Fri, 23 Sep 2011 04:45:08 PM GMT+0200
As of 10:30 a.m. EDT on Sept. 23, 2011, the orbit of UARS was 100 miles by 105 miles (160 km by 170 km). Re-entry is expected late Friday, Sept. 23, or early Saturday, Sept. 24, Eastern Daylight Time. Solar activity is no longer the major factor in the satellite’s rate of descent. The satellite’s orientation or configuration apparently has changed, and that is now slowing its descent. There is a low probability any debris that survives re-entry will land in the United States, but the possibility cannot be discounted because of this changing rate of descent. It is still too early to predict the time and location of re-entry with any certainty, but predictions will become more refined in the next 12 to 18 hours.
Laat op vrijdag of vroeg op zaterdag EDT = + 6 uur voor hier en is in ieder geval nacht of vroege ochtend van de 24e Nederlandse tijd.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Dat betekent dat het object enkele uren later zal vergaan dan verwacht. De satelliet keert niet vrijdagavond (Nederlandse tijd) terug, maar waarschijnlijk in de nacht van vrijdag op zaterdag of zaterdagochtend.
Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vrijdag bekendgemaakt.
De satelliet weegt in totaal 6 ton. Het grootste deel ervan wordt vernietigd door de hitte van de terugkeer in de dampkring, maar enkele grote onderdelen doorstaan dat waarschijnlijk.
Gevarenzone
Zij wegen enkele honderden kilo's en zullen inslaan op het aardoppervlak of in zee. Waar dat gebeurt, is niet uit te rekenen, maar Nederland ligt in de gevarenzone.
Het terugkerende stuk afval is een Amerikaanse onderzoekssatelliet, de Upper Atmosphere Research Satellite (UARS).
Die is in september 1991 in een baan rond de aarde gebracht en sinds 2005 buiten gebruik. De ondergang van de UARS wordt de grootste satellietcrash in meer dan 30 jaar tijd.
BRON: NU.NL | Gewijzigd: 23 september 2011, 18:19 uur, door Hunder
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
* De eerste brokstukken zijn geland in Noord-Italië.
* NASA heeft geen mogelijkheid om atm te bepalen waar en waneer de sataliet neer komt.
Effe off topic:
Zag laatst een film: Comet Impact. Deze was gemaakt in samenwerking met NASA (die op zwart zaad zit en dus atm alles aanboort om inkomsten te krijgen). Ging gek genoeg over iets gelijks, maar dan met een gigantische komeet. Maar dezelfde vragen:
* Waar komt ie neer?
* Wanneer landt ie?
Als ik de film (waar NASA dus aan heeft meegewerkt) mag geloven, zullen ze dit maximaal een uur voor de impact weten.
Dit is geen feit, geen wetenschap, maar ik ben atm wel erug benieuwd hoeveel NASA in die film prijs heeft gegeven over hun werkschema, programma's, satelieten etc
[Edit]
CAPS uit is wel zo fijn denk ik.... *grumbles*
waar staat dat filmpje
Camera's gaan mee op statief en klein fototoestel met videofunctie zitten nu in de tas ga om 7 uur rijden naar mn spotplek in Sliedrecht. Daar dik rondom ver zicht
Ja hoor. Alsof die over de oceaan en Noordzee moet zwemmen. Weer eens een nieuwswaarde van nul , nul.
Voor zo'n spectaculaire kortsluiting wil ik wel een paar uurtjes zonder internet leven.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Wil je de Brandaris uitzetten. Heb gehoord dat de brokstukken op dat licht af komen.
Lijkt me sterk, eea is nog niet in de buurt van de dampkring en/of Italie geweest....
Anders was daar evenwel iets van op enig nieuwsmedium gekomen.
Hahahaha, nee, natuurlijk niet... in dat geval zet ik mijn camera klaar!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Een update van een kwartiertje geleden:
Amsterdam - Tussen nu en zaterdagochtend zal een de afgedankte satelliet UARS volgens de berekeningen van NASA op Aarde neersmakken.
Het gaat om een 6 ton wegend ruimtegevaarte waarvan een groot deel in de atmosfeer in rook op zal gaan. Toch schat de ruimteorganisatie in dat er 26 brokstukken van ieder 100 kilo de aarde zal bereiken.
Volgens de laatste berekeningen hoeven mensen in West-Europa en Noord-Amerika zich geen zorgen te maken dat brokstukken inslaan.
De kans is het grootst dat de brokstukken gewoon in de oceaan zullen vallen. Al blijkt uit een simulatie dat een stukje van de baan zich ook boven het land bevindt. In dat geval lijken vooral delen van Afrika en Rusland een risico te lopen. West-Europa valt niet geheel buiten de gevarenzone, maar NASA gokt vooral op het gebied tussen Antarctica en Zuid-Amerika.
Bron: Blikopnieuws.nl
Momenteel "vliegt" UARS boven de Atlantische Oceaan ten westen van Zuid Amerika, richting Afrika. Verder heb ik geen enkele nieuwsbron, die tot mijn beschikking staat een bericht gevonden over het neervallen van brokstukken. Zonder foto's en/of verdere officiële bevestiging, vind ik het verhaal over brokstukken in Italië zeer ongeloofwaardig. | Gewijzigd: 23 september 2011, 19:44 uur, door Marga
kun je hem hier ook op zien dalen?