Kijk liever helemaal niet naar die langetermijnverwachtingen. Jullie maken elkaar al gek als er of omhoog gaande of omlaag gaande lijntjes in de pluimen zitten op meer dan 10 dagen vanaf de productie, terwijl verwachtingen van verder dan 3 a 4 dagen al discutabel zijn.
En ja, het kan midden januari heerlijk terrasweer zijn met +17 graden (in 1947 en dat is nog steeds met 1963 de koudste winter, dus zo'n hitte uitschieter zegt niets over de winter zelf!!) ) en ja het kan in de zomer zo koud zijn dat je de kachel aan moet doen om het in huis behaaglijk te krijgen. In juli was 0,7 graden de laagste temperatuur op 19 juli 1971 in Dedemsvaart, terwijl 1907 en in 1919, met in De Bilt 13,9 graden als gemiddelde, de koudste juli maanden waren.
Bron KNMI
'De Bilt registreerde op 13 januari 1993 een maximumtemperatuur van 15,1 graden. Dat was voor januari de hoogste temperatuur sinds het begin van de metingen in 1854. In het zuiden zijn in januari ooit nog hogere temperaturen gemeten van 15 à16 graden. Op 16 januari 1947 werd in Maastricht een maximumtemperatuur gemeten van 17,2 graden. Warmer is het in deze tijd van het jaar in ons land nooit geworden. Het warmterecord was een unieke uitschieter in de op één na koudste winter van de meetreeks. Drie weken later werd de Elfstedentocht gereden.'
| Gewijzigd: 20 oktober 2011, 19:40 uur, door Ben47
Ja, je hebt gelijk. Dit topic mag op slot. (Ben doe jij het licht uit?)
OT: Nu dan toch de nieuwste IRI ENSO pluim, en een link naar de site:
http://iri.columbia.edu/climate/ENSO/curre.../SST_table.html
Nee joh, anders wordt het te stil hier (en zo donker). Maar soms wordt er erg in herhaling gevallen als het om langetermijnverwachtingen (pluimen) gaat. Maar ja, de discussie moet ook blijven plaatsvinden, zo lang het maar geen welles-nietes verhaal wordt is het nuttig en leerzaam.
Ligt niet aan mijn ogen, heb er meerdere mensen over gehooord.
Zijn er hier ook nog mensen die dit hebben waargenomen?
hier ik de kop van noord-holland ook 1 x een paar flinke flatsen
Ja heh, zet dat even in het herfstopic neer wil je?
Haast eind oktober, ben blij dat het al opschiet.
nog even en we kunnen hopelijk de eerste stappen weer in de sneeuw zetten
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
De winter komt vroeg dit jaar: ik voorspel midden of de tweede helft van november 14 dagen koud weer met vorstdagen, op het einde ook enkele ijsdagen, en met sneeuw op het einde (oostcirculatie). December zal, misschien op enkele dagen in het begin als uitloper van of kort "hervallen" in de koudeprik in november, zacht verlopen (westcirculatie). Januari zal een week à14 dagen een echte winterperiode met sneeuw en matige tot strenge vorst 's nachts en lichte vorst overdag kennen (noord- en oostcirculatie), ik denk in de periode 5-20 januari (mogelijks elfstedentocht maar wellicht te korte strenge vorst). Maar dan is het gedaan met de winter: februari wordt zacht (zuid- en westcirculatie) met hoogstens misschien nog een aaneengesloten week midden februari met nachtvorst (zuidoostcirculatie).
Globaal gezien een normale winter, maar vooral door de winterperiode in januari zullen we de winter van 2012 herinneren als een "echte" winter.
ten eerste welkom en ten tweede, voor een prognose is dit ook nog wel een leuk iets voor jou misschien:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=28752
Mijn naam is Jan, ik volg deze site nu al bijna een jaar en ik dacht bij mezelf waarom ben ik eigenlijk geen lid.
Bij deze dus
Ik ben zelf een leek op weergebied maar ik vind het daarom niet minder interessant. Ik hoop van jullie wat te leren op weergebied en ik kijk nu al uit naar de voorpret als de eerste sneeuw/koude verwachtingen weer op de pluimen komen.
Vanmorgen werd ik wakker, prachtig uitzicht over een berijpt landschap
Toch nog even een winters prikje meegehad vanochtend, (nu weer thuis), kan niet wachten totdat de westkust ook aan de beurt komt. Meestal in november, maarja je weet maar nooit voor vannacht
Haast eind oktober, ben blij dat het al opschiet.
nog even en we kunnen hopelijk de eerste stappen weer in de sneeuw zetten
Bedoel je in Nederland?
Ja Nederland en dan met name Noord NL nee hoor de rest heeft ook recht op sneeuw, winter wat dan ook maar hoor
Alleen mogen wij nu wel met 25 cm of meer sneeuw beginnen om de achterstand van west NL op te krikken
pff, wat een sneeuw in korte tijd winter 2010 / 2011
Ben niet van plan om op wintersport te gaan of zo, dus laat het maar gauw winter worden | Gewijzigd: 21 oktober 2011, 19:28 uur, door Musselkanaalder
Alleen mogen wij nu wel met 25 cm of meer sneeuw beginnen om de achterstand van west NL op te krikken
pff, wat een sneeuw in korte tijd winter 2010 / 2011
Ben niet van plan om op wintersport te gaan of zo, dus laat het maar gauw winter worden
Jullie moeten wel de elfstedentocht kunnen rijden he! Daar in dat noorden XD
Maar volgens mij hadden jullie vorig jaar echt weinig sneeuw kan ik me herrineren, op enkele dagen misschien.
Hier lag er lekker veel, laat die sneeuwbuien maar weer komen net zoals die van vorig jaar.
Ja dat ben ik met je eens, elfstedentocht moet nu toch echt maar eens doorgaan
Ben zelf meer een sneeuw liefhebber hoor
Maar goed, we moeten maar zien wat we deze winter krijgen.
het kan alle kanten op
Een perfecte winter kun je toch niet krijgen