Deze vraag kwam in eens bij mij op vandaag: wanneer noem je een dag een onweersdag?
Het eerste dat bij mij op kwam is: bestaat deze term wel, ja dus, want het KNMI spreekt van onweersdagen.
Tweede vraag is dan natuulijk wanneer is een dag een onweersdag? KNMI komt met het volgende: In ons land onweert het jaarlijks op gemiddeld op 25 dagen. Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord) loopt uiteen van 21 in het noordoosten van het land tot 34 boven het westen van Brabant.
Gelijk antwoord dus op mijn vragen/gedachten. Tevens is er dus statistisch verschil in aantal onweersdagen tussen regio's. Dat aantal noemen leidt altijd tot discussies natuurlijk. Want die 21 dagen halen wij hier nooit! Maar goed het zijn statistieken! | Gewijzigd: 12 september 2011, 08:53 uur, door MarkNL
Dat eerste plaatje is van 10 jaar geleden volgens mij, dit klopt op het moment niet meer
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
geteld, daarmee kwam ik uit op 24 dagen onweer... dus die statistieken zijn heel goed mogelijk lijkt mij!
Maarrrr: dat neemt niet weg dat de definitie een beetje vaag is:
Als ik slaap en ik hoor een donderslag niet, terwijl mijn buurman wakker is en hem wel hoort, is het voor hem een onweersdag en voor mij niet!
De definitie zal dan ook wel oud zijn, wellicht uit de tijd dat weerkunde verstoken was van electronica.
Misschien is het tijd om de definitie van onweersdag te veranderen, en te baseren op gegevens uit bliksemdetectiesystemen.
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel