SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een langgerekt hogedrukgebied boven Polen heeft nog een uitloper richting Duitse Bocht. Vanuit het zuidwesten nadert een vore van lage druk met daarin weinig actieve frontrestanten. Voor de vore uit trekt vanavond nog een hoogtetrog over, die vooral actief is boven de Noordzee (meeste forcering). Vannacht passeert de vore waarna de wind ruimt. Een occlusie, 18 UTC boven het westen van Ierland, bereikt vanmiddag de westkust en trekt maar langzaam verder oostwaarts. Achter de occlusie wordt de bovenlucht flink kouder. De temperatuur op 500 hPa daalt in de nacht van zaterdag op zondag naar waardes rond de -27 graden. Door deze sterke kou-advectie vormt zich in de loop van de dag boven de Britse Eilanden een hoogtelaag, waarbij aan de zuidzijde een verscherpende trog op de occlusie inloopt, waardoor deze vanavond boven België en het zuidoosten van Nederland activeert. Deze hoogtetrog verlaat zondagmiddag het oosten van het land. Deze wordt gevolgd door een scherpe grondtrog welke zondagavond tegen Zeeland aan ligt.
In de loop van de dag vanuit het westen buiige regen op de occlusie. In het westen en noordwesten het meest (5-10 mm, lokaal 10-20 mm in HIRLAM). In de avond langs de westkust enkele buien, waarbij dan ook de onweerskansen gaan toenemen met het kouder worden van de bovenlucht. In de avond is de activering (van de occlusie) boven het zuidoosten dus wel een aandachtspunt. Op zondag in het hele land geïsoleerde tot geclusterde buien met kans op onweer.
Ga vannacht naar schiphol voor een 2wks vakantie naar madeira - iedereen veel plezier de komende tijd op o-o
Dennis
PS heb daar WiFi netwerk dus kan ik ook op o-o kijken | Gewijzigd: 17 september 2011, 09:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Hopelijk krijgen we dit soort situaties nog veelvuldig dit jaar. Vooral als vanaf november en december de temperaturen op 500hPa tot minder dan -35C dalen en er koude polaire luchtmassa's over de Noordzee worden gestreken staat dit garant voor diepe convectie en dus mooie buienluchten, wellicht ook met een winterse tint.
Dat laatste is natuurlijk nog ver weg. Eerst morgen maar even kijken of we nog wat gerommel mee kunnen pikken.
Haha, kom ik normaal gesproken zo negatief over dan ?
Maar inderdaad. Morgen waarschijnlijk mooie luchten, maar even van genieten toch?
Edit, overigens snap ik je opmerking wel. Ik probeer altijd zo gematigd mogelijk te zijn aangezien er nogal eens sensatie berichten voorbij komen hier. Je moet je soms niet laten lijden door wat je zou willen zien, maar door wat er in werkelijkheid mogelijk is in de atmosferische omstandigheden van dat moment. Ik vaak zat mensen die zich laten lijden door gevoel en dan een hel en verdoemenis verwachting plaatsen zonder dat dit gefundeerd is (en dan heb ik het niet over Jan ).
Toch kun je er met gematigdheid ook wel eens naast zitten omdat het op sommige momenten ook écht pittig kan zijn, maargoed dat is inherent aan het vak natuurlijk.
Over het er naast zitten...tsja daar kunnen Jan, ik en een ieder uit de meteo-wereld over mee praten. | Gewijzigd: 17 september 2011, 10:08 uur, door marsel
A level 1 was issued for northwestern France, western Belgium and western Netherlands mainly for isolated tornado chance.
...northern France, Benelux...
A band of slight CAPE with WRF and HiRLAM models producing convective precipitation is associated with the secondary cold front in the afternoon and early evening. The zone is overlaid by 25-30 m/s 0-6 km deep layer shear vectors and 10-13 m/s shear in the 0-1 km layer, supportive for mesocyclones in storms, with isolated tornadoes possible.
At night a coastal front may form and produce locally large convective rain sums, but probably no more than a couple tens of millimeters.
Maar inderdaad. Morgen waarschijnlijk mooie luchten, maar even van genieten toch?
Edit, overigens snap ik je opmerking wel. Ik probeer altijd zo gematigd mogelijk te zijn aangezien er nogal eens sensatie berichten voorbij komen hier. Je moet je soms niet laten lijden door wat je zou willen zien, maar door wat er in werkelijkheid mogelijk is in de atmosferische omstandigheden van dat moment. Ik vaak zat mensen die zich laten lijden door gevoel en dan een hel en verdoemenis verwachting plaatsen zonder dat dit gefundeerd is (en dan heb ik het niet over Jan ).
Toch kun je er met gematigdheid ook wel eens naast zitten omdat het op sommige momenten ook écht pittig kan zijn, maargoed dat is inherent aan het vak natuurlijk.
Over het er naast zitten...tsja daar kunnen Jan, ik en een ieder uit de meteo-wereld over mee praten.
Ja, maar je hebt vaak ook wel gelijk hoor. Dus extra reden om de camera te pakken nu...
Overigens had ik dat toch wel gedaan, want geisoleerde onweersbuien 's nachts zijn prachtig fotogeniek. Met bovendien kans op waterhozen, dus hoe dan ook een heerlijk weekend wolkenstaren.
Overigens: mensen laten zichzelf inderdaad onnodig lijden door wishful thinking. En ook leiden...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Met name de versnellingen binnen de jetstream (straalstroom), de zogenaamde jetstreaks, zijn interessant voor onweersbuien. Een Jetstreak kan je in vieren delen waarbij er bij de linkeruitgang en de rechteringang sprake is van divergentie cq een enorme zuigkracht cq een stijgende beweging. Dit werkt als een katalysator voor het ontstaan van felle onweersbuien.