Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

22 Dec 2024 10:16:43

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Dec 2024 14:41:58
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
5 oktober 2011, 15:18 uur | Bericht #291341
Auto's vaak niet gecontroleerd voor winter

Bijna 40 procent van de Nederlandse automobilisten laat zijn auto niet controleren voor de winter. Dat meldde de ANWB woensdag op basis van representatief onderzoek. Aan het onderzoek van Ruigrok NetPanel deden 536 mensen mee, waarbij werd gelet op leeftijd en hun type auto. Daaruit kwam ook naar voren dat slechts 41 procent zijn rijgedrag aanpast aan het winterweer, door bijvoorbeeld meer afstand te bewaren bij ijzel en mist.

Een slechte voorbereiding in combinatie met het vaak plotselinge winterweer zorgt voor onnodige irritaties bij andere automobilisten op de weg, aldus de ANWB. Zo laat 43 procent van de automobilisten een deel van de sneeuwlaag op de auto liggen bij vertrek. Dit kan op een andere auto of op de weg vallen en tot gevaarlijke situaties leiden.
De winter verrast veel automobilisten. 80 procent verwacht half november voor het eerst last te hebben van winters weer, vorig jaar was er op 17 oktober al nachtvorst. Uit cijfers van de ANWB Wegenwacht blijkt dat het aantal pechmeldingen in de winter verdubbelt.

Bron: De Pers
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
6 oktober 2011, 09:16 uur | Bericht #291438
Strooizout in overvloed



Een vorstperiode lijkt ver weg, maar gemeenten zijn nu al bezig met de gladheidsbestrijding. Loodsen liggen afgeladen vol met strooizout. Want wéér een winter met zoutgebrek moet boven alles worden voorkomen. Het Rotterdamse reinigingsbedijf Roteb, dat moet zorgen dat de Rotterdamse wegen ijsvrij blijven in de winter, heeft geen halve maatregelen genomen. In verschillende gemeenteloodsen ligt maar liefst acht miljoen kilo strooizout te wachten op winterweer. Dat is een miljoen kilo meer dan vorig jaar. En dat is niet voor niets, weet Gisèla van Welsenis, woordvoerder van Roteb. 'De afgelopen twee winters liggen nog vers in het geheugen. Door de winterse omstandigheden was er in heel West-Europa een run op strooizout. Met onze leverancier Eurosalt hebben we een afspraak dat we op afroep binnen 24 uur een extra lading zout kunnen krijgen.'

Bron: AD | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:11 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
10 oktober 2011, 18:37 uur | Bericht #292185
Voorspelling extreme kou

Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.

Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.

Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.

De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.

Bron: EenVandaag | Gewijzigd: 10 oktober 2011, 18:43 uur, door Bronk
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 oktober 2011, 20:45 uur | Bericht #292197
Zoutleveranciers slaan grote voorraden in

Zoutleveranciers zijn gewapend tegen een strenge winter: ze stockeren grote voorraden of werken met reserveringsformules voor steden en gemeenten. Het KMI verwacht nog geen problemen op de weg, maar toch is de kans groot dat de temperatuur vrijdag- en zaterdagochtend flirt met het vriespunt.



Zoutman zal tegen de winter 300.000 ton zout in het Gentse Kluizendok opslagen, een verdrievoudiging ten opzichte van vorig jaar. De firma beschikt over twee hectare extra opslagcapaciteit. "Er is voorraad genoeg, het mag winteren wanneer het wil", aldus zaakvoerder Bart Soubry. Een reservatieformule maakt het voor gemeenten en steden mogelijk om in te tekenen en af te nemen wanneer nodig.

Ook bij zoutbedrijf Quatannens werd een reserveringssysteem uitgewerkt. "Eigenlijk moest na vorige winter iedereen zijn wakker geschoten, maar het lijkt erop dat sommigen het niet leren", klinkt het daar. Het Vlaams Gewest heeft een beginvoorraad van 42.000 ton zout, 10.000 ton meer dan vorig jaar.

Flirten met vriespunt
Vrijdag- en zaterdagochtend kan de temperatuur aan de grond flirten met het vriespunt, zegt KMI-weerman David Dehenauw. "Zeker in de Hoge Venen, maar mogelijk ook in de Kempen en de Ardennen", zegt Dehenauw. "Toch moet er een goede uitstraling zijn: 's nachts door voldoende opklaringen, niet te veel mist en weinig wind." Volgens Dehenauw is de koudeprik halverwege oktober vroeg, maar niet uitzonderlijk. Bovendien stijgen de minima vanaf zondag. Grote problemen worden niet verwacht. "Mogelijk een rijmplek in de Kempen of de Ardennen, maar geen ijsplekken.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:12 uur, door Joyce.s
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 oktober 2011, 22:55 uur | Bericht #292355
Gladheidbestrijders testen strooiroutes Lelystad

Om in het nieuwe winterseizoen goed beslagen ten ijs te komen gaan de gladheidbestrijders van Lelystad woensdag 12 oktober 2011 hun route in volle bepakking afleggen. Dit heeft de gemeente Lelystad dinsdag bekendgemaakt.



Gladheidbestrijdingsplan
Er is nog geen sprake van gladheid of ijzel, maar het betreft een test van de strooiroutes en de strooiwagens. Bij de start van deze proefactie zal wethouder Wout Jansen een toelichting geven op het gladheidbestrijdingsplan en helpen met het opbouwen van strooiers en sneeuwschuivers.

Knelpunten oplossen
Woensdagmiddag vertrekt een aantal strooiwagens vanaf de Schroefstraat 2 om de eigen strooiroutes te testen. Bij het proefdraaien rijden de chauffeurs uit de verschillende ploegen samen de route, waardoor ze kunnen overleggen hoe ze bepaalde aansluitingen of knelpunten het beste kunnen oplossen.

Er wordt gekeken of alle apparatuur werkt en of alle routes berijdbaar zijn. Eventuele knelpunten worden tijdens de rit genoteerd, zodat deze kunnen worden opgelost voordat het slechte weer toeslaat.

Bron: Blik Op Nieuws | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:12 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
15 oktober 2011, 18:10 uur | Bericht #292908
Provincie al voorbereid op winter



De provincie Noord-Holland is klaar voor de winter. Zaterdag werd tijdens een vlootschout in Hoofddorp alle winter- en sneeuwapparatuur getest. De pekelstrooiers draaiden proef en de sneeuwschuiver kreeg een extra smeerbeurt. In Hoofddorp staan de 32 strooiers, waaronder vier voor fietspaden, al klaar. Hoewel er genoeg zout klaarligt, kan de provincie niet garanderen dat er dit jaar niet weer een zouttekort ontstaat. De twee afgelopen winters was er wel een tekort. Door sommige meteorologen wordt opnieuw een strenge winter voorspeld.

Bron: RTV N-H | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:12 uur, door Joyce.s
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
20 oktober 2011, 10:36 uur | Bericht #293653
Eerste smeltende sneeuw op Hoge Venen

Op de Hoge Venen zijn vannacht de eerste vlokjes smeltende sneeuw gevallen. "De sneeuw blijft wel niet liggen gezien de positieve temperaturen overdag. Tijdens de nacht flirten de temperaturen met het vriespunt. In de loop van vandaag zijn nog enkele sneeuwbuien mogelijk", zo luidt het bij het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI). Volgens de weerdienst zijn de sneeuwbuien niet ongewoon voor de tijd van het jaar. Vanmiddag zijn er perioden met zon. Over de noordoostelijke helft van het land is er tijdelijk nog kans op een bui. Er waait een zwakke tot matige wind uit het westen tot noordwesten. De maxima bedragen 6 graden in de Ardennen en ongeveer 11 graden elders.



Opklaringen
Vanavond en -vannacht zijn er brede opklaringen en blijft het droog. Aan de kust bestaat er nog een kleine kans op een bui. De minima variëren van min 3 graden in de Ardennen, tot 0 en plus 3 graden elders en rond 5 graden aan zee. Morgen is het droog met flinke zonnige perioden. De wind waait zwak tot matig en krimpt van het zuidwesten naar zuiden. De maxima schommelen van 8 graden in de Ardennen tot zowat 12 graden in de andere streken. De nacht van vrijdag op zaterdag is koud met vorst aan de grond.

Droog en zonnig weekend
Tijdens het weekend en ook maandag is het droog en overwegend zonnig. Zaterdag wordt het zowat 12 graden, daarna ongeveer 15. Vanaf dinsdag verschijnt er meer bewolking en mogelijk valt er ook wat lichte regen. Overdag blijft het kwik voorlopig rond 15 graden schommelen.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:12 uur, door Joyce.s
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 oktober 2011, 21:59 uur | Bericht #293751
Zoutleveringen Vlaams Gewest lopen vertraging op

Door "onregelmatigheden" in de aanbesteding van een aantal loten wegenzout, wordt een onderhandelingsronde opgestart met partijen die intekenden. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zegt dat de toekenning van een aantal contracten daardoor enkele weken vertraging zal oplopen. De onregelmatigheden zouden een technische fout zijn. De winterdienst bij AWV startte afgelopen maandag, traditioneel zijn de leveringscontracten voor zout de derde maandag van oktober dan ook afgesloten. "We hebben nog 42.000 ton zout in voorraad uit het contract van vorig jaar", aldus Ilse Luypaerts (AWV). "Ook de bijkomende levering van 18.000 ton zout kan doorgaan, omdat er in die loten geen onregelmatigheden zaten." Alles samen beschikt het gewest dus over een voorraad van 60.000 ton zout. Vorig jaar was er voor de hele winter 65.000 ton nodig.

Bron: HLN
Marching ever onward to tomorrow!
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
26 oktober 2011, 08:39 uur | Bericht #294556
Verzeker je tegen te weinig sneeuw



Zonder sneeuw valt een skivakantie in het water en de jongste jaren kon dat wel eens voorvallen. Daarom bieden sommige touroperators een sneeuwgarantie aan waarbij je bij onvoldoende sneeuw in een bepaald skigebied je geld terugkrijgt of een andere bestemming kunt kiezen.

Sunweb
Bij Sunweb kan je gratis annuleren tot 48 uur voor de eerste dag van je verblijf, op voorwaarde dat twee derde van de liften twee opeenvolgende dagen gesloten is tijdens de vijf dagen voor je vertrek. Je kan ook vragen over te stappen naar een vakantie in een ander gebied. Als die reis iets duurder uitvalt, moet je de meerprijs wel bijpassen. Deze garantie is gratis.
Meer info: Sunweb

Thomas Cook
Bij Thomas Cook kan je tussen 22 en 15 dagen voor je vertrek kosteloos omboeken naar een ander gebied of andere datum. Je betaalt dan de basisprijs van de nieuw gekozen accommodatie of vertrekdatum. Net als bij Sunweb moet je vakantie wel vallen tijdens de openingsperiode van het skigebied. Als Thomas Cook niet kan bevestigen wat je vraagt, kan je annuleren voor 50 euro. De touroperator gebruikt WeerOnline.be als referentie. Als die bevestigt dat minder dan 25 procent van de liften in jouw skigebied open zijn, kan je aanspraak maken op de garantie. Het moet wel gaan om skigebieden met toppen boven de 2.000 m in Oostenrijk en 2.300 m in de andere landen. Van 7 tot 14 april wordt dit nog verhoogd tot 2.500 m. Voor Duitsland, Lapland en de Vogezen is er geen garantie. Dezelfde voorwaarden bij Neckerman.
Meer info: Thomas Cook en Neckermann

Pierrre & Vacances
Ook voor skivakanties in Frankrijk bij verhuurder Pierre & Vacances geldt een sneeuwgarantie. Het skigebied moet op minstens 1.200 m liggen en twee derde van de skiliften moet gesloten zijn gedurende minstens twee opeenvolgende dagen in de vijf dagen voor vertrek. Enkel bij vertrek tussen de derde zaterdag van december en de tweede zaterdag van april.
Meer info:www.pv-holidays.com

Skiworld
Skiworld stelt zijn klanten voor om van skioord te veranderen als er niet genoeg sneeuw ligt. Als je een all-inverzekering neemt, zit daar ook een garantie in voor tijdens je verblijf. Wanneer je een volledige dag niet kunt skiën, betaalt Skiworld een vergoeding van 75 euro per dag gedurende maximaal 6 dagen. Die verzekering kost 39 euro voor een week.
Meer info: Skiworld
  | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:12 uur, door Joyce.s
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
26 oktober 2011, 13:22 uur | Bericht #294581
Vlaanderen voorziet grotere beginvoorraad strooizout



Het Vlaams gewest voorziet nu al in een beginvoorraad van 42.000 ton strooizout voor deze winter. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter, zo blijkt uit het antwoord van bevoegd minister Hilde Crevits op een vraag van Vlaams parlementslid en partijgenoot Carl Decaluwé (CD&V). Vorig jaar werd voor 13,5 miljoen euro zout gestrooid op de Vlaamse gewestwegen en fietspaden, goed voor 64.425 ton.

Een 180-tal strooiers is momenteel uitgerust met de optie om de strooier automatisch aan te sturen en de chauffeur met behulp van gps-navigatie te begeleiden. Waar strooiers automatisch worden aangestuurd, daalt het verbruik van zout aanzienlijk, weet Decaluwé. Ook de inzet van verschillende chauffeurs op hetzelfde traject verloopt eenvoudiger. Er is immers geen voorafgaande kennis van het traject meer nodig.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:12 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
28 oktober 2011, 12:32 uur | Bericht #294900
Misverstanden over winterbanden

Over winterbanden blijven veel misverstanden bestaan. Daarom is handig om te weten hoe het nu precies zit en al helemaal als je op wintersportvakantie gaat.

‘Winterbanden zijn duur’
De prijzen van winterbanden zijn vergelijkbaar met die van reguliere banden. Terwijl je auto op winterbanden rijdt, houden de zomerbanden ‘winterslaap’. Je rijdt met twee paar banden die elkaar afwisselen ongeveer evenveel kilometers als wanneer je twee paar na elkaar laat monteren. ‘Zolang het niet sneeuwt, heb ik geen winterbanden nodig’
Sneeuw is niet het enige wat telt bij de keuze voor winterbanden. Al vanaf temperaturen onder +7°C rijd je met winterbanden veiliger.

‘Nieuwe zomerbanden zijn veilig genoeg’
Zomerbanden zijn ongeacht hun profieldiepte per definitie niet geschikt voor winters weer. Winterbanden zijn gemaakt van een speciale rubbersamenstelling en bieden ook op glad of nat wegdek een betere grip voor meer veiligheid.

‘Met winterbanden kan ik niet zo snel rijden’
In principe kun je met winterbanden even snel rijden als met elke andere band. De maximumsnelheid die veilig met de banden kan worden gereden is met een symbool op de band aangegeven. Eventueel kun je dus een ‘snellere’ band kiezen. Maar pas je snelheid altijd aan de weersomstandigheden aan!

‘Ik heb ABS en ESP, dat is voldoende.’
Zelfs de modernste en beste uitrusting laat het afweten wanneer de banden niet aan de situatie op de weg zijn aangepast.

Veilig de winter door
Winterbanden kennen een aantal voordelen, waardoor ze meer veiligheid bieden. Ze zijn gemaakt van zachter rubber, waardoor meer grip en een kortere remafstand wordt geboden. Het speciale lamellenprofiel werkt als een soort ‘grijpers’ die zich vastbijten in sneeuw en ijzige ondergrond. De speciale vormgeving zorgt verder voor een snellere afvoer van regen, sneeuw en vuiligheid. Zo wordt steeds zo optimaal mogelijk contact tussen loopvlak van de band en het wegdek mogelijk gemaakt. Winterbanden worden gebruikt in de maanden dat de kans bestaat op kouder weer. Bij het winterklaar maken van de auto in november, kan de montage van speciale banden worden opgenomen. Winterbanden zijn natuurlijk nooit een vervanging van sneeuwkettingen! Het blijft dus vaak verplicht om ze mee te nemen. Oefen wel thuis al even met het omleggen ervan, dat scheelt veel irritaties tijdens de vakantiereis.

Bron: Wintersport.nl
Every cloud has a silver lining
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
30 oktober 2011, 11:13 uur | Bericht #295157
"Komt de winter in't verschiet, vergeet dan onze vogels niet"



Omdat het vanaf november voor vogels moeilijker wordt om aan voedsel te geraken, wil Vogelbescherming Vlaanderen 31 oktober uitroepen tot nationale "startdag vogels voeren". De organisatie lanceert daarvoor een nieuwe weerspreuk: "Komt november in 't verschiet, vergeet dan onze vogels niet". Nu november voor de deur staat, slinken ook stilaan de natuurlijke voedselbronnen voor de vogels. De dagen worden kouder en vogels hebben dan meer voedsel en energie nodig om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. "Wat extra hulp in de vorm van voedselrijke zaadmengelingen en noten komt hen vanaf nu dus heel goed van pas", zegt Vogelbescherming Vlaanderen.

Nog vroeger starten met het voederen van vogels, heeft volgens de vogelorganisatie ook niet veel zin. Normaal gezien hebben de vogels ook in de nazomer en herfstperiode nog voldoende natuurlijke voedselbronnen. Zo pikken de vogels een graantje mee wanneer de velden worden geoogst in augustus en september, zijn er nog veel struiken met bessen en vruchten en zijn er ook nog insecten die tot diep in de herfst kunnen overleven en die voor de vogels kunnen dienen als "proteïnerijke hapjes".

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:13 uur, door Joyce.s
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
6 november 2011, 19:34 uur | Bericht #296621
Middelburg stopt met gratis emmertjes strooizout



Een emmertje gratis strooizout ophalen bij de gemeente is in Middelburg verleden tijd. Vorig jaar liep de verstrekking van het strooizout zo uit de hand dat burgemeester en wethouders hebben besloten er mee te stoppen. Dit schrijven B en W in een brief aan de gemeenteraad. Vorige winter konden burgers bij het realisatiebedrijf aan de Waldammeweg gratis een voorraadje strooizout halen. Daarbij was een limiet gesteld van één emmertje per persoon. Een aantal mensen vond dat echter te karig. "Onze medewerkers werden zeer agressief benaderd door burgers omdat ze maar één emmertje mochten meenemen. Er zijn dagen geweest dat er zes ton zout werd opgehaald", aldus B en W.

Bron: PZC | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:13 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 november 2011, 21:41 uur | Bericht #296650
Den Haag 'klaar voor een koude winter'

De gemeente Den Haag zegt klaar te zijn voor een mogelijke koude winter. Afgelopen weekend hield de gemeente een proefalarm, waarbij alle 13 strooiwagens de weg opgingen. Tijdens de proef werden de routes die de strooiwagens rijden bij gladheid of sneeuwval gecheckt. De bereikbaarheid was overal in orde. De gemeente heeft duizend ton meer zout dan andere jaren aangekocht.

De gemeente zegt dat dit genoeg is om de stad begaanbaar te houden tijdens een koude winter.

Bron: Westonline.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
14 november 2011, 10:28 uur | Bericht #298448
Trips en trucs om met je auto veilig de winter door te komen

Extreme regenval of sneeuwbuien: autorijden in de donkere maanden vereist uiterste concentratie van de automobilist. Wees erop voorbereid met deze tips en trucs.

Voorkom 'zwemmen'
Onderzoek van de technisch deskundigen van de TÃœV, het gezaghebbende Duitse keuringsinstituut, heeft het al eens uitgewezen: al bij een snelheid van 80 kilometer per uur moet een band in slechts vier seconden net zo veel water verwerken als er in een badkuip past: 150 liter. Kan het bandenprofiel de grote hoeveelheid water niet meer verwerken, dan ontstaat het gevreesde aquaplaning: de wielen verliezen het contact met de weg, de auto raakt onbestuurbaar en gaat ongecontroleerd 'zwemmen'. Overigens geldt in het algemeen: hoe breder de banden, des te groter het risico van aquaplaning.

Mocht de auto in aquaplaning verzeild raken, laat dan onmiddellijk het gas los en houd het stuur stevig vast. Maak geen abrupte stuurbewegingen. Sturen tijdens aquaplaning is lastig en kan het probleem alleen maar groter maken. De auto reageert namelijk eerst niet op de stuurbeweging, maar zodra de wielen ineens weer greep op de weg krijgen wel. Dat gebeurt dan vaak zo heftig dat de auto soms achterstevoren op de rijbaan belandt. Menig slachtoffer van aquaplaning eindigt hierdoor tegen de vangrail of neemt andere auto's in de botsing mee.

Remmen in de stromende regen is meestal geen probleem, mits de auto van ABS (anti-blokkeer systeem) is voorzien. Het systeem voorkomt immers dat de wielen blokkeren. Maar het is altijd verstandig om tijdens regenbuien niet te hard en liefst pompend te remmen, vooral als er geen ABS aan boord is. Door in de stromende regen regelmatig te remmen, blijven de onderdelen van het remsysteem droger en kunnen in ze geval van nood sneller ingrijpen.

Uit het spoor
Het wegdek is van grote invloed op de risico's van aquaplaning. Zo kan spoorvorming, vooral veroorzaakt door vrachtauto's, leiden tot gleuven waarin het water blijft staan. Zeer Open Asfalt Beton, beter bekend als ZOAB, helpt aquaplaning te voorkomen omdat het water in het poreuze materiaal verdwijnt en niet op de rijbaan blijft staan. Een weg met ZOAB is makkelijk herkenbaar, omdat het water er minder opstuift. Dat leidt tot een beter zicht voor de bestuurders. Ook dat is een voordeel. Het enige nadeel van ZOAB is een iets langere remweg.

Pas desnoods de route aan
Bij gladheid is het soms verstandig de route aan te passen. Doorgaande wegen en snelwegen krijgen prioriteit bij de gladheidsbestrijding. Probeer bij sneeuw of ijzel langzamer te rijden en meer afstand te houden.
Creëer zoveel mogelijk ruimte om de auto heen, want op een gladde weg neigt de auto bij een uitwijkmanoeuvre of noodstop verder weg te schuiven. Daarom ook is het belangrijk om abrupte stuurbewegingen te vermijden. Wees in de winter extra alert op de weerberichten en verkeersinformatie. Bij lange ritten is het handig om een warme deken en wat te eten en drinken mee te nemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat het verkeer bij extreem winterweer urenlang vast komt te staan.

Bescherm motor en accu
Een lege accu is het meest voorkomende probleem van pech in de winter. Probeer op koude dagen korte ritten zoveel mogelijk te vermijden, want daarmee lukt het de auto nauwelijks om de accu op te laden. De eerste pakweg vier kilometer na de koude start is de motor nog niet op temperatuur. Het brandstofverbruik is dan extreem hoog en omdat ook de katalysator nog niet op temperatuur is, veroorzaakt de auto extra veel luchtvervuiling.

Gas terug in de regen
Ook in deze tijd van het jaar valt de regen soms met bakken uit de hemel. En al lijkt het gevaar dan niet zo groot als bij sneeuw en ijs, automobilisten moeten tijdens flinke regenbuien op hun tellen passen. Duitse autoverzekeraars hebben al eens gewaarschuwd dat in de regen het risico op een ongeval dubbel zo hoog is als op droge wegen. Pas daarom de snelheid aan. Staan de straten blank of is de doorgang onder een viaduct veranderd in een zwembad, dan kan de motor uitvallen doordat die ineens water in plaats van lucht aanzuigt. Of simpelweg omdat de elektronica het begeeft. Bovendien bestaat de kans dat de elektrische raambediening of de centrale deurvergrendeling het laat afweten. Vermijd dus bij hevige regenbuien een enorme waterplas als je de diepte ervan niet kunt inschatten.

Bron: AD
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
14 november 2011, 16:58 uur | Bericht #298524
Gladheid en gladheidbestrijding

Ondanks dat het de afgelopen nachten in het binnenland al tot wat lichte vorst kwam, is van serieus winterweer nog absoluut geen sprake. Toch hebben we vorig jaar gezien dat eind november de winter al kan toeslaan en dus duiken we vandaag en morgen in de wereld van de gladheid en natuurlijk ook de gladheidbestrijding. Vandaag kijken we naar de verschillende vormen gladheid, morgen kijken we vooral naar de manier waarop de gladheid wordt bestreden.


Afgelopen zaterdag maakte Jannes Wiersema een foto waarop heel goed zichtbaar is dat de weg wat wit is uitgeslagen. Hier is sprake van condensatiegladheid. De wegdektemperatuur lag blijkbaar onder nul en er vond een transport plaats van vocht uit de lucht naar de koude weg.

Ontstaan van gladheid
Voor het ontstaan van gladheid zijn er twee zaken belangrijk. Ten eerste moet het wegdek koud zijn. Met koud bedoelen we dan een wegdektemperatuur onder het vriespunt. Ten tweede moet de weg vochtig of nat zijn/worden. Is de weg koud, maar volledig droog, dan zal er nooit gladheid optreden. Als aan de zojuist genoemde voorwaarden wordt voldaan, kunnen er drie soorten gladheid ontstaan. We behandelen ze allemaal.


Omdat een bruggetje veel kouder wordt dan een regulieren weg, is hier veel sneller sprake van gladheid. In de loop van de ochtend is dan overigens wel heel goed het verschil zichtbaar tussen het koude stuk brug (schaduw) en het warmere stuk (zon). Foto: Acrhief

Bevriezing van natte wegen
Tijdens de daglichtperiode ligt de lucht- en wegdektemperatuur in ons land vaak boven nul. Als er dan neerslag valt, wordt een wegdek nat. Als de weg tijdens de avonduren nog altijd nat is en de temperatuur begint te dalen, kan er gladheid optreden. Daarvoor moet het wegdek wel tot onder het vriespunt afkoelen. Is dat inderdaad het geval, dan kan zich op het wegdek een heel dun laagje ijs vormen. Bij bevriezing van natte weggedeelte ontstaat er zogenaamd “ black ice”. Het vocht op de weg bevriest, maar voor de automobilist is er visueel weinig verschil tussen een wegdek met wat water of een heel dun laagje ijs. Omdat deze vorm van gladheid ook erg plaatselijk is (soms alleen in een bocht of in een bosgebied), worden de meeste automobilisten hierdoor verrast.


Deze foto is vanmorgen gemaakt in het Drentse Diever. De bomen en het gras waren bedekt met een prachtige laag rijp. De (warme) weg is echter kurkdroog en dus ook niet glad. Let ook even op de smalle grond grasrand aan de wegkant. De warme weg zorgt ervoor dat de grassprieten aan de wegkant te warm zijn voor de vorming van rijp.

Condensatiegladheid
Een andere vorm van gladheid is condensatiegladheid. Hierbij vindt er een geleidelijke vochttoevoer plaats richting de weg. Belangrijk hierbij is dat de wegdektemperatuur lager ligt dan de zogenaamde dauwpuntstemperatuur. De dauwpuntstemperatuur is de temperatuur waarbij het vocht in de lucht gaat condenseren. Een wegdek kan dus aan het begin van de avond droog zijn, maar in de loop van de nacht toch vochtig worden omdat de wegdektemperatuur op een gegeven moment onder de dauwpuntstemperatuur komt. Het vocht dat richting de weg gaat, kan daarbij zowel in de vloeibare als in de vaste vorm op het wegdek neerslaan. Bij de laatste vorm is het wegdek al afgekoeld tot onder het vriespunt. Op het wegdek zetten zich dan kleine ijskristalletjes af. De weggebruiker ziet in dit geval een wit uitgeslagen weg voor zich. Gevoelig voor deze vorm van gladheid zijn vooral de bruggen en viaducten. Deze worden in een heldere winternacht over het algemeen kouder en komen dus eerder in de buurt van de dauwpuntstemperatuur.

glad_4.jpg
Bevriezing van een half gesmolten sneeuwlaag kan zorgen voor een spekgladde weg. Foto: Margreet van Vianen(archief).

Gladheid door winterse neerslag
De meest logische vorm van gladheid komt tot stand door winterse neerslag. Dat kan (natte) sneeuw, ijzel of hagel zijn. Als we beginnen met sneeuw, dan heeft deze vorm van winterse neerslag één groot voordeel. De weggebruikers zien het en over het algemeen past men de snelheid goed aan. IJzel is een wat lastigere vorm van winterse neerslag. Soms zorgt het wel voor gladheid, soms ook niet. Belangrijk daarvoor is de wegdektemperatuur. Ligt deze boven nul, dan moet de ijzel “ zijn best doen” om de weg af te laten koelen. Lukt dat, dan wordt het alsnog glad. Meestal is dat niet het geval en vormt zich bij een luchttemperatuur onder nul (en een warme weg) alleen op voorwerpen zoals auto’s fietsen, struiken en bijvoorbeeld prikkeldraad een laagje ijs. Is de weg koud, maar ligt de luchttemperatuur iets boven nul, dan vormt zich juist alleen op de weg een ijslaagje. Het verrassingseffect voor de weggebruikers is in dit geval groot. Op de thermometer op de schutting was namelijk te zien dat de (lucht)temperatuur boven nul lag. “Hoe kan het dan glad zijn!”

glad_5.jpg
Vorig jaar viel er ruim een week voor Kerst in een groot deel van het land een dik pak sneeuw. Het leverde prachtige plaatjes op, maar ook heel veel gladheid. Het strooizout werd dan ook schaars. Foto: Corrie Bolleboom

Ook hagel kan voor gladheid zorgen. Het lastige met hagel is echter dat het vaak om een zeer lokaal fenomeen gaat. De wegbeheerder zal dan ook over het algemeen deze vorm van gladheid niet bestrijden. Daarbij komt nog eens dat, net als bij sneeuw, de weggebruiker ziet dat de weg glad is. Hoe we de andere soorten gladheid in Nederland bestrijden en met welk middel, behandelen we morgen. Daarbij gaan we dan ook nog gelijk een leuk en verrassend proefje doen.

glad_6.jpg
Voor ijzel hoeven de wegdektemperaturen niet onder het vriespunt te liggen. Belangrijker is de opbouw van de atmosfeer. Op enige hoogte boven het aardoppervlak moet een warme laag aanwezig zijn met een temperatuur boven het vriespunt. Neerslag die hier doorheen valt, wordt vloeibaar. Vlak boven de grond zit echter een koudere luchtlaag waarvan de temperatuur onder nul is. De vallende druppeltjes koelen hierin af tot onder het vriespunt, maar ze bevriezen nog niet. We noemen dit onderkoelde neerslag, die vastvriest op alles wat het op zijn weg tegenkomt. Bron: Meteo Consult.

Bron: Meteoconsult | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:13 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
15 november 2011, 12:38 uur | Bericht #298774
Vlaanderen slaat record aan strooizout in



Vlaanderen gaat de winter in met een recordvoorraad aan strooizout. Op dit moment ligt er in de loodsen van het agentschap Wegen en Verkeer 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan bij de start van de vorige winter. Door een aanpassing van de contracten met de zoutleveranciers kan daar nog eens 60.000 ton extra strooizout bij komen, mocht dat nodig zijn. Vorig jaar kampte ons land met een tekort aan strooizout. Er werd toen al beslist dat er nu 10.000 ton extra zou worden ingeslagen.

Bron: De Redactie | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:13 uur, door Joyce.s
BartS
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 november 2011, 16:15 uur | Bericht #298822
Wegenwerken in Wallonië worden sneller uitgevoerd voor de winter

De werkzaamheden op acht regionale wegen in Wallonië worden nog voor de winter bespoedigd. Dat heeft Waals minister voor Openbare Werken en Verkeersveiligheid Benoît Lutgen (cdH) dinsdag meegedeeld.



De werkzaamheden die een serieuze impact hebben op de mobiliteit, worden indien nodig ook tijdens het weekend en 's nachts voortgezet als de weersomstandigheden het toelaten. Het gaat om de werkzaamheden op de A8/E42 tussen Kain en Froyennes, de N568 tussen Jumet en Farciennes, de E42 op het viaduct van Lavoir (Héron), de A13 op het viaduct van Boirs, de A15 op de brug in Courcelles, de N4 tussen Courrière en Ciney, de N4 tussen Metzert en Attert en de E411 in Waals-Brabant.

Daarnaast worden herstellingswerken uitgevoerd met asfalt op rijstroken die riskeren beschadigd te geraken door het komende winteroffensief.

Bron: HBVL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
15 november 2011, 16:21 uur | Bericht #298826
Gladheidbestrijding

Nadat we gisteren uitvoerig hebben geschreven over de soorten gladheid, kijken we vandaag naar de bestrijding van gladheid. Zo kijken we naar het strooimiddel, maar ook de manier van strooien en de informatievoorziening van de wegdektemperatuur.


Een curatieve strooiactie. Er is namelijke al sprake van gladheid door sneeuwval

Preventief of curatief
In ons land proberen we voor de gladheid uit te strooien. Dat wil zeggen dat de wegbeheerder voordat het glad is, zorgt dat er een laagje zout op de wegen ligt. Met behulp van een specifieke weersverwachting wordt het juiste tijdstip voor een strooiactie bepaald. Bij bevriezing van natte wegen of condensatiegladheid is het namelijk mogelijk om in te schatten wanneer de weg ook daadwerkelijk glad wordt. Ook bij winterse neerslag is het mogelijk om preventief te strooien. Daarmee zorgt men dat er op de weg zout ligt voordat de eerste sneeuw of ijzel valt. Een sneeuw- of ijslaag die na verloopt van tijd toch ontstaat, wordt daardoor van onderaf aangepakt door het zout.

Curatief strooien wordt vooral gedaan op het moment dat er sneeuw of ijzel valt. Vaak is er dan ook al een preventieve strooiactie geweest. Bij intensieve sneeuwval of ijzel wordt dan de gladheid van onderaf en van bovenaf bestreden.


In smalle straten kan een grote strooiwagen niet komen, daar gebruikt men kleinere wagens voor. Als er ook een flinke laag sneeuw ligt, wordt de sneeuwploeg voor de wagens geplaatst.

Zout of zand
In Nederland komt er uit de strooiwagen zout (natriumchloride) en vaak zelfs een mengsel van zout en pekelwater. Door gebruik te maken van zout en een vloeistof, blijft het zout gemakkelijk kleven op de wegen. Strooit men alleen droge zoutkorrels, dan zorgen wind en het verkeer ervoor dat een groot deel ervan in de berm terecht komt.

Zout heeft zeker nadelen. Zo is het slecht voor de natuur en ook de onderkant van auto’s krijgt het tijdens een pittige winter zwaar te verduren. Toch is zout nog altijd het beste (en goedkoopste) middel op gladheid mee te bestrijden. Waarom er gekozen is voor zout kunnen we overigens met een proefje heel goed aantonen. Ook u kunt dit thuis uitproberen.


Toch is het onmogelijk om tijdens winterweer alle wegen in Nederland te strooien. Wees de komende maanden dus bedacht op plotselinge gladheid.

Een proefje
Benodigdheden: drinkglas, thermometer, ijsklontjes, theelepel en een zoutvaatje.

Pak een drinkglas en vul dit voor de helft met ijsblokjes die net uit de vriezer komen. Gooi vervolgens twee tot drie theelepels zout bij het ijs en schut het glas gedurende een minuut. Al vrij snel komt er een laagje water in het glas.

Stel jezelf, maar ook de mensen uit je omgeving de volgende vraag: Hoe koud of hoe warm zal het waterlaagje in het glas zijn? Probeer aan te geven of de temperatuur boven, onder of rond nul ligt.

Meet vervolgens met de thermometer de temperatuur van de vloeistof in het glas. Heb je nog niet voldoende vloeistof om de temperatuur daadwerkelijk te meten, schud het glas dan nog eventjes. Lees vervolgens de thermometer af. Als het goed is geeft de thermometer een waarde aan die ruim onder nul ligt.

Met behulp van dit proefje is gelijk duidelijk waarom we in Nederland vrijwel altijd zout gebruiken bij het bestrijden van gladheid. Zout zorgt voor een vriespuntverlagend effect. Stel dat de thermometer bij het proefje -7 graden aangeeft, dan zal het mengsel van zout en water pas bij een luchttemperatuur van -7 en lager bevriezen. Aangezien het wel een tijdje goed moet vriezen in Nederland voordat de wegdektemperatuur (die is veel belangrijker dan de luchttemperatuur omdat eventueel vocht op de weg voor gladheid kan zorgen) zo laag uitkomt, is zout dus een heel effectief middel.

Zand heeft vooral nadelen
Zand kan ook gebruikt worden om gladheid te bestrijden, maar daar kleven een hoop nadelen aan. Ten eerste zorgt het niet voor een vriespuntverlagend effect. Een mengsel van zand en water zal dan ook gewoon bij een wegdektemperatuur van -0.1 graad bevriezen. Sterker nog, als er veel zand op de wegen ligt, raken de riolen verstopt en kunnen zich enorme plassen op de wegen vormen. Die kunnen op hun beurt bij koud winterweer heel snel veranderen in grote ijsplakkaten.


Op heel veel plaatsen in Nederland staan gladheidmeldsystemen. Aan de paal naast het stroomkastje zit een kastje waarin een aantal sensoren zitten waarmee de luchttemperatuur, maar ook de luchtvochtigheid wordt gemeten. In de weg zitten sensoren waarmee de wegdektemperatuur gemeten kan worden, maar ook de toestand van de weg (droog, vochtig, nat, zout, onvoldoende zout of geen zout). Foto: Meteo Consult

Gladheidmeldsysteem
Een strooiactie wordt niet zomaar opgestart, daarvoor wordt gebruik gemaakt van gegevens die afkomstig zijn van een gladheidmeldsysteem. Deze staan aan de kant van de weg en meten de luchttemperatuur, maar ook de luchtvochtigheid en de aanwezigheid van eventuele (winterse) neerslag. Ook de toestand van de weg wordt door dit gladheidmeldsysteem in de gaten gehouden. In de weg zitten namelijk sensoren die onder andere de wegdektemperatuur meten, maar ook of de weg droog of nat is en of er eventueel nog zout van een eerdere strooiactie op de weg ligt.

Met behulp van de waarnemingen langs de weg en de toegevoegde waarde van de weersverwachting is het mogelijk om gladheid heel goed te bestrijden. Uiteraard is het niet mogelijk om alle wegen te strooien en ook komt het weleens voor dat er zoveel sneeuw of ijzel valt, dat het bijna ondoenlijk is om de gladheid direct aan te pakken. Ook deze winter zal het dan ook nog wel tot een aantal glijpartijen komen.

Bron: Meteo Consult | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:14 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
16 november 2011, 08:27 uur | Bericht #299042
Zout zat voor strenge winter

De wegendiensten hopen op een zachte winter. Slaan sneeuw en ijzel toch weer hard toe dan hebben we een nooit geziene berg strooizout. Het Vlaamse Gewest heeft een basisstock van 42.000 ton strooizout aangelegd. Het sloot een contract met de zoutfabrikanten om sowieso nog 7.500 ton te leveren en indien nodig daar nog eens 60.000 ton bovenop te doen. Samen meer dan 100.000 ton, een recordhoeveelheid. Er moesten extra loodsen voor gevonden worden. De minister van Openbare Werken en Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), en het Agentschap Wegen & Verkeer nemen geen risico. De schaarste van de vorige twee barre winters was niet voor herhaling vatbaar. Ter vergelijking: in 2009-2010 was er 15.000 ton voorradig, vorige winter 32.000 ton. Er moest toen wel bijna 60.000 ton gebruikt worden. Stel dat er zich toch nog een tekort voordoet, dan zal het prioritair strooiplan in werking treden. Er zal dan alleen op de belangrijkste wegen worden gestrooid. Iets vergelijkbaars deed zich voor tussen kerst en nieuw vorig jaar. In tegenstelling tot de voorgaande jaren zal er bij gladheid toch op de derde (meest linkse) rijstrook van de snelweg gestrooid worden. Om de simpele reden dat je niet kunt zien of het glad is. Dat leidde in het verleden tot gevaarlijke situaties. Bij sneeuw beperken de strooiwagens zich wel opnieuw tot de eerste en de tweede rijstrook. De federale wegpolitie is bereid in extreme omstandigheden tot blokstrooien over te gaan, dat wil zeggen de file tegenhouden om de strooiers hun werk te laten doen.



Voor fietspaden liggen de zaken moeilijker. Daar zout strooien heeft weinig zin omdat er te weinig en te licht verkeer is om het zout 'in te rijden'. Daarom zal er een proefproject lopen in het Kortrijkse waarbij met een sneeuwschop en een pekelsproeier gewerkt wordt. Ook op de weg wordt met pekel geëxperimenteerd, als de omstandigheden daarvoor ideaal zijn (niet minder dan 5 graden onder nul, overdag positieve temperaturen). Pekel is water waarin zout opgelost is. Het werkt sneller dan zout. Vorig jaar veroorzaakte het Waalse Gewest veel deining toen het een rijverbod voor vrachtwagens afkondigde. Crevits praat nog met haar Waalse collega om tot betere afspraken te komen. Ook met Frankrijk wordt er overlegd. Crevits sloot opnieuw een winterprotocol af met alle belanghebbenden (gemeenten, provincies, politie, De Lijn, automobilisten- en transporteursorganisaties...) Dat moet een betere coördinatie en communicatie garanderen. De gemeenten, die instaan voor het strooiwerk op de lokale wegen, kregen de kans infosessies te volgen. Slechts 62 gemeenten (of een op de vijf) gingen daarop in.

Bron: De Standaard | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:14 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.888 topics, welke bij elkaar 448.498 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.609 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 520 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 520, lezen 5 mensen het topic "Onweerskansen 10 en 11 september".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden