Van mij mag de overheid geld spenderen in Groene Energie, als ze maar stoppen met zeiken over de klimaatverandering en ze meer besteden aan betere energiebronnen.
Wat dacht je van: Golftechnologie! Wij zijn geniaal in Water in Nederland...Waarom doen we daar niks mee?
Ik kan me ook in veel wat je schrijft vinden, behalve; 'Tot die tijd, hoe gevaarlijk ook, zie ik liever een extra kerncentrale'.
Kernfusie mogen ze van mij best onderzoeken en geld voor uittrekken, als dat de ontwikkelingen (en geld) van/voor de andere alternatieve energiebronnen niet in de weg staat.
Maar waar het vooral om draait is het consumeren van energie. Huishoudens kunnen met veel minder toe dan tot nu toe. Veel bewuster mee omgaan en discipline, naast de aanschaf van energiezuinige apparaten. Ik speel het met 8 zonnepanelen klaar om vrij veel terug te leveren. En ik kook op elektriciteit! Tijdens het zomer halfjaar zelfs bijna neutraal tot positief. D.w.z. dat ik meer terug leverde aan het lichtnet dan verbruikte. (Tijdens vakantie leveren de panelen gewoon door, terwijl ik alle gebruikers uit zet!). Mijn panelen liggen niet eens heel gunstig. Op het OZO. Maar ik denk dat een gemiddeld gezin met twee kinderen het zeker met het aantal panelen dat je op één kant (de gunstigste kant) van een schuin dak kwijt kan, zo'n 16 tot 24 panelen zeker neutraal kan uitkomen wat het verbruik betreft.
Ik zag een opmerking van iemand langskomen dat zonnepanelen meer ruimte in beslag nemen dan windmolens. Er is in dat geval blijkbaar overheen gelezen dat Ik reeds had geschreven dat het leggen van zonnepanelen op daken van huizen en kantoren (en mogelijk wegen) juist geen extra ruimte in beslag neemt.
Wat bedrijven betreft. Als je 's-avonds langs Europoort rijdt zie je miljoenen lampen branden. Waar dat voor nodig is vraag ik me af? Alsof ze een wedstrijd doen wie de meeste verlichting vanaf de grond heeft tot ongeveer 100 meter hoogte heeft. Straatverlichting kan ook nog veel minder. Vooral op autowegen. | Gewijzigd: 6 oktober 2011, 11:26 uur, door Ben47
Jammer dat bij heel veel mensen het besef niet is dat het zuiniger moet. oh, en zelf ben ik daar ook deelgenoot van. Mijn PC staat vaak nutteloos dag en nacht te draaien.. Wel heb ik heel bewust een LED-tv gekocht! (die overigens dan onbewust weer nutteloos aan staat....)
Veel mensen in deze maatschappij zijn vaak ook gemakzuchtig, en dan vooral mijn generatie en jonger. Ik merk dat oudere mensen vaak bewuster zijn van het verbruiken van elektriciteit en gas.
Ik wil niet iedereen over één kam scheren, het gaat over een globaal schattinkje van mijn eenvoudige brein. En dit zijn mijn gedachten er een beetje over.
En wind of zonne-energie, mij om het eender. Al vind ik zonne-energie minder storend. De windmolens schieten overal de grond uit en ik vind een landschap zonder windmolens mooier. Ook het geluid van de oudere windmolens is redelijk irritant. Gelukkig worden die T.Z.T. ook wel weer eens vervangen.
En ja, een nieuwe kerncentrale.. Zoals Ben hierboven al zegt, op zoveel plaatsen staat 'snachts zovaak nutteloos licht te branden, wat ten eerste al een boel lichtvervuiling geeft en ten tweede is het gewoon verspilling. Dan ga ik weer denken.. hm, en IK moet bezuinigen? En ja, zo is het wel een beetje.. een beter millieu begint bij jezelf.. maar ook wel een heel groot stuk bij de overheid.
Tot zover mijn Brainfart. Volgende keer weer feiten ;P