terugblik,
nadat het gisteren en vandaag weer een echte nazomer is geweest met temeraturen die vlotjes opliepen tot 25°c lijkt het er naar uit te zien dat we de eerst komende week nog steeds zullen mogen genieten van dit lekkere warme weer .
op het einde van de week ziet het er naar uit dat het echt terug gaat zomeren met temperaturen die zowel in Nederland als in België op zouden kunnen gaan lopen tot 27-28°c
nazomer en toch al sneeuw gevallen
Terwijl we nu te maken krijgen met een flinke nazomer leek het er vorige week eventjes op dat koning winter extreem vroeg zijn intrede ging doen vooral toen de sneeuwvalgrens zakte tot 1000m in de alpen heeft dit al voor een flinke portie sneeuw gezord .
de sneeuw die in de alpen gevallen is op de bergtoppen zal niet meer verdwijnen voor de echte winter aan zal breken .
Binnen 2 weken ijskoud ???
zoals ik net al zij zitten we nu in een echte nazomer maar blijft deze ook aanhouden is de vraag die bij iedereent brandt ?
wel de kans is groot te noemen dat we vanaf ongeveer zaterdag 8 oktober te maken zullen krijgen met veel koude lucht de wind zal gaan draaien en koude lucht zal onze richting uitblazen verwachtingen die nog zeer onzeker zijn voorspellen vanaf 8 oktober nachtemperaturen tot maximum 5°c en dagtemperaturen tot maximaal 13°c in belgie in de kempen ziet het er naar uit dat het echt koud gaat worden zo wordt op de nacht van 9 op 10 oktober een temperatuur voorspelt van 3°c de kans dat deze kou echt doorbreekt is groot te noemen want een onafbrekelijk koufront zal onze kant op komen en zal heel de benelux onder zijn vleugels nemen
bron: Glenn wuyts voor kopie te maken is geen probleem wel eerst een berichtje nalaten in prive bericht aub
Mooi stukje alleen die temperaturen vind ik meer gewoon herfstachtig dan ijskoud maar voor de rest mooi uitgelegd!
Misschien het begin van de koude luchtstroom van de verwachtte koude winter??
Daar bedoel ik dus niet mee dat ik verwacht dat het in oktober streng vriest, maar misschien word dit wel de trend voor de komende maanden, koude vochtige lucht uit het noorden
Ik heb het liefst óf een strenge winter met veel zon en ijs (liever géén sneeuw!) of gewoon 10+ graden met veel regen en wind (dan hebben we dat maar vast gehad ).
Afijn, koffiedik kijken. Maar dat maakt dit niet minder leuk . We gaan het zien - over een maand of 2...
De zonneactiviteit neemt weer toe. Dit heeft invloed op de stratosfeer boven de polen zeer lage temperaturen daar. (vandaar ook de afbraak van ozon daar) een sterkere poolwervel dus een hogere QB en index.
Ik ga voor twee opties(lekker veilig !)
1. Een winter met veel hogedrukgebieden boven Midden en zuid Europa en depressies boven Scandinavië.
(zachte soepkippenwinter)
2. Een 'ouderwetse Hollandse winter met 'dus' weinig vorst en sneeuw maar veel wind en regen met hogedruk zuidelijk van ons en lagedruk boven en net ten noorden van ons land.
Ben benieuwd of Johann een stukje gaat schrijven
Ja hoor, zie: http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=306852
evenals sinterklaas en kerst. bah.
geef mij maar zomer!
Dan moet er voor jou een keuze extra mogelijk zijn. Een warme winter met zomerse temperaturen (niet die van zomer 2011 anders zit je nog in de herfst). Ik denk dat die keuze best wel eens hoog zou kunnen scoren.