Het zijn erg veel foto's om ze allemaal op dit forum te plaatsen dus voor het hele verslag inclusief tekst kun je hier kijken:
http://weerinassen.nl/storm-chasing/319-on...bomen-downburst
Filmpje op locatie in het gebied waar de vele bomen zijn geveld.
Dank! Ja het was ongelofelijk om te zien, erg heftig.
Klopt, de hoogste gemeten max. windstoot van Eelde was 64,8 km/h, maar dit is een station dat hier nogal ver vanaf ligt om dit soort lokale situaties te kunnen vergelijken. Het zal wel meer geweest zijn.
Dankje! | Gewijzigd: 8 september 2011, 18:47 uur, door steyn95
Inderdaad melding van 7 miljoen, maar meeste uit noord-westen.
Wat ben je weer lekker positief Svenn.... Het heeft hier kort maar heftig gespookt op de buienlijn die hier overtrok, het duurde al met al een dikke 10 minuten met enorme zware windstoten en met daarbij redelijke zware regenval.
En Steyn, mooi verwoord en in beeld gebracht hoe het hier in de omgeving tekeer ging.
Ben je ook nog bij het Pelinckbos geweest?? Daar schenen ook redelijk wat bomen omgewaaid/afgeknapt te zijn.
En Steyn, mooi verwoord en in beeld gebracht hoe het hier in de omgeving tekeer ging.
Ben je ook nog bij het Pelinckbos geweest?? Daar schenen ook redelijk wat bomen omgewaaid/afgeknapt te zijn.
alsof het nondejus hier niet gespookt heeft, de windstoten sloegen takken van de bomen af hier.
En wat een slagregens. Maar vooral die plotse windstoten
Inderdaad melding van 7 miljoen, maar meeste uit noord-westen.
Lees dit eens: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/65595/knmi...he-dinsdagnacht was het vergeten om mee te nemen in het verslag. Dat van die miljoenen was inderdaad over met name Groningen, Friesland en Drenthe het geval. Zoiets heeft zich ook wel eens voor gedaan in Hoogeveen, een paar jaar terug. Gezien de schade etc. Natuurlijk wel in een minder groot stadium
Ik geef toe, in mijn vorige verslag heb ik dit ook wel eens naar voren gebracht inderdaad, maar ook gelijk aangepast Maar ik heb me er eens in verdiept, en ben aardig wat info tegen gekomen. Onder andere het artikel hierboven en die van het Dagblad v/h Noorden. Zie hier het artikel met een quote van Harry Geurts (KNMI): http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/articl...-naar-downburst
Wat Arjan ook aangeeft, is dat het flink tekeer is gegaan binnen een tijdsbestek van ongeveer 10 minuten. Het zicht werd even onttrokken en bedroeg ongeveer nog maar zo'n 10 a 15 meter. Iets wat ik zelf nog nooit eerder heb gezien tot nu toe in mijn 16 jarige bestaan.
Ik hoop zo wat meer verduidelijking te hebben kunnen geven.
Dankjewel voor je positieve complimenten! Het Pelinckbos waren we inderdaad ook geweest. Daar heb ik die foto gemaakt van bomen die allemaal een kant op waren gewaaid. Hoorde van een kameraad uit Bovensmilde dat er bij sportcentrum Sportique ook bomen waren omgewaaid.
Dankje!
Geen dank Jan, vond het een bijzondere ervaring en leuk om te delen, naast dat ik net ben begonnen met een drukke schoolweek! | Gewijzigd: 8 september 2011, 20:28 uur, door steyn95
Grtz. Steven
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Of het een downburst is geweest durf ik niet te zeggen. Ik denk dat veel bomen niet bestand zijn tegen de hevige rukwinden. Ze kunnen hun eigen gewicht niet aan en worden dan met wortel en al uit de grond getrokken.
Vraag me af wat er gebeurt als er een tropische storm over Nederland trekt.
Het mooie en rare is, is dat je zowat een rechte streep op de kaart kan leggen qua schadespoor.
Van wat ik heb kunnen zien, is dat je vanaf de Van Liersbrug in Bovensmilde een streep kan trekken zo richting de Baggelhuizerplas (o.a. de Vliegvisvereniging). De schade begint zoals ik al zei (en van wat ik kon zien) rond de Van Liersbrug.
Bomen, boomkruinen, auto's en een enkele woning hebben daar schade opgelopen. Aan de Hoofdweg is van een dikke eik de gehele kruin eraf geknakt, er staat nog alleen een stompje van een 3 meter hoog.
Als je dan verder rijdt naar Assen toe zie je aan de westkant van het Pelinckbos een enorme ravage in het bos. Het is pak 'm beet tussen de 50 tot 100m breed.
Plus de reportage van jou kant kom ik tot deze conclusie. Wat het dan precies is geweest is nog onduidelijk. Je leest er verschillende dingen over maar was het nou een (micro- of down)burst of een tornado??