Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Het is ook helemaal niet zo groen als mensen denken.
Zo kost het heel veel energie en grondstoffen om ze te produceren, ze hebben een vrij korte levensduur en brengen simpelweg weinig energie op. En dan heb ik het nog niet over de lelijkheid van die dingen want dat is volgens mij een kwestie van smaak.
De regering moet bezuinigen maar dit is zo'n beetje de duurste manier om stroom op te wekken..
Er wordt teveel gerekend met ideale omstandigheden.
Zie http://www.lowtechmagazine.be/2008/03/de-donkere-kant.html
Helemaal onderaan het artikel staan veel linkjes naar relevante informatie.
Er wordt teveel gerekend met ideale omstandigheden.
Zie http://www.lowtechmagazine.be/2008/03/de-donkere-kant.html
Helemaal onderaan het artikel staan veel linkjes naar relevante informatie.
Klopt, bij de productie van zonnepanelen wordt energie gebruikt en zolang die energie via CO2-uitstotende centrales i.p.v fabriekscentrales met zonnepanelen wordt betrokken zijn ze niet CO2-neutraal. Maar volgens dat artikel wel minder dan andere energie-opwekkers. Overigens moeten ook de windmolens grondstoffen gewonnen worden, verwerkt worden tot de windmolen en nadat die geplaatst is vooral regelmatig onderhouden en vervangen worden. Dat vereist ook CO2.
Kortom, zonnepanelen produceren met energie van zonnepanelen. Met die conclusie van het artikel kan ik het eens zijn en dat gaat alleen lukken als regeringen dit stimuleren i.p.v. windmolens.
Ben het helemaal met je eens.
Een paar jaar geleden hebben wij ons verdiept in zonnepanelen.
Ons dak ligt gunstig ten op zichte van de zon, dus waarom niet?
Berichten als eerder genoemd en plus ervaringsverhalen van bezitters, hebben ons toen tegengehouden om een dergelijke grote investering te doen. Het ging ons niet zo zeer om zelf energie opwekken, als wel om ons steentje bij te dragen aan het mileu. Ik ben persoonlijk afgehaakt bij de levensduur van zo'n paneel. Er wordt 20 tot dertig jaar beloofd, maar in de praktijk blijkt dat soms veel korter. En ja, dan valt bij mij toch het mileu aspect af en de risico berekening pakt negatief uit.
We hebben vervolgens geinvesteerd in zuinigere apparaten en de cv ketel vervangen. We gebruiken alleen daar licht waar nodig, appartuur staat nooit in stand-by, vervangen gloeilampen geleidelijk door kwikvrije spaarlampen en letten op gebruik van stroomslurpers als adapters ed. Met resultaat dat onze energieverbruik behoorlijk gedaald is.
Een paar jaar geleden hebben wij ons verdiept in zonnepanelen.
Ons dak ligt gunstig ten op zichte van de zon, dus waarom niet?
Berichten als eerder genoemd en plus ervaringsverhalen van bezitters, hebben ons toen tegengehouden om een dergelijke grote investering te doen. Het ging ons niet zo zeer om zelf energie opwekken, als wel om ons steentje bij te dragen aan het mileu. Ik ben persoonlijk afgehaakt bij de levensduur van zo'n paneel. Er wordt 20 tot dertig jaar beloofd, maar in de praktijk blijkt dat soms veel korter. En ja, dan valt bij mij toch het mileu aspect af en de risico berekening pakt negatief uit.
We hebben vervolgens geïnvesteerd in zuinigere apparaten en de cv ketel vervangen. We gebruiken alleen daar licht waar nodig, apparatuur staat nooit in stand-by, vervangen gloeilampen geleidelijk door kwikvrije spaarlampen en letten op gebruik van stroomslurpers als adapters ed. Met resultaat dat onze energieverbruik behoorlijk gedaald is.
Er is niets mis mee om te investeren in zuinigere apparaten en selectief stroom gebruiken. Wat je ervaringsverhalen van zonnepaneelbezitters betreft, ben ik daar heel benieuwd naar. Ik ben ook een zonnepaneelbezitter (8 op m'n dak en 1 kleintje vanaf ongeveer 1985 op mijn zeilboot, allen zelf geplaatst) en heb goede ervaringen. Zie verder je postbus.
Een windmolen heeft na ongeveer één jaar draaien de energie eruitgehaald die nodig was om het totaal te produceren en plaatsen. En na ongeveer 5 jaar zijn alle kosten eruit. Hij gaat meestal 15 tot 25 jaar mee.
Een zonnepaneel kost veel meer energie om te produceren dan een windmolen en heeft meer oppervlakte aan grondgebruik nodig. Een zonne paneel heeft na ongeveer 10 a 15 jaar de energie opgebracht die nodig was om hem te produceren. En na 20 jaar heeft hij pas de kosten eruit. Maar dit is met het huidige rendament van de zonnepanelen. Omdat een zonnepaneel vaak maar 25 jaar mee gaat wordt er minder vaak voor zonne energie gekozen dan wind energie, wat mij ook logisch lijkt.
Als mensen zonnepanelen willen nemen moet je dat doen met het idee dat het iets beter is voor het klimaat, en niet met het idee dat je er winst uit kan halen.
Het kan zijn dat deze gegevens al verouderd zijn, maar dit is hoe ik het geleerd heb:).
Gr
Niels
Wat er ook door energieleveranciers aan energievorm voor de opwekking gebruikt wordt, we zullen er altijd weer meer voor moeten betalen i.p.v. minder.
Als je persoonlijk energie wil opwekken valt een windmolen voor de meeste bewoners af. Nog afgezien dat kleine windmolens absoluut weinig opbrengst hebben en minimaal windkracht 5 nodig hebben om wat stroom te leveren, kan je moeilijk een windmolen in je stadstuintje, op balkon of dak plaatsen.
Voor zonnepanelen en zonnecollectoren zijn genoeg daken van huizen, schuren en kantoren voorhanden. Je neemt daarmee geen extra ruimte in beslag, die windmolenparken wel nodig hebben.
Misschien is het zelfs mogelijk om zonnepanelen of zonnecollectoren in wegdekken te leggen en kijk eens wat een oppervlakte we dan extra hebben zonder nieuwe ruimte in beslag te nemen.
Verzin je dit nou, of heb je een daadwerkelijke bron voor deze info? kom eens met getallen?
Wel hoor ik vaak van mensen de windturbines tegen spreken ivm geluidsoverlast en slagschaduw enz. De windturbines worden ook steeds meer uitgebreid met technologieen en geupdated. Zo is het geluidsoverlast stukken minder geworden door bijv. de vormen van de rotorbladen en kan de turbine ingesteld worden dat het geluid gereduceerd word enz.
Ook de slagschaduw kan ingesteld worden, zodat wanneer de schaduw boven bijv een woning hangt de turbine automatisch stopt. En vervolgens weer begint te draaien wanneer de schaduw deze woning voorbij is.
Zo zijn er (steeds) meer technologieen om de turbines mens/milieu "vriendelijk" te maken.
In een onderzoek is ook gebleken dat er meer vogels verongelukken in het verkeer dan door de windturbines
Ik heb zelf een beetje het gevoel dat sommige (dus niet iedereen) mensen klagen over wind turbines omdat ze niet het verschil weten tussen de oude en de nieuwere turbines. Daar in tegen begrijp ik ook heel goed dat er wel mensen zijn die wel weten hoe het werkt en er op tegen zijn. Dit respecteer ik natuurlijk ook!
Wanneer een turbine begint te leveren is een beetje afhankelijk van het merk. Het merk waar ik werkte (zal geen naam noemen) begint te leveren bij 2,5 meter per seconde wind. Hoeveel de turbine levert is weer afhankelijk van merk en type. Dit kan best veel zijn.
Zie http://www.olino.org/articles/2011/05/17/d...x-enercon-e-126
Dit is momenteel de grootste, helaas heb ik er geen plek voor en kan ik hem al helemaal niet betalen.
Het verschil van mening over wind energie zal er denk ik altijd blijven. Misschien maar goed ook, alleen maar het zelfde soort mens op de wereld word ook saai.
Dit hele verhaal neemt niet weg dat ik niets voel voor zonne-energie, integendeels zelfs. Helaas zijn de subsidies in nederland hiervoor niet zo goed als in duitsland.
Deze reactie is niet bedoeld om mensen tegen te spreken of juist in hun mening te helpen maar dit is alleen om te laten weten wat mijn mening is.
Als laatst nog een (vind ik persoonlijk) een mooie foto van windturbines genomen in de eemshaven
Wat er ook door energieleveranciers aan energievorm voor de opwekking gebruikt wordt, we zullen er altijd weer meer voor moeten betalen i.p.v. minder.
Als je persoonlijk energie wil opwekken valt een windmolen voor de meeste bewoners af. Nog afgezien dat kleine windmolens absoluut weinig opbrengst hebben en minimaal windkracht 5 nodig hebben om wat stroom te leveren, kan je moeilijk een windmolen in je stadstuintje, op balkon of dak plaatsen.
Voor zonnepanelen en zonnecollectoren zijn genoeg daken van huizen, schuren en kantoren voorhanden. Je neemt daarmee geen extra ruimte in beslag, die windmolenparken wel nodig hebben.
Misschien is het zelfs mogelijk om zonnepanelen of zonnecollectoren in wegdekken te leggen en kijk eens wat een oppervlakte we dan extra hebben zonder nieuwe ruimte in beslag te nemen.
Als particulier kun je inderdaat beter zonnecellen of zonneboilers inderdaad nemen. Maar als land is een windmolen veel voordeliger, en wil je evenveel energie aan zonnepanelen opbrengen als 1 windmolen dan heb je een groter grondoppervlak nodig dan zonnepanelen. Dit komt omdat je onder een windmolen gewoon nog gewassen kan telen en dus geen grond verspild. In een woonwijk is een zonnepaneel wel veel voordeliger dan een windmolen. Dit komt omdat er en minder wind is, en als je een windmolen plaats deze veel kleiner moet zijn waar nog geen efficiente ontwerpen voor zijn.
Er worden trouwens wel proeven gedaan met zonneenergie opwekkende fietspaden. Autowegen slijten dacht ik te snel.
Gr
Niels
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dat ze weinig opleveren onder windkracht 5 heb ik uit de mond van watersporters die een windmolentje op hun boot hebben. Voor een test van kleine windturbines lees ik het volgende uit een uitvoerige testverslag. Kleine windturbines zijn turbines met een tiphoogte tot maximaal 15 meter en een relatief klein vermogen. Die zet je niet even in je stadstuintje. Ik denk dat de gemeente daar ook niet zomaar toestemming voor zal geven.
Uit het betreffende artikel (verkort):
'De resultaten zien er voor de meeste kleine turbines niet zo rooskleurig uit. De opbrengsten in de tabel zijn opgewekt tussen 1 april 2008 tot en met 28 februari 2009, totaal 11 maanden. Om een beter overzicht te krijgen in de prestaties van deze kleine windmolens extrapoleer ik de gegevens. Ik ga er hierbij vanuit dat de molen minimaal 20 jaar blijft werken. Verder houd ik geen rekening met eventuele onderhoudskosten. Nu kunnen we berekenen wat de prijs is per kWh van de molens.
Molen Prijs Netto opbrengst Prijs / kWh
SkyStream
€ 10.742,00 1827 kWh € 0,27
Montana
€ 18.508,07 2352 kWh € 0,36
Passaat
€ 9.239,16 504 kWh € 0,84
Ampair
€ 8.925,00 189 kWh € 2,16
Airdolphin
€ 17.548,00 256 kWh € 3,14
WRE 060
€ 39.162 413 kWh € 4,35
Energy Ball
€ 4.324,00 49 kWh € 4,04
Swift
€ 13.208,00 110 kWh € 5,50
Turby
€ 21.350,00 73 kWh € 13,50
WRE 030
€ 30.862,00 62 kWh € 12,44
Conclusie
De opbrengsten gevonden in de eerste meetresultaten van de kleine windturbines zijn teleurstellend. Een vergelijking met een PV installatie laat zien dat dit goedkoper is qua prijs/kWh ten opzichte van een kleine windturbine. Opvallend is de lage gemiddelde windsnelheid op de testlocatie van slechts 3,7 m/s. Een KNMI meetstation op slechts 14 km afstand in Vlissingen laat in dezelfde periode een gemiddelde windsnelheid van 6,0 m/s zien.'
Voor volledig artikel zie: http://www.olino.org/articles/2008/10/22/t...ne-windturbines
Blijft over dat landschapsvervuiling en overlast behoorlijk zijn en tel uit je verlies.
Elke woning, TV toren, boerderij, lantaarnpaal, hoogspanningsmast, stad enz. is dan ook landschapvervuiling.
En de discussie gaat over wind- vs zonneenergie, moet dit niet gaan over traditionele vs wind- en zonneenergie?
Heb je liever een kolencentrale dan een groep windmolens?
Van mij mag de overheid geld spenderen in Groene Energie, als ze maar stoppen met zeiken over de klimaatverandering en ze meer besteden aan betere energiebronnen.
Wat dacht je van: Golftechnologie! Wij zijn geniaal in Water in Nederland...Waarom doen we daar niks mee?
Van mij mag de overheid geld spenderen in Groene Energie, als ze maar stoppen met zeiken over de klimaatverandering en ze meer besteden aan betere energiebronnen.
Wat dacht je van: Golftechnologie! Wij zijn geniaal in Water in Nederland...Waarom doen we daar niks mee?
Helemaal 100% mee eens
Glenn