Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.
De afgelopen winter was koud. Het was zelfs de koudste sinds 1996. In De Bilt lag de gemiddelde temperatuur op 1,1 graden tegen 3,3 graden normaal. In de vorige eeuw kwam zo’n winter eens in de zes jaar voor. Opvallend detail in de afgelopen winter was het aantal dagen met een sneeuwdek. Dit aantal kwam landelijk uit op een gemiddelde van 41 dagen. Een normale winter telt maar 13 dagen met een sneeuwdek. het record staat op naam van het jaartal 1979 met 60 geregistreerde sneeuwdekdagen. Hieronder de afbeelding, afkomstig van het KNMI.
Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.
• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.
Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:
Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.
Terwijl MetOffice bekend heeft gemaakt, dat de herfst kouder dan het normaal gemiddelde zal gaan verlopen, zijn er al enkele weerbureau's bezig met de verwachting voor de winter. Deze verwachtingen komen uit op een lange, koude, witte winter. Er zijn weerbureau's, die zelfs al verwachtingen maken over een witte kerst. Eén daarvan geeft nu al een 37% kans op een witte kerst. Echter daar ben ik nog even voorzichtig mee. Als we gaan kijken naar de kaarten van NWS/NCEP (moment van schrijven), dan zien we, dat deze ook voor een te koude winter, maar ook vooral een natte winter verwachten. Hieronder de kaarten betreffende de temperatuur en neerslag. Het model IRI laat momenteel niet veel zien, Dit model gaat er vanuit, dat de winter normaal zal gaan verlopen.
Korte samenvatting:
De winter van 2011/2012 zal naar alle verwachting kouder dan normaal gaan verlopen, met name de maanden november (eind), december en januari zullen volgens de verwachting van NWS/NCEP aardig koud worden. Maar ook februari zal naar alle waarschijnlijkheid te koud zijn. Wat betreft de neerslag wordt er verwacht, dat november en december natter dan normaal zullen zijn. Ook begin januari zal er veel neerslag vallen. In combinatie met de verwachte kou kan dat maar één ding betekenen: Sneeuw......
Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan. Ik schrijf dit omdat ik het leuk vind, maar vooral om achteraf te kijken of de verwachting is uitgekomen of niet. | Gewijzigd: 15 november 2012, 22:12 uur, door Ben47
Ziet er aardig uit. En interessant stukje om te lezen Maar zoals je zegt hecht ik er nog niet veel waarde aan. Herinner me het zomertopic nog (het begin) dat het een warme droge zomer ging worden. Maar zo zie je maar dat het toch anders kan verlopen. Maar hoe dan ook. Te koud met sneeuw ligt me wel Heb er zin in
Grote lijnen hetzelfde ja, maar denk een iets latere start van winter dan vorig jaar. Er komt nog een stukje bij van Bastardi wat hij schreef vorig jaar
Eind november valt de winter binnen en die blijft tot midden/eind februari (droomscenario )
nou ja die elfstedentocht moet er toch nog eens van komen dus waarom niet dit jaar?
in 2012 elfstedentocht inderdaad, daarna rap naar de lente + zomer en NL elftal wint het EK en daarna gaan we er allemaal aan:D ( haha kidding )
ik heb optie D gekozen
weather without storms is no weather at all.
Heb even in mijn foto archief zitten spitten maar kan helaas even geen foto's van die datum vinden. Ik weet wel zeker dat het in december was, aangezien ik kerstversiering aan het ophangen was in de tuin en er op eens een hele donkere lucht mijn kant op kwam. Niet veel later volgde een paar felle flitsen en een paar diepe dreunen erachteraan, waarna het weer kort daarna flink begon te sneeuwen. Kijk, op die manier kom ik de winter wel door!
mooi, dan zal ik voor de aardigheid ff in het buienradar archief-kijken
zoiets mag altijd herhaald worden in de winter natuurlijk
kan hem alleen niet gevonden krijgen | Gewijzigd: 14 september 2011, 18:43 uur, door gerard van den brink