Terug naar die avond, ikzelf aanwezig op het Appelpop Festival in Tiel niet hopende op onweer, ja je leest het goed. GEEN ONWEER aub, ik dacht toch weer terug aan Pukkelpop en een festival met 100.000 (?) mensen met zwaar onweer? Nee dank u daar komt geheid problemen van. Probleem nu is dat mensen dan gaan terugdenken aan dat Pukkelpop en worden angstig, en juist in die angstig onstaat paniek en daar komen gewonden van. Maar goed alles is rustig verlopen en Tiel is bespaard gebleven.
Toch baalde ik wel dat ik totaal geen verbinding kon krijgen met mijn telefoon op het terrein in Tiel. Alles lag plat, je kon wel bellen en gebeld worden en smsen was ook geen probleem maar internet? Forget it! Best wel frustrerend als je die ochtend nog met termen als gigantische cape en ongeloofelijke shear naar je kop gesmeten krijgt! Nou ja de bewolking zag je toenemen gevolgd door een vloekconcert op de dijk in Tiel. Waar was die zon nu gebleven? Lig je daar heerlijk in het natte gras met als gevolg een groene koude natte kont heerlijk alle zonnewarmte in je op te nemen voor de broodnodige vitamine D. Verlaat deze hete bol aan de hemel mij gevolgd door de kilte van sluierbewolking, ja dan heb ik ook niets meer aan die zonnebril!
Na heel wat bier, muziek, dans en gegil werd het langzaam nacht in Tiel, maar terwijl wij het terrein omstreeks 22u verlieten (er moesten mensen van vrij ver komen dus de trein moest gehaald worden) ... En we de poortjes voorbij waren zag ik weerlicht. Ondanks de wazige blik (bier?) ontschoot mij toch een gilletje. En ja hoor, gedesorienteerd niet wetende waar noord en west moest zijn zag ik fel weerlicht aan de hemel. Achteraf richting Noord en west dus. En het was onnoemelijk fel weerlicht, dat moest dichtbij zitten! Maar het was warm, windstil... En boven mij een sterrenhemel, nou ja dan zit het dus wel nog ver! Huppelend door Tiel, verkeerde straatjes ingedoken maar na een half uur toch het station bereikt (en de dixie gelukkig) te hebben werd het weerlicht alweer minder... Helaas, toch maar even buienradar checken. Nu had ik eindelijk weer internet. En jahoor, west NL noodweer. Pfff niet normaal hoeveel plusjes je op buienradar zag staan, werd Thor ineens wakker na deze UBERslechte zomer? Was zijn winterslaap uitgelopen?
Met de NS sprinter naar Geldermalsen, en in de trein merk je amper iets van het weer buiten als het zo bomvol staat als die avond, maar eenmaal op station Geldermalsen kwam het weerlicht weer in beeld. En heftig dit keer, menig CG afgewisseld met heel soms een crawler schoten om mij heen, ik kreeg meteen het verwijt van mijn mede festivalgangers dat ik nu WEL EEN KEER stil kon zijn! Waarom die middag niet? .... Tja .....
Genietend van het onweer, en meteen ook balend dat ik geen camera bij me had hoorde ik af en toe gekraak in de lucht. Oohh wat was dit mooi, wellicht nog mooier dan dat het boven je hoofd hangt. Nu had ik vrij zicht op alle ontladingen omdat er op dat station geen gebouwen in de omgeving liggen, althans geen hoogbouw. En ik had vrij uitzicht op het gebied tussen Utrecht en Gouda. Geen flauw idee wat daar ligt maar goed...
Eenmaal in de trein naar Den Bosch (tja ze wilden naar huis en snapte niet waar ik mij druk over maakte) weer niets kunnen zien, maar in Den Bosch stond ik weer verdacht naar hetnoorden te staren bij de fietsenstalling. Nog een keertje buienradar checken en verder kijken. 30 minuten lang stond ik bij de fietsenstalling op het station. Wat toch vreemde blikken van mensen leidden, wat doet hij daar zolang? Wat is hij van plan?
Thuis hebben we nog even kunnen genieten maar uiteindelijk (0.00u) trok het toch weg, wel nog met een laatste zware onweersbui rakelings ten noorden van mij als afsluiter...
Wat wil ik nog meer, het festival waar ik dit jaar voor de 5e keer aanwezig was gecombineerd met een van de mooiste onweerssituatie's!
Bedankt Thor!