste deel van de olie te bergen en een grotere milieuramp te verhinderen. Toch lekte zowat 360 ton olie in zee. Die kwam op de stranden terecht. Meer dan 2.000 zeevogels overleefden de smurrie niet.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:38 uur, door Joyce.s
Uit het vrachtschip dat twee maanden geleden strandde voor de kust van Nieuw-Zeeland is opnieuw olie vrijgekomen. Dat hebben de lokale autoriteiten meegedeeld. Volgens het staatsagentschap Maritime New Zealand, dat de berging van het vrachtschip Rena coördineert, ligt het slechte weer aan de basis. Door de ruwe zee is nieuwe olie vanonder het wrak vrijgekomen.
Volgens de autoriteiten dreigt de olie aan te spoelen op het strand over een lengte van 16 kilometer. Vandaag worden alvast schoonmaakploegen ingezet. Door het slechte weer is de bergingsoperatie stopgezet. De meeste olie is intussen van het schip verwijderd, maar nog steeds moeten meer dan duizend containers weggehaald worden. Het vrachtschip liep op 22 november vast op een rif nabij Tauranga in de Bay of Plenty in het noorden van het land en lekte al 360 ton ruwe olie in zee. Het gaat om de grootste maritieme milieuramp uit de geschiedenis van het land.
Bron: HLN | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:38 uur, door Joyce.s
Hoge golven hebben het containerschip Rena, dat vastligt op een rif voor Nieuw-Zeeland, in twee doen breken. Eerder hadden vier zware stormen het schip al zwaar beschadigd. De boeg van het 47.000 ton zware schip zit nog altijd stevig vast op het rif, de staart ligt nu dertig meter verder. Enkele dagen geleden was er een scheur ontstaan in de romp van de Rena. Door het aanhoudende stormweer, dat gepaard gaat met tot zes meter hoge golven, werd de scheur groter. Uiteindelijk brak het schip in tweeën.
Experts vrezen dat de zee weer vervuild zal raken, omdat de negenhonderd containers die zich nog op het schip bevonden in zee zijn gevallen. De ramp met de Rena is de ergste milieuramp die Nieuw-Zeeland ooit getroffen heeft. De Rena raakte op 5 oktober 22 kilometer voor de kust van Tauranga vast op een rif. Bijna 50.000 ton stookolie liep daardoor in zee, alvorens specialisten de tanks grotendeels konden leeg pompen. Een honderdtal van de meer dan duizend containers sloegen overboord, andere werden vanuit het wrak gehaald. Meer dan 2.000 zeevogels kwamen om het leven door de olie.
Bron: HLN | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:38 uur, door Joyce.s
Het containerschip Rena, dat al enkele maanden vastligt op een rif voor Nieuw-Zeeland, is door hoge golven in twee gebroken. Er wordt gevreesd voor een milieuramp, omdat er nog altijd olie aan boord is.
Zware golven zorgden ervoor dat de Rena in twee brak. De boeg van het 47.000 ton zware schip zit nog altijd stevig vast op het rif, de staart ligt nu 30 meter verder. Dat meldt de scheepvaartautoriteit MNZ. Eerder hadden vier zware stormen het containerschip al zwaar beschadigd. Doordat het schip in twee brak, zijn containers en olie in zee terechtgekomen.
De Rena raakte op 5 oktober vast op een rif, op 22 kilometer voor de kust van de stad Tauranga. Er liep 360 ton ruwe olie in zee, alvorens specialisten de tanks grotendeels konden leegpompen. Een honderdtal van de meer dan duizend containers sloeg overboord, andere werden uit het wrak gehaald.
Experts vrezen echter voor een nieuwe milieuramp, aangezien nog tientallen containers aan boord zijn, met tonnen olie en mogelijk ook giftige stoffen. Zowat 1.100 ton olie was inmiddels geborgen, maar er is nog 400 ton aan boord.
Storm blijft aanhouden
De Nieuw-Zeelandse autoriteiten verwachten dat de olie die nu is gelekt zondag om middernacht plaatselijke tijd de kust zal bereiken. Voor zover bekend gaat het momenteel niet om grote hoeveelheden, maar de hulpdiensten staan klaar om bij nieuwe problemen in te grijpen.
De storm die het schip heeft gespleten zou nog drie tot vier dagen aanhouden, waardoor bergingswerken niet mogelijk zijn, en er niet precies gecontroleerd kan worden wat de schade is. Er is sprake van golven met een hoogte tot zes meter.
Door de breuk zijn ongeveer 300 containers, met onder meer wol, hout, melkpoeder en gerecycleerd plastic, overboord geslagen. Door de ronddrijvende brokstukken in de zee is er gevaar voor andere schepen. Naar verwachting spoelt ook dat afval zondag aan.
Ergste milieuramp ooit in Nieuw-Zeeland
De ramp met de Rena was, nog voor ze in twee brak, al de ergste milieuramp ooit in Nieuw-Zeeland. Al meer dan 2.000 zeevogels kwamen door de olie om. Vorige maand meldde het persbureau AP dat de Australische autoriteiten het in Liberia geregistreerde schip eerder aan de ketting hadden gelegd omdat het niet veilig zou zijn. De Liberiaanse autoriteiten grepen echter in en stelden dat de problemen later konden worden verholpen.
Tien weken later liep het schip op volle snelheid vast op een duidelijk aangegeven rif voor de kust van Nieuw-Zeeland. Het is onbekend of de eerder geconstateerde problemen met het ongeluk te maken hebben. De kapitein en de navigatie-officier worden vervolgd voor het op een roekeloos vaargedrag, vervuiling en het vervalsen van de scheepsdocumenten na het ongeluk.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:38 uur, door Joyce.s
De kosten voor de berging en de schoonmaak na de schipbreuk van het containerschip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland lopen in de miljoenen. Tot nog toe werd 130 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar (82,6 miljoen euro) uitgegeven. Dat deelde minister van Milieu Nick Smith dinsdag mee. De totale kost moet betaald worden door de Griekse rederij Costamare en haar verzekeraars.
Een groot deel van het bedrag gaat naar de bergingswerken van de containers en het wrak. Volgens Smith hebben de autoriteiten tot nog toe 28 miljoen dollar uitgegeven om de olie op te ruimen, stranden te beschermen en vogels te redden. Ook voor die kosten zal de rederij moeten opdraaien.
De Rena liep in oktober niet ver van de kust van Tauranga vast op een rif. Het schip raakte zwaar beschadigd. Wegstromende olie vervuilde de zee en nabijgelegen stranden. Meer dan tweeduizend vogels kwamen om. Tientallen containers gleden van het schip in zee. In januari brak het schip in twee tijdens een zware storm.
Bron: De Standaard | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:39 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0