In de Zwitserse Alpen dreigt een gigantisch stuk van de Giesen-gletsjer af te breken. Het stuk is ongeveer 12 voetbalvelden groot. De Zwitserse autoriteiten hebben uit voorzorg de wandelpaden in de buurt van het dorpje Lauterbrunnen afgesloten en de inwoners gewaarschuwd voor het mogelijke gevaar.
In de gletsjer is een enorme scheur ontdekt die het mogelijk maakt dat een gigantische ijsblok naar beneden dondert. "We weten niet hoe dik het ijs is, dus we weten ook niet over hoeveel water we spreken als dit ding begint te smelten", zegt het hoofd van het crisisteam dat ter plaatse is gestuurd. "Voorlopig vallen er enkel kleinere stukjes naar beneden en is er geen onmiddellijk gevaar, zeker nu het stilaan kouder wordt. Maar we volgen de situatie elke dag op de voet."
Bron Hln | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:01 uur, door Joyce.s
"We weten niet hoe dik het ijs is, dus we weten ook NIET over hoeveel water we spreken als dit ding begint te smelten
OT: Ben benieuwd wat de gevolgen zijn.. Ik hoop dat het meevalt. | Gewijzigd: 5 oktober 2011, 10:04 uur, door Pgs3000
Ach, zelfs als (ja, als, als, als!!!) dat stuk gletsjer afbreekt en smelt (waarom zou het smelten, want het ligt hoog en zelfs wanneer het zakt ligt het nog vrij hoog en zal de temperatuur snel onder het vriespunt dalen), leidt dat niet in één keer tot een massa water. Een watervalletje meer of minder maakt hen ook niet uit. Het is al vrij toeristisch en dit bericht zal nog meer mensen trekken om 'het gevaar' te komen bezichtigen.
Anders wordt het als grote brokken naar beneden suizen die bewoonde gebieden kunnen bereiken. Dat is niet te hopen. | Gewijzigd: 5 oktober 2011, 10:54 uur, door Ben47
(klikken voor vergroting)
Bron: YR.NO
http://www.blick.ch/news/lauterbrunnen-tal...tscher-vid24213
In Lauterbrunnen is het nog steeds ver boven 0 en dat blijft het voorlopig ook, als ik het Zwitserse weerbericht mag geloven. | Gewijzigd: 5 oktober 2011, 18:07 uur, door Liesbeth Jense
In Lauterbrunnen is het nog steeds ver boven 0 en dat blijft het voorlopig ook, als ik het Zwitserse weerbericht mag geloven.
Ja, klopt, Lauterbrunnen ligt in het dal op rond 700 m, maar daar ligt de gletsjer niet.