Dat resulteerde in de volgende plaatjes.
Dit is de eerste keer dat ik 's nachts foto's heb gemaakt dus alles is nog wat nieuw voor mij en vooral veel uitzoek en probeer werk. Gros geschoten op iso100 met ongeveer 15 minuten sluitertijd(exc darkframe van nog eens 15 minuten voor de ruisreductie)
Heide bij Havelte. Tegenover hunebed D54(met het hunebed in de rug)
Oude radiotelescoop bij het Planetron te Dwingeloo
Surfstrandje bij de Belterwijde, tussen Giethoorn en Zwartsluis.
Hunebed D54 bij Havelte | Gewijzigd: 4 oktober 2011, 16:39 uur, door bees
1 tip: Misschien de volgende x sluitertijden van 30 seconden of zelfs minder gebruiken, en dan meerdere foto's over elkaar heenleggen.
Op deze manier blijft de lucht ook donker, en krijg je minder overbelichte foto's
Als programma kan je daarvoor gebruiken "Startrails" | Gewijzigd: 4 oktober 2011, 21:22 uur, door Joey
1 tip: Misschien de volgende x sluitertijden van 30 seconden of zelfs minder gebruiken, en dan meerdere foto's over elkaar heenleggen.
Op deze manier blijft de lucht ook donker, en krijg je minder overbelichte foto's
Als programma kan je daarvoor gebruiken "Startrails"
Dank voor de tip en de link. Nu hopen op een paar mooie heldere nachten. (dat mag ik hier natuurlijk eigenlijk niet zeggen...)
Al met al een interessant plaatje.
Graag ook even jullie menig over de donkerte van de foto's. Op mijn eigen scherm zijn ze prima, op mijn werk met een el cheapo schermpje zijn ze wel heul donker.
Holtingerveld.
Het "grote" Hunnebed. D53.
Holtingerveld.
Ik vind de eerste serie erg mooi maar het effect van de 2e, dat het donkerder is vind ik toch ook wel erg mooi. Geeft nog meer het nacht gevoel de sterren blijven meer ster en toch ook nog best wel aardig detail (mist, bomen, hunnebedden).
Al vind ik het in de eerste serie wel erg mooi om de baan van de sterren ook te zien en de 2e met die mooie kleuren is erg leuk. Het heeft dus allebei wel wat!
edit: het is natuurlijk eigenlijk de aarde die beweegt waardoor de sterren op de foto een mooie baan meekrijgen | Gewijzigd: 19 oktober 2011, 13:16 uur, door Nickname