camera op handmatig focus zetten, dan de grootst mogelijke telestand nemen, daarmee scherpstellen op he object en dan weer uitzoomen tot je de gewenste hoek hebt. Gaat natuurlijk beter als je de 18-105 o.i.d. ipv de 18-55 neemt
dat gaat helaas alleen goed op bij parfocal lenzen, de meeste zooomlenzen (waaronder volgens mij ook de kitlens), zijn echter varifocal.
Het wil soms wel eens lukken, maar in de regel moet de focus toch weer bijgesteld worden na in- of uitzoomen.
Voor een camera van 400 eu hoef ik niet persé naar een fotozaak. Als je echt iets professioneels gaat kopen is het een ander verhaal.
ik leg het uit
ik stap voor het eerst van zo'n olympus van 40 euro over naar een echte camera
dus is dus voor mij echt totaly nieuw.
ik twijfel nog steeds tussen die
nikon d3100
en de canon eos 1100d
tot nu trek ik naar de nikon qwa uiterlijkik neem aan als ik zon ding koop dat de standaard lens erbij zit
evt koop ik naderhand en losse lens .
graag uitleg voor ik iets doe waar ik spijt van krijg
uiterlijk?
vind je dat belangrijk van een camera?
ik weet dat canon ook roze,groene enz maakt misschien is dat dan interessant?
wat zijn je eisen?
wat verwacht je van een camera?
en '' een camera die goed in de hand voelt'' is ook niet altijd even betaalbaar
wat ik zo qwa vergelijking zie op internet zijn ze vrijwel hetzelfde.
alleen is nikon mooier
maar ik ga zo naar de media markt en dan heb ik ze bijde in hand
en ja het is wat ik zeg heb nooit echt een fatsoenlijke camera gehad buiten
een telefoon en een aankoop van 40 euro omdat je op vakantie ging
ik wil toch wel graag degelijk mooie fotos maken van zowel natuur
onweer weer en personen
Staat veel informatie en verschillende instapcamera's zoals de D3100 en de D90. Houd er bij de D90 rekening mee dat dit model al een aantal jaren mee gaat, deze camera is bijna EOL (end of life) en ondertussen vervangen door de D7000. Neemt niet weg dat het nog steeds een goede camera is. Met de D90 kun je bijvoorbeeld niet full HD filmen, met de D3100 wel.
Ik ben zelf ook van plan een instap dslr te gaan kopen, waarschijnlijk wordt het een D3100 + 18-105 VR. Dit objectief schijnt beter te zijn dan de 18-55VR. Houd bij aanschaf er rekening mee dat je dus een body nodig hebt, een objectief, minimaal één geheugenkaart en een fototas. Tip: ga een middagje naar de media markt en bekijk ze in het eggie!
Ik vraag me af welk objectief je het beste kan gebruiken voor het fotograferen van onweer?
klein foutje in deze bewering, een d3100 kan geen full HD draaien, maar het tussenformaat DV 720i.
een 5100 is wel full HD 1080i, maar voor filmen kan ik aanbevelen om een filmcamera te kopen, die zijn er al vanaf een 200 euro, voor een full HD, een fototoestel blijft behelpen met filmen (spreek uit ervaring met een 5100, en zelfs met dit toestel is 20 minuten filmen de max, dan stopt die vanzelf. en een D90 is meer op fotografie ingesteld, is een heel fijn toestel om mee te werken. De 5100 heeft ook met foto's zijn beperkingen, wel weer makkelijk als je simpel een sport/portret en dat soort auto functies vooropstelt. (referentie, ik werk met D40, D70, D90 en D5100 voor fotografie bij een lokale omroep, en ook nog eens met wat sony en canon professionele filmcamera's DV/HD.)
ps. de nikon heeft ook tijdens filmen een redelijk vlot autofocus systeem, de canon heeft daar veel meer moeite mee. | Gewijzigd: 16 september 2011, 18:00 uur, door Etten-Achterhoek