Maar hij was hier vrij dichtbij (om en nabij de kilometer) dacht richting het oosten
Iemand die op O-O zit, iets gezien of ook gehoord?
Het geluid leek alsof iemand met een stok op de achterkant van een lege emmer sloeg, en daarna een sissend geluid van een vuurpijl....
Mijn (on)weer foto's : Foto's
ben heel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft!
Stond er niet zo bij stil, omdat het nonstop flitste Dat sissende geluid hoeft niet persé op een bolbliksem te duiden. Wanneer de bliksem vlakbij inslaat wordt wel vaker een sissend geluid waargenomen. Dat kan o.a. voortkomen uit het verdampen van water in de omgeving van de inslag (bv uit een boom). Ook de extreme verhitting/uitzetting van de lucht gaat gepaard met een sissend geluid (gevolgd door de schokgolf die wel ook wel kennen als donder).
Ook kan het sissende geluid voor de daadwerkelijke inslag zijn. Maar omdat je het geluid alleen waarneemt als je heel dicht bij de plaats van de inslag bent is het moeilijk om goed aan te geven wat de exacte volgorde is/was. Het sissende geluid vooraf kan wijzen op het zgn. Sint Elmusvuur | Gewijzigd: 9 oktober 2011, 15:44 uur, door gilles
Ook kan het sissende geluid voor de daadwerkelijke inslag zijn. Maar omdat je het geluid alleen waarneemt als je heel dicht bij de plaats van de inslag bent is het moeilijk om goed aan te geven wat de exacte volgorde is/was. Het sissende geluid vooraf kan wijzen op het zgn. Sint Elmusvuur
True... ik ben opgegroeid op een boerderij op de vlakte. Ik heb het daar wel vaker gehoord 's nachts als ik in mijn bedje lag. Dat is echt goed heftig. Een straaljager die tegen de geluidssnelheid aan vliegt en heel laag komt overvliegen maakt hetzelfde geluid sissende geluid voordat je het gebrul hoort wat er achteraan sleept. Een sissende vuurpijl die de lucht in schiet is inderdaad misschien de beste omschrijving!
Maar ik denk niet dat dat allemaal bolbliksems zijn. Dan zou ik redelijk wat bolbliksems gehoord hebben en dat lijkt me sterk...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Die dag eerder had het heel erg geonweerd. ('s nachts)
Toen ik bij me tante aan kwam zag ik een groot gat in het dak van de buren. (de buren waren toen op vakantie)
Me tante zei dat er een bolbliksem in het dak was ingeslagen.
En een paar jaar geleden sloeg ook een bolbliksem in de meterkast bij ons in de buurt.
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012