Bang dat we aan de late kant waren, vielen we met de neus in de boter.
Vanaf mijn werk in Papendrecht zagen we de bui naderen en nog geen honderd meter verder vonden we een mooie spot om de auto te parkeren.
Van daar af hadden we mooi uitzicht op het naderende weer en heb ik een aantal foto's kunnen maken.
Op een gegeven moment werd het erg lastig om nog mooie foto's te maken op deze spot en zijn we gaan rijden.
Steeds verder richting het noord oosten, hopend de bui nog vanaf de zijkant te kunnen zien en foto's te kunnen maken.
Helaas, hebben we hierin niet veel kans gehad steeds weer te veel bomen of regen of noem maar op.
Gelukkig heb ik nog wel een paar foto's kunnen maken van de voorbijgaande rolwolk
Helaas zijn sommige foto's behoorlijk voorzien van ruis. Als iemand weet hoe ik foto's als deze kan maken met zo min mogelijk ruis dan zijn tips altijd welkom, want ik heb even geen idee hoe ik dat doen moet.
Gelukkig heb ik naar eigen zeggen ook wel een aantal goede foto's kunnen maken en we hebben een geweldige avond beleefd met een heel mooie lichtshow.
Jammer genoeg kwam er zoals bij elke chase weer een einde aan en zijn we op huis aan gegaan.
Heb weer echt genoten van het weer.
Voor ruis kun je kijken naar je iso stand hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis, ik heb hem altijd op 100 staan als ik foto's maak als het donker is.
En daarbij valt de ruis op jou foto's best mee hoor!
De eerste serie foto's is gemaakt in Papendrecht op de dijk t.h.v de waterbus halte.
Toen het te hard begon te regenen hebben we ervoor gekozen om de bui naar het oosten te doorkruisen richting Tiel zodat er wellicht vanaf de flank nog wat mooie platen geschoten konden worden.
De tweede serie (met het stukje shelf) is gemaakt rond Rhenoy. Van hieruit via Arnhem richting Apeldoorn geraced waar we vanaf Renkum eigenlijk continue langszij zijn gereden maar helaas geen goede fotospot konden vinden.
Doordat het vanaf dat punt onophoudelijk heeft gestortregend en gehageld was het niet echt mogelijk om nog goede foto's te maken.
Om 23:30 vanaf Ede weer richting huis gereden en zodoende weer een heerlijke chase kunnen afsluiten
Laten we hopen dat we dit jaar nog een kers op de slagroom krijgen!
Mooie foto's schat X
Vwb de ruis: probeer de ISO op 100 te houden, de bliksem is fel genoeg om waar te nemen door de camera. Daarnaast zou ik aanbevelen niet té lange sluitertijden te kiezen, er kan dan warmteruis van de camera zelf op de foto komen omdat de sensor continu licht staat te ontvangen en dit te verwerken. Ik gebruik meestal maximaal 60-100 seconden sluitertijd, daarna sluiten en weer opnieuw openen.