Hierbij mijn bijdrage voor het jaar 2011.
Gisteren trokken de eerste buien rond 22.30 langs Deventer heen. Iets daarvoor de spullen gepakt en naar een open plek gereden. Helaas te laat vertrokken want het schouwspel was al een tijdje bezig blijkbaar. Bij aankomst zag ik op de eerste foto dat er een prachtige shelf cloud aankwam.
Hier kreeg ik wat hulp van een flinke bliksem om de shelf duidelijk op de foto te krijgen. Ik schrok wel even toen ik dit enorme gevaarte zag aankomen op het scherm van mijn camera.
Toen de shelf over kwam begon het erg hard te waaien en te regenen. Ik ben in de auto gaan zitten en ben naar een andere plek gereden waar ik beter zicht had op de langs trekkende buien. Daar aangekomen was het was inmiddels ook weer droog geworden.
De volgende foto's zijn van de laatste bui die langs trok, zat niet heel veel pit meer in.
Op 28-06-2011 heb ik ook nog een paar foto's gemaakt. Niet bijzonder genoeg om er een topic over aan te maken, dus plak ik ze hier maar bij.
Ik verwachtte het onweer laat en had eigenlijk voorgenomen om niet te gaan fotograferen.
Toen ik rond 20.15 verrast werd door prachtige mammatus boven Deventer
Vervolgens toch even naar de ijssel gelopen om te kijken wat er aan kwam. Ik werd na een paar minuten al verrast door veel wind en regen. Ik heb nog wel de volgende foto kunnen nemen.
Vervolgens thuis onder de overkapping nog een paar foto's gemaakt, helaas weinig uitzicht.
Ik ben uiteindelijk nog wel in de auto gestapt en achter de bui aangereden maar er zat toen helaas weinig activiteit meer in.
| Gewijzigd: 11 september 2011, 22:00 uur, door ysberg
Is dat de ondergaande zon die je vergezeld ziet met die oranje ontlading???
Nee, de foto's zijn genomen tussen 22:15 en 24:00 dus van enig zonlicht was toen al geen sprake meer.
Al het licht is van ontladingen in en onder de bui (en 1 stomme lantaarnpaal). Deze bui was erg actief en gaf bijna continu licht, zoals je op de foto voor 7464 ziet.
Dus ik had hem eigenlijk wel eerder moeten posten
Er heb hiervan toen wel veel foto's gezien van leden uit deze omgeving.
Verder bedankt voor alle reacties!