Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Armstrong, PA; Butler, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:13:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

20 Nov 2024 23:01:36
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8
17 september 2011, 08:46 uur | Bericht #288405
KNMI Guidance:

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een langgerekt hogedrukgebied boven Polen heeft nog een uitloper richting Duitse Bocht. Vanuit het zuidwesten nadert een vore van lage druk met daarin weinig actieve frontrestanten. Voor de vore uit trekt vanavond nog een hoogtetrog over, die vooral actief is boven de Noordzee (meeste forcering). Vannacht passeert de vore waarna de wind ruimt. Een occlusie, 18 UTC boven het westen van Ierland, bereikt vanmiddag de westkust en trekt maar langzaam verder oostwaarts. Achter de occlusie wordt de bovenlucht flink kouder. De temperatuur op 500 hPa daalt in de nacht van zaterdag op zondag naar waardes rond de -27 graden. Door deze sterke kou-advectie vormt zich in de loop van de dag boven de Britse Eilanden een hoogtelaag, waarbij aan de zuidzijde een verscherpende trog op de occlusie inloopt, waardoor deze vanavond boven België en het zuidoosten van Nederland activeert. Deze hoogtetrog verlaat zondagmiddag het oosten van het land. Deze wordt gevolgd door een scherpe grondtrog welke zondagavond tegen Zeeland aan ligt.

In de loop van de dag vanuit het westen buiige regen op de occlusie. In het westen en noordwesten het meest (5-10 mm, lokaal 10-20 mm in HIRLAM). In de avond langs de westkust enkele buien, waarbij dan ook de onweerskansen gaan toenemen met het kouder worden van de bovenlucht. In de avond is de activering (van de occlusie) boven het zuidoosten dus wel een aandachtspunt. Op zondag in het hele land geïsoleerde tot geclusterde buien met kans op onweer.
17 september 2011, 08:46 uur | Bericht #288406
Citaat van Joep, zaterdag 17 september 2011, 7:58 uur Jan Visser

Hij pakt wel erg veel en duidelijk van de Guidance zeg
Waarom deze advertentie?
17 september 2011, 08:59 uur | Bericht #288407
KMI geeft al een voorwaarschuwing vanaf deze avond 17u tot morgenvroeg 5u Helemaal niet verwacht.
marcuz
Lid
17 september 2011, 09:13 uur | Bericht #288408
Citaat van Reutel, vrijdag 16 september 2011, 21:06 uur Huh wut? Ik was er van overtuigd dat het voor dit jaar afgelopen was, en nu weer een nieuw topic!
aan de kust komen de onweers/najaarsbuien nu pas op gang.
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 september 2011, 09:20 uur | Bericht #288409
Zo dat wordt weer leuk dan

Ga vannacht naar schiphol voor een 2wks vakantie naar madeira - iedereen veel plezier de komende tijd op o-o

Dennis

PS heb daar WiFi netwerk dus kan ik ook op o-o kijken | Gewijzigd: 17 september 2011, 09:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
17 september 2011, 09:32 uur | Bericht #288410
Kaartje voor morgen blijft interessant

img2www_10.gif

Zo, nu eerst 18 km lopen(dam tot dam) en dan vanavond misschien nog een lekker onweersbuitje.
marsel
Lid
17 september 2011, 09:36 uur | Bericht #288412
Morgen is toch wel een dagje waar ik al een beetje naar uit keek: forse KA bovenin en hoogtetrog nabij. Dat in combinatie met vrij warm zeewater van rond 17 graden levert altijd de nodige buiigheid op in de westelijke hoek van NL (ook 's nachts al als de occlusie naar het oosten doorgetrokken is). Bovendien zijn de onweerskansen vrij groot. Dergelijke situaties levert altijd mooie luchten op als die typische luchtsoortbuien langzaam voorbij schuiven.
Hopelijk krijgen we dit soort situaties nog veelvuldig dit jaar. Vooral als vanaf november en december de temperaturen op 500hPa tot minder dan -35C dalen en er koude polaire luchtmassa's over de Noordzee worden gestreken staat dit garant voor diepe convectie en dus mooie buienluchten, wellicht ook met een winterse tint.
Dat laatste is natuurlijk nog ver weg. Eerst morgen maar even kijken of we nog wat gerommel mee kunnen pikken.
Eilander
Lid
17 september 2011, 09:50 uur | Bericht #288414
Hee, Marsel enthousiast... dan wordt het tijd om de camera te pakken...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
marsel
Lid
17 september 2011, 09:52 uur | Bericht #288415
Citaat van Eilander, zaterdag 17 september 2011, 7:50 uur Hee, Marsel enthousiast... dan wordt het tijd om de camera te pakken...

Haha, kom ik normaal gesproken zo negatief over dan ?
Maar inderdaad. Morgen waarschijnlijk mooie luchten, maar even van genieten toch?

Edit, overigens snap ik je opmerking wel. Ik probeer altijd zo gematigd mogelijk te zijn aangezien er nogal eens sensatie berichten voorbij komen hier. Je moet je soms niet laten lijden door wat je zou willen zien, maar door wat er in werkelijkheid mogelijk is in de atmosferische omstandigheden van dat moment. Ik vaak zat mensen die zich laten lijden door gevoel en dan een hel en verdoemenis verwachting plaatsen zonder dat dit gefundeerd is (en dan heb ik het niet over Jan ).
Toch kun je er met gematigdheid ook wel eens naast zitten omdat het op sommige momenten ook écht pittig kan zijn, maargoed dat is inherent aan het vak natuurlijk.
Over het er naast zitten...tsja daar kunnen Jan, ik en een ieder uit de meteo-wereld over mee praten. | Gewijzigd: 17 september 2011, 10:08 uur, door marsel
marcuz
Lid
17 september 2011, 09:57 uur | Bericht #288416
belangrijkste trigger van deze buien zijn de koude bovenlucht en het warme zeewater, dat zou toch nog wel eens tot een aantal stevige onweersbuien kunnen komen.!
17 september 2011, 10:18 uur | Bericht #288418
Voor vandaag

A level 1 was issued for northwestern France, western Belgium and western Netherlands mainly for isolated tornado chance.

...northern France, Benelux...

A band of slight CAPE with WRF and HiRLAM models producing convective precipitation is associated with the secondary cold front in the afternoon and early evening. The zone is overlaid by 25-30 m/s 0-6 km deep layer shear vectors and 10-13 m/s shear in the 0-1 km layer, supportive for mesocyclones in storms, with isolated tornadoes possible.
At night a coastal front may form and produce locally large convective rain sums, but probably no more than a couple tens of millimeters.

Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Eef87
Lid
17 september 2011, 10:36 uur | Bericht #288420
Hahah, even off-topic maar het lijkt wel een gezichtje die z'n tong uitsteekt. Ze zijn de laatste tijd wel erg creatief daar
2014
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
17 september 2011, 10:56 uur | Bericht #288421
Er beginnen al aardige buien te ontstaan. Ben benieuwd.
Robert96
Lid
17 september 2011, 10:58 uur | Bericht #288422
Wat is eigenlijk de invloed van de straalstroom op onweersbuien?
landerVT
Lid
17 september 2011, 10:59 uur | Bericht #288424
estofex level 1 voor vandaag?? niceeee..
Jeroen71
Lid
17 september 2011, 11:00 uur | Bericht #288425
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 17 september 2011, 6:46 uur Hij pakt wel erg veel en duidelijk van de Guidance zeg

Is me al vaker opgevallen ja.
17 september 2011, 11:15 uur | Bericht #288429
Citaat van Eef87, zaterdag 17 september 2011, 8:36 uur Hahah, even off-topic maar het lijkt wel een gezichtje die z'n tong uitsteekt. Ze zijn de laatste tijd wel erg creatief daar

hahaha.... na de estovis nu de estoface
Eilander
Lid
17 september 2011, 11:48 uur | Bericht #288432
Citaat van marsel, zaterdag 17 september 2011, 9:52 uur Haha, kom ik normaal gesproken zo negatief over dan ?
Maar inderdaad. Morgen waarschijnlijk mooie luchten, maar even van genieten toch?

Edit, overigens snap ik je opmerking wel. Ik probeer altijd zo gematigd mogelijk te zijn aangezien er nogal eens sensatie berichten voorbij komen hier. Je moet je soms niet laten lijden door wat je zou willen zien, maar door wat er in werkelijkheid mogelijk is in de atmosferische omstandigheden van dat moment. Ik vaak zat mensen die zich laten lijden door gevoel en dan een hel en verdoemenis verwachting plaatsen zonder dat dit gefundeerd is (en dan heb ik het niet over Jan ).
Toch kun je er met gematigdheid ook wel eens naast zitten omdat het op sommige momenten ook écht pittig kan zijn, maargoed dat is inherent aan het vak natuurlijk.
Over het er naast zitten...tsja daar kunnen Jan, ik en een ieder uit de meteo-wereld over mee praten.

Ja, maar je hebt vaak ook wel gelijk hoor. Dus extra reden om de camera te pakken nu...
Overigens had ik dat toch wel gedaan, want geisoleerde onweersbuien 's nachts zijn prachtig fotogeniek. Met bovendien kans op waterhozen, dus hoe dan ook een heerlijk weekend wolkenstaren.

Overigens: mensen laten zichzelf inderdaad onnodig lijden door wishful thinking. En ook leiden...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
17 september 2011, 11:51 uur | Bericht #288433
whaha het onweerseizoen begin nu pas!
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded

Tyshane
Lid
17 september 2011, 14:18 uur | Bericht #288484
Citaat van Robert96, zaterdag 17 september 2011, 10:58 uur Wat is eigenlijk de invloed van de straalstroom op onweersbuien?
Met name de versnellingen binnen de jetstream (straalstroom), de zogenaamde jetstreaks, zijn interessant voor onweersbuien. Een Jetstreak kan je in vieren delen waarbij er bij de linkeruitgang en de rechteringang sprake is van divergentie cq een enorme zuigkracht cq een stijgende beweging. Dit werkt als een katalysator voor het ontstaan van felle onweersbuien.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 854 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 854, lezen 6 mensen het topic "Winter 2011 discussietopic deel 4".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden