Ben zelfs goed voorbereid op een echte winter, nu zelfs strooizout en spikes voor onder de schoenen, dus met mijn Karma: geen kans
keuze 2/B | Gewijzigd: 16 september 2011, 00:56 uur, door franssie
Ik baseer dit op de NCEP-kaarten en het opleven van La-nina.
Hierdoor een hogere BQ waarde en een koudere hogere atmosfeer.
Ik ga voor keuze B in december
keuze B/A in januari
en keuze A in februari 2012.
Ik baseer dit op de NCEP-kaarten en het opleven van La-nina.
Hierdoor een hogere BQ waarde en een koudere hogere atmosfeer.
Ik ga voor keuze B in december
keuze B/A in januari
en keuze A in februari 2012.
Kwil niet veel zeggen, maar volgens mij moet La Nina het juist kouder maken??
Leuk stukje geschreven Jan!
Ben zeer benieuwd wat voor winter we gaan krijgen, persoonlijk denk ik op een aardige herhaling van de afgelopen winter.
Komende week zal ik ook weer wat research gaan doen om alles voor mezelf ( en als ik zelf hier wat schrijf ) wat beter te onderbouwen
p.s mijn stelling is nu nog even is een herhaling van afgelopen winter en die enorme bergen zout zijn me ook al opgevallen | Gewijzigd: 16 september 2011, 17:10 uur, door Callie-P
Als ik mijn verwachting moet basseren op de kaarten van dat NCEP/NWS en een beetje gevoel.
Ik verwacht over het algemeen een vroege winter. Vergelijkbaar met vorig jaar, zo rond eind november, misschien iets eerder of iets later. Ik zie namelijk al behoorlijk wat bomen die al gewoon helemaal bruin zijn, half kaal en ik heb al rijen bomen zien staan die eigenlijk al bijna helemaal kaal zijn. Ik verwacht een koude, sneeuwrijke december. Januari ben ik niet zo zeker over, maar zal wel koud gaan verlopen. Waarschijnlijk met minder sneeuw en dus goed voor de schaatsers.
Februari word aan het begin een koud, later in de maand denk ik dat het kwik gaat oplopen naar ongeveer normale waarden, wat zal aanhouden.
Over het algemeen verwacht ik een winter die vroeg begint, sneeuwrijk, matige vorst, maar wel een winter die zo zijn onderbrekingen heeft, niet van een week, maar gewoon een paar dagen dooi. Is ook misschien wat beter voor weggebruikers dat er ook sneeuw smelt dan dat het alleen maar aangroeit, de ijsbaan zal dus dan niet alleen maar groter worden.
Ik schat de kans dat mijn verwachting uitkomt op zo'n 5-10%
Dit omdat het natuurlijk echt niet zeker is wat voor winter het gaat worden, het is ook op de laatste verwachtingen gebasseerd en op mijn gevoel voor het weer.
Als jullie dit onzin vinden mag het best verwijderd worden.
Gr. Weerfreak | Gewijzigd: 16 september 2011, 18:51 uur, door weerfreak
Als ik mijn verwachting moet basseren op de kaarten van dat NCEP/NWS en een beetje gevoel.
Ik verwacht over het algemeen een vroege winter. Vergelijkbaar met vorig jaar, zo rond eind november, misschien iets eerder of iets later. Ik zie namelijk al behoorlijk wat bomen die al gewoon helemaal bruin zijn, half kaal en ik heb al rijen bomen zien staan die eigenlijk al bijna helemaal kaal zijn. Ik verwacht een koude, sneeuwrijke december. Januari ben ik niet zo zeker over, maar zal wel koud gaan verlopen. Waarschijnlijk met minder sneeuw en dus goed voor de schaatsers.
Februari word aan het begin een koud, later in de maand denk ik dat het kwik gaat oplopen naar ongeveer normale waarden, wat zal aanhouden.
Over het algemeen verwacht ik een winter die vroeg begint, sneeuwrijk, matige vorst, maar wel een winter die zo zijn onderbrekingen heeft, niet van een week, maar gewoon een paar dagen dooi. Is ook misschien wat beter voor weggebruikers dat er ook sneeuw smelt dan dat het alleen maar aangroeit, de ijsbaan zal dus dan niet alleen maar groter worden.
Ik schat de kans dat mijn verwachting uitkomt op zo'n 5-10%
Dit omdat het natuurlijk echt niet zeker is wat voor winter het gaat worden, het is ook op de laatste verwachtingen gebasseerd en op mijn gevoel voor het weer.
Als jullie dit onzin vinden mag het best verwijderd worden.
Gr. Weerfreak
haha bijna alles is hier onzin!
alleen dat de bomen eerder kaal worden heeft volgens mij te maken met te weinig zonlicht de afgelopen maand
Volgens mij zijn veel bomen nu al bruin door het absolute watergebrek dat ze afgelopen maart, april en mei opgelopen hebben. Daardoor ontstaat er een tekort in de bomen dat niet meteen zichtbaar wordt maar een vroeg afsterven van het blad tot gevolg heeft. Alle bomen waren ook minder glorieus en overdadig in hun bloei en groei afgelopen voorjaar en zomer. Tenminste, dat constateerde ik al in mijn tuin en ook als ik om me heen keek naar het "gemeentegroen".
On-topic: hoop op versie E, een heerlijk strenge winter met veel sneeuw. Eerst nog veel storm graag deze herfst !
Optie D een normale winter? Volgens mij is optie B een normale winter: kwakkelwinter. De gemiddelde maximumtemperatuur in de koudste maand van het jaar is namelijk 5,5 graden, en als je naar de winters kijkt uit het verleden (klimatologisch gemiddelde) kan je zeggen dat een gemiddelde Nederlandse winter gewoon een kwakkelwinter is
Overigens vind ik de opties waar je uit kan kiezen niet helemaal logisch. Kwakkelwinter (wat eigenlijk een normale Nederlandse winter is) is in de poll de op één na warmste optie. De 'matige winter' in het midden klinkt als een 'mwah' winter, terwijl als je in het rijtje kijkt concludeert dat die optie toch een iets te koude winter betekent (bij kwakkelwinter= normale winter).
Daarom heb ik gestemd op een kwakkelwinter, omdat ik een redelijk normale winter verwacht qua temperatuur | Gewijzigd: 17 september 2011, 09:53 uur, door Diem
Nog wel een opmerking: het verband tussen La Nina/El Nino en het weer/de winters in west Europa is nooit aangetoond, heeft MC vorig jaar een keer een stuk over geschreven.
EDIT: Heb even gegoogled. Kon het stuk dat ik bedoelde zo gauw niet vinden, maar wel een aantal andere artikelen waarin ze het erover hadden dat El Nino en La Nina in de VS grote invloed konden hebben "maar dat het nog maar te betwijfelen viel of dat in west Europa ook zo is." | Gewijzigd: 16 september 2011, 22:55 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
1929 1947 1963 1979 1995/96, er zit steeds zo'n beetje 16/17 jaar tussen de echt strenge winters (natuurlijk vallen er ook wat winters buiten). Dat zou uitkomen rond komende winter. Hier en daar valt het wel wat later of eerder dan je zou denken.
Niettemin ben ik zeer benieuwd naar de komende winter. Met de wereldtemperaturen die nogal zakken en de vreemde weersituaties van afgelopen maanden kan het zomaar eens heftig uitvallen!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
ik voorspel dus aan de hand hiervan weer zeker - 15 voor enkele dagen (hoop geen weken)
14 september 2011 - 15:08
http://www.sneeuwverwachting.nl/weerkaarte..._tot_1000_meter
Ik heb op een kwakkelwinter met af en toe sneeuw en ijs wat snel weer weg is gestemd. Dit is echter puur een gevoelskwestie. De afgelopen 'koude' winters leverden hier in het westen op een paar dikke pakken sneeuw nog niet eens zo heel bijzonder weer op. Uiteraard geldt een poll als deze waarschijnlijk meer voor ons landelijke station De Bilt.
Wat je dan doet is de klimatologie van NL volgen. Tja, en dan blijkt (hoe verrassend ) dat NL niet de juiste plaats is voor koude winters. Waarom zou dit jaar dan zo verschrikkelijk anders uitpakken? Die discussie ga ik niet aan, puur omdat ik daar de juiste argumenten op dit moment niet voor heb. We blijven hier ten alle tijden onder zeeinvloeden, hetgeen áltijd een temperende werking heeft. Ook al gaat Europa gebukt onder ijzige kou, dan is het hier in NL toch 9 van 10 keer wat gematigder.
Immers, de soep wordt in NL nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Ach, we gaan het zien. Uiteraard teken ik direct voor een ijzige winter . | Gewijzigd: 17 september 2011, 09:54 uur, door marsel
14 september 2011 - 15:08
http://www.sneeuwverwachting.nl/weerkaarte..._tot_1000_meter
Zo in deze context noem ik dit een 'Telegraafje'...
Alpenweerman van Sneeuwhoogte.nl
Johann Geers vanuit Wallis / Zwitserland
I Know, maar in deze context niet relevant aangezien dit over Nederland gaat op lange termijn en niet over de Alpen op korte termijn.