In de provincie Zeeland is vanavond opschudding ontstaan over een knal die rond 22.00 uur was te horen in grote delen van Midden-Zeeland. Bij de politie zijn al zeker 40 meldingen binnengekomen en de telefoon staat roodgloeiend. Het is nog totaal onduidelijk wat aan de hand is. Defensie heeft laten weten dat het niet om een oefening gaat. De woordvoerster van de politie meldde dat er geen meldingen zijn van branden of ontploffingen. Meldingen komen met name vanuit het oosten van Vlissingen.
Bij grote bedrijven in havengebied Vlissingen-Oost is niets te zien. Een bewoner van 's-Heerenhoek hoorde de knal zelf. 'Het was een hele harde klap. Wij waren bang de ramen eruit sprongen. Die stonden te trillen in het kozijn.' In eerste instantie werd gedacht dat de afgedankte Amerikaanse satelliet misschien in Zeeland was neergestort, maar die komt pas over enkele uren de dampkring binnen.
Bron AD
In de buurt van de plek waar gisteren is gezocht, is nu (laag water) een krater aangetroffen. Wordt onderzocht. #knal
EDIT:
En we hebben beeld:
Bron Twitter @ YouriNL | Gewijzigd: 24 september 2011, 10:42 uur, door Romani
Volgens een politiewoordvoerder liggen de brokstukken tot op meer dan 100 meter van de krater die bij de explosie is veroorzaakt.
Een caisson is een grote betonnen constructie die wordt gebruikt in de waterbouw. De politie heeft het strand, dat compleet is bezaaid met beton, afgezet. Van de caisson is niets meer over.
Bron: Nu.nl
De politie Zeeland heeft vrijdagavond tientallen telefoontjes binnengekregen van mensen die een harde knal hebben gehoord. Meldingen kwamen onder meer vanuit Middelburg, Oost-Souburg, Nieuwdorp en Heinkenszand
Knal
Rond 22.05 uur werd vanuit Ritthem op het strand een grote zwarte rookpluim gezien. In de kantine van een naastgelegen camping zijn door de knal de schilderijen van de muren gevallen.
Politie
De politie is nog bezig zijn met een onderzoek. Wat er precies gebeurd is, wordt nu onderzocht.
laatste update: zaterdag, 24 september 2011 - 10:23
[Omroep-Zeeland]
Maby stond dat ding boven op een bom uit de 2e wereldoorlog ofzo of is er een onderwater mijn tegen gekomen die drijven er ook zat in de Noordzee...
Het zal nog niet meevallen om de oorzaak te achterhalen aangezien het tij er al een keer overheen is geweest.
Misschien is er iemand een bommetje aan het testen geweest? /terrorist alert
Er zit toch niets explosiefs aan/in een caisson
Ja zeker wel.
Op 7 okt. 1944 is Walcheren op een aantal plaatsen gebombardeerd door de geallieerden.
Ook tussen Vlissingen en Ritthem, om presies te zijn tussen fort Zoutman en het nog bestaande fort Rammekens.
Lees hier maar even verder, dit komt uit wiki.
Begonnen werd met het afzinken door belasting met natuursteen van zinkstukken, grote matten van gevlochten rijshout, om de bodem tegen verder uitschuren te beschermen. Vervolgens werd het gat van weerszijden steeds kleiner gemaakt. Het laatste gat werd afgesloten door er een schip of een caisson in te laten zinken. Zo'n caisson wordt, op het water drijvend, naar het stroomgat gesleept. Bij het keren van het tij, als er gedurende een korte tijd nauwelijks stroming is, wordt hij afgezonken door middel van explosieven. Bij latere versies worden kleppen geopend, die worden gesloten als de caisson gezonken is. Daarna wordt de caisson opgevuld, bijvoorbeeld met zand en/of stenen. Bij de volgende hoogwaterstand is de caisson dan zwaar genoeg om op zijn plaats te blijven. Vaak zijn meerdere caissons nodig om een stroomgat te dichten, die dan in meerdere keren geplaatst worden. Vervolgens wordt er om de caisson heen een dijklichaam gebouwd.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inundatie_van_Walcheren
Het kan dus zo maar zijn dat een blindganger gister is afgegaan!
Die regio is aardig gebombadeerd in de 2e wereldoorlog dus dr liggen nog zat bommen her en der onder de grond... Met zo een 500 ponder krijg je die brokstukken wel 100 meter verder dus ik ga daar van uit...
Dit is echt een enorme knal geweest, geen explosie om een gaatje in het caisson te maken.
Vraag ik me alleen af wat de functie heden ten dage nog is, of alleen historische waarde? of dat het vroeger onder het eventueel weggespoelde zand moet hebben gelegen.
Ik zou toch dat strandje eens afgraven / onderzoeken.
Ik zie op meerde foto's dat er mensen op klimmen en rondlopen met honden en kinderen, lijkt me niet zo gezond als dit op zaterdagmiddag gebeurd zou zijn..
| Gewijzigd: 24 september 2011, 12:55 uur, door Romani
Zou ik het licht niet gezien hebben, zou ik kunnen denken dat het geluid op een of ander manier tegen de bovenkant van de atmosfeer gekaatst is en zodoende in Tilburg en Rotterdam gehoord is.