H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
In Nieuw-Zeeland lijkt het olielek voor de kust te zijn gedicht. Een olietanker met 1.700 ton zware, giftige olie aan boord, was lekgeslagen nadat het tegen een rif was gevaren. Het schip had een oliespoor van zo'n 5 kilometer getrokken. De olie zette koers naar de kusten van Nieuw-Zeeland, maar dat gevaar lijkt nu afgewend.
Het vrachtschip MV Rena, dat vaart onder de Liberiaanse vlag, was woensdag tegen de Astrolabe-rif gevaren, op zo'n 22 kilometer van de kust van Tauranga op het noordelijk eiland van Nieuw-Zeeland. Het schip liet toen een dun oliespoor na op het zeewater. Ondanks het dunne spoor werden toch verschillende dode, met olie besmeurde, vogels uit de zee gehaald. De milieuorganisaties aan de kust hebben een veelvoud aan vogels en ook enkele pinguins moeten schoonmaken en verzorgen.
De olie werd bestreden met vliegtuigen en helikopters die oplosmiddelen sproeiden. Buurland Australië stuurde specialisten en een speciaal schip om te helpen de olie op te ruimen. Ondanks de snelle actie werd de kust toch bedreigd door de giftige olie. In de buurt van het schip ligt de "Bay of Plenty",waar walvissen, dolfijnen, zeehonden, pinguïns en andere vogels leven. Dat natuurgebied lokt jaarlijks duizenden bezoekers.
De milieuramp lijkt nu afgewend. Het olielek zou gedicht zijn en alle gelekte olie drijft weg van de kustlijnen. Toch blijven zo'n 500 soldaten paraat om de kust op te ruimen, mocht de olie toch nog aan land komen. De bijna 1.700 ton olie zou grotendeels nog in het schip zitten. Bergingsschepen en andere olietankers zullen de olie overpompen. De kustwacht gaat voort met het opruimen van de olie en waakt er ook over dat de olie niet gaat samentroepen.
Bron: deredactie.be
De schoonmaak van een oliespoor voor de kust van het noorden van Nieuw-Zeeland is zondag van start gegaan. Met speciale schepen wordt de olie uit de zee geschept. Bergers zijn gelijktijdig begonnen met het ruimen van het vastgelopen vrachtschip de MV Rena. Eerst wordt de 1700 ton olie aan boord van het Liberiaanse schip weggepompt. Dit hebben de maritieme autoriteiten zondag bericht. Uit het zwaar beschadigde vaartuig lekte voor zover bekend 20 ton olie in zee toen het woensdag op een rif vastliep voor de kwetsbare Bay of Plenty. De marine heeft twee schepen paraat om de overgebleven brandstof op te vangen. Autoriteiten hopen dat het deels gezonken vaartuig zo terug naar land getrokken kan worden.
Eerder werd gevreesd voor een milieuramp. Het lek zorgde voor een oliespoor van 5 kilometer lang. In de baai leven walvissen, dolfijnen, zeehonden en pinguïns. De giftige stof heeft een aantal zeevogels het leven gekost. De olievlek heeft de kust niet bereikt. Een team van 200 mensen, waaronder deskundigen uit Australië, Engeland, Nederland en Singapore hebben zich bij de opruimploeg gevoegd. Aan land staan 300 militairen paraat voor eventuele opruimwerkzaamheden aan de Nieuw-Zeelandse kust.
Bron: RTL
Bij het Nieuw-Zeelandse Noordereiland wordt vanaf vanmiddag slecht weer verwacht. De meteorologen voorzien harde wind en regen in het gebied waar sinds woensdag een vrachtschip, de MV Rena, vastgelopen ligt op een rif. Het ligt niet ver van de toeristische stranden van Bay of Plenty en ruim 400 kilometer ten noorden van Wellington. The New Zealand Herald meldt dat alles in het werk wordt gesteld de olie die nog in het schip zit af te voeren. Ongeveer 20 van de mogelijk 2000 ton olie die het vaartuig herbergt, is in zee gestroomd.
Bron: AD | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:37 uur, door Joyce.s
Reddingsploegen werken vandaag haastig voort met het overpompen van brandstof van een vastgelopen cargoschip voor de kust van Nieuw-Zeeland. Meteorologische diensten voorspellen namelijk een storm voor morgen in de namiddag. Gevreesd wordt dat het schip nog meer beschadigd raakt met een zware milieuramp tot gevolg. De 47.000 ton zware Rena liep afgelopen woensdag vast op het rif Astrolabe, bekend om zijn rijke fauna en flora, op zo'n 22 kilometer voor de kust van Tauranga. De kans bestaat dat zo'n 1.700 ton brandstof in het water terechtkomt.
Voorlopig lekte het schip al zo'n 20 ton brandstof. Verwacht wordt dat de smurrie woensdag de kusten bereikt. Twee boten zijn momenteel ter plaatse om de gelekte olie op te ruimen.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
De olievlek uit een vastgelopen containerschip in de Bay of Plenty in Nieuw-Zeeland is de grootste maritieme milieuramp die het land heeft getroffen. Dat heeft minister van milieuzaken Nick Smith dinsdag gezegd. Het onder Liberiaanse vlag varende vrachtschip Rena zit sinds woensdag vast op het Astrolabe-rif, 22 kilometer van Tauranga Harbour. Door de zware zeegang is het schip gaan schuiven en er stroomt nu volgens minister Smith vijf keer zo veel olie uit als in de eerste dagen na het ongeluk. De autoriteiten schatten dat inmiddels 350 ton zware olie in zee is gelopen.
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0
Bron: Nieuws.nl
Welke duurbetaalde wetenschappers en journalisten komen nu eens op korte termijn met feiten over deze ramp van vandaag i.p.v. het jaar 2100? Wie laten zich niet afkopen door rederijen en verzekeringsmaatschappijen? En niet over 10 jaar op Discovery, maar nu!!! Ik daag jullie allemaal uit! Doe eens wat nuttigs.
De kapitein van het containerschip dat midden vorige week is vastgelopen voor de kust van Nieuw-Zeeland, is woensdag opgepakt. Hij wordt aangeklaagd omdat hij 'onnodig gevaar veroorzaakte bij het bedienen van een vaartuig'. De kapitein riskeert tot 12 maanden cel. Het schip Rena liep op 5 oktober vast voor de noordoostelijke kust van Nieuw-Zeeland. Enkele tientallen tonnen brandstof kwamen al in zee terecht.
Nieuw-Zeelands minister van Milieu Nick Smith sprak eerder van 'de ergste maritieme ecologische ramp ooit in Nieuw-Zeeland'.
Bron: Het Nieuwsblad
Onweersdagen: 0
Wat zouden ze volgens jou nu moeten onderzoeken dan? Wat voor feiten wil je horen?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Wat er precies gefaald heeft, technisch, menselijk. Welke risico's er genomen zijn om bijv brandstof te besparen, op havengelden te besparen, door kortere weg door het water af te leggen. In wiens opdracht de kapitein zo gehandeld heeft (voor zover die gehandeld heeft).
Is er dermate bezuinigd op manschappen dat er geen adequate back-up was (uitkijk). Waren de manschappen afdoende toegerust op het varen met dit schip. Waren ze overbelast?
Is er bij het bepalen van de GPS-route geen backup? Worden tijdens het invoeren van de elektronische routes geen gevaren aangegeven? (uit ervaring weet ik dat dat wel het geval is, waarom heeft die hier dan gefaald, of wie heeft het, al dan niet in opdracht, genegeerd?)
Was er achterstand in onderhoud a.g.v. bezuinigingen? Was het schip overbevracht, topzwaar?
Kortom voldeed het schip inclusief bemanning wel aan de eisen waaraan een volwaardig containerschip voor de zeevaart moet voldoen?
Tenslotte; hoeveel varende bommen als deze zijn er meer op de wereld?
Ze hebben nu de Kapitein gearresteerd, maar zou een kapitein echt zo dom zijn om over ondieptes te sturen in weerwil van alle waarschuwingen die hij en de stuurman ontvangt, zowel tijdens het invoeren van de route in het navigatiesysteem als tijdens het daadwerkelijk varen op zo'n route met gevaarlijke punten?
Misschien heeft de rederij teveel naar Al Gore en andere opwarmers geluisterd en ging die er al vast vanuit dat de zeespiegel genoeg was gestegen om de kapitein opdracht te geven over het rif te varen. Maar leuk is anders. | Gewijzigd: 12 oktober 2011, 17:24 uur, door Ben47
Dus:
http://www.sunlive.co.nz/news/17325-seen-rena-container.html
Tot 2x toe vermelding van hazardous materials..... | Gewijzigd: 12 oktober 2011, 20:43 uur, door Sven
stranden worden inmiddels afgesloten voor publiek.
http://online.wsj.com/article/SB1000142405...2558519116.html
Maritime New Zealand heeft vandaag toegegeven, dat ze sneller hadden moeten zijn met het ronselen van vrijwilligers om de rotzooi van Rena op de stranden op te ruimen. Het containerschip heeft meer dan 350 ton olie verloren en 88 containers zijn van het schip afgevallen, sinds dat deze is vastgelopen.
De laatste informatie
* Meer dan 95 ton vast afval is tot nu toe van de stranden verwijderd.
* 1000 mensen zijn het strand op gegaan vandaag om te helpen met het opruimen van de olie.
* Mount Maunganui Beach tot aan Maketu Point is gesloten voor het publiek
* Schoonmaakwerkzaamheden worden voorbereid voor Whakatane
* 88 containers zijn in zee gevallen. 20 van deze zijn aangespoeld op het strand
* Er moesten tot nu toe 500 vogels worden gered, die besmeurd zijn met olie.
© Onweer-Online
Bron: Weatherwatch
Is er dermate bezuinigd op manschappen dat er geen adequate back-up was (uitkijk). Waren de manschappen afdoende toegerust op het varen met dit schip. Waren ze overbelast?
Is er bij het bepalen van de GPS-route geen backup? Worden tijdens het invoeren van de elektronische routes geen gevaren aangegeven? (uit ervaring weet ik dat dat wel het geval is, waarom heeft die hier dan gefaald, of wie heeft het, al dan niet in opdracht, genegeerd?)
Was er achterstand in onderhoud a.g.v. bezuinigingen? Was het schip overbevracht, topzwaar?
Kortom voldeed het schip inclusief bemanning wel aan de eisen waaraan een volwaardig containerschip voor de zeevaart moet voldoen?
Tenslotte; hoeveel varende bommen als deze zijn er meer op de wereld?
Ze hebben nu de Kapitein gearresteerd, maar zou een kapitein echt zo dom zijn om over ondieptes te sturen in weerwil van alle waarschuwingen die hij en de stuurman ontvangt, zowel tijdens het invoeren van de route in het navigatiesysteem als tijdens het daadwerkelijk varen op zo'n route met gevaarlijke punten?
Misschien heeft de rederij teveel naar Al Gore en andere opwarmers geluisterd en ging die er al vast vanuit dat de zeespiegel genoeg was gestegen om de kapitein opdracht te geven over het rif te varen. Maar leuk is anders.
Ik denk wel dat ze dat allemaal onderzoeken hoor, maar dat ze het nog niet naar buiten brengen. Ze zullen die kapitein niet voor niets gearresteerd hebben. Misschien was ie wel dronken. (iets wat je steeds vaker hoort)