Wellicht verklaart dit waarom de één het wel, en de ander het niet gemerkt heeft.
Wellicht verklaart dit waarom de één het wel, en de ander het niet gemerkt heeft.
Nou dan is een mogelijk verklaring dat mensen die op dat moment saai bezig zijn gevoeliger zijn voor prikkels, waargenomen of overgenomane van andere meldingen.
In de grensstreek van Nederland en Duitsland is er gisteravond een aardbeving van 4,5 gemeten. Er zouden daarbij geen gewonden zijn gevallen. De aardschok vond vanavond iets over negen uur plaats. De hulpdiensten kregen telefoontjes van tal van verontruste Nederlanders, maar tot nu toe is er nog niets bekend over schade of gewonden.
"We hebben zo'n 4.000 meldingen gekregen over de aardbeving, maar voorlopig weten we niets over schade. Het was een ondiepe aardbeving", vertelt de Nederlandse seismoloog Bernard Dost. Volgens seismologen komt zo'n aardbeving maar eens om de 10 of 20 jaar voor.
Het epicentrum van de aardschok lag in de Duitse plaats Xanten, op zo'n 40 kilometer van Nijmegen. De schok was voelbaar tot in Brussel en Namen in ons land. Ook daar zou er geen sprake zijn van gewonden of schade.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
Na de aardbeving donderdagavond is geen naschok geregistreerd. Dat meldde Bernard Dost, seismoloog bij het KNMI, vrijdagochtend. Het KNMI kreeg via internet ongeveer 4000 meldingen binnen van mensen in Nederland die de aardbeving in meer of mindere mate hadden gevoeld.
De aardschok was donderdagavond rond 21.00 uur. De beving had een kracht van 4,5 op de schaal van Richter en het epicentrum lag op een diepte van 4 tot 7 kilometer in het Duitse Xanten, 40 kilometer ten zuidoosten van Nijmegen.
Bron: PZC
NOORDWOLDE - De aardbeving die Nederland donderdagavond om negen uur trof, was tot in het zuiden van Friesland voelbaar.
,,Bank en stoel trilden om negen uur in de kamer. Leek wel kermisattractie'', twitterde Niek van der Oort vanuit Noordwolde.
De internationale aardbevingswebsite USGS telt een handvol trillingsmetingen in Friesland, waarvan twee in Leeuwarden.
De beving had volgens het KNMI een kracht van 4,5 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag in het Duitse Xanten, 40 kilometer ten zuidoosten van Nijmegen.
Er vielen geen gewonden en evenmin kwamen er bij de politie meldingen binnen van schades.
Bij politie- en brandweerkorpsen in Gelderland en Overijssel was vrijdagmorgen nog geen enkele serieuze melding binnengekomen van schade die ontstaan zou zijn door de aardbeving van donderdagavond. Dat zeggen en twitteren woordvoerders van de hulpverlenende korpsen. Wel moest in een enkel geval hulp worden geboden aan iemand die heel erg was geschrokken. Het epicentrum van de aardbeving lag bij Xanten, net over de grens met Duitsland bij Nijmegen. Het politiekorps Gelderland-Zuid, waar Nijmegen onder valt, zegt in totaal maar 13 telefoontjes over de beving te hebben ontvangen.
Geen naschok
Na de aardbeving donderdagavond is geen naschok geregistreerd. Dat meldde Bernard Dost, seismoloog bij het KNMI, vrijdagochtend. Het KNMI kreeg via internet ongeveer 4000 meldingen binnen van mensen in Nederland die de aardbeving in meer of mindere mate hadden gevoeld.
De aardschok was donderdagavond rond 21.00 uur. De beving had een kracht van 4,5 op de schaal van Richter en het epicentrum lag op een diepte van 4 tot 7 kilometer in het Duitse Xanten, 40 kilometer ten zuidoosten van Nijmegen.
Volgens Dost was vrijdag nog niet helemaal zeker waardoor de trilling is veroorzaakt. ,,Het was een natuurlijke beving. Vanwege de diepte. Maar zekerheid over de oorzaak zal nog wel enige tijd duren. Ook in Duitsland is dat nog niet duidelijk.'' Vermoedelijk komt het door de breuklijnen in het grensgebied.
De meldingen van mensen die de trilling voelden, kwamen uit grote delen van het land, vooral uit de provincies Gelderland, Utrecht, Limburg en Noord-Brabant. Het KNMI kreeg echter ook meldingen uit bijvoorbeeld Haarlem en Leiden. Niemand meldde schade. Voor zover bekend zijn er ook geen gewonden gevallen.
Bron: De Pers
naschok kan zelfs krachtiger zijn dan de beving zelf.
artikel
mag dat zo?? of moet ik zoiets overleggen...
Er zijn speciale formulieren om dit soort zaken in drievoud aan te vragen. Kidding, interessant artikel, thanx for sharing!
Begin eigenlijk een beetje het te haten dat ze het nieuws altijd aanpassen op de grotere steden, netalsof wij er niet tot doen. precies hetzelfde als met voetbal want daar gaat het ook altijd over ajax, feyenoord of psv
Begin eigenlijk een beetje het te haten dat ze het nieuws altijd aanpassen op de grotere steden, netalsof wij er niet tot doen. precies hetzelfde als met voetbal want daar gaat het ook altijd over ajax, feyenoord of psv
Dat komt omdat de randstad zooo saai is dat als een mug een scheet laat het al de krant haalt.
In de uithoeken van het land zijn we niet zo snel onder de indruk van wat gedoe.
De beving is nu toch ook in het oosten ontstaan en is groot nieuws geworden? Wellicht dat de Randstad groter wordt uitgelicht doordat het een dicht bevolkt gebied is? Op zich vind ik het laatste nog wel meevallen wat het weer betreft. Het oosten, noord oosten en zuiden zijn de laatste weken ( wat het weer betreft ) vaak genoeg groots in het nieuws geweest.
o.a. tornado in Friesland, vele zware onweersbuien die over zuid oost Nederland trokken de afgelopen weken en de sneeuwval afgelopen winter in Maastricht e.d. ?
En wat voetbal betreft.. How about FC Twente?
Ik weet niet wat ik aan het doen was op het moment suprème. Ik dacht wel héél licht iets te voelen toen ik net naast m'n bureaustoel stond om te gaan zitten dus een beetje gelogen heb ik wel, maar verder niks opvallends inderdaad gevoeld ofgehoord nee. Hoelaat ik daar stond weet ik dus niet meer, kan net zo goed ander tijdstip zijn geweest dan 21.00 uur dus ik weet het echt niet.
Dan zou dat het misschien geweest moeten zijn maar als het al zo was was het zo licht, dat het net zo goed verbeelding had kunnen zijn, en dat maar 2 seconden en die beving duurde geloof ik langer dan 2 seconden, dus vandaar ik vermoed dat het verbeelding was. Dat is naast de eettafel (ja, eenkamerwoning) maar waar ik later pas achterkwam is dat de tafel wel van de muur verschoven was op onverklaarbare wijze
Ik vind het daarom zo vreselijk raar dat ik niks gehoord of gevoeld heb. Wellicht had ik m'n muziek aan dat weet ik al niet meer eigenlijk.
Andere dingen die normaal bij zo'n trilling eraf hadden moeten vallen (die tafel was zover van de muur) die er zo bij lagen om er heel snel vanaf te vallen, die waren gek genoeg wel blijven liggen. Misschien heb ik gewoon een geest in huis die de tafel heeft verschoven | Gewijzigd: 10 september 2011, 11:49 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21