Maar ik zeg gewoon hoe het is,
Iedere keer worden we hier blijgemaakt met mooie onweersverwachtingen ,maar iedere keer gaat het oosten of uiterste noorden met het onweer aan de haal.
Mijn laatste echt mooie onweer was dat van 25 op 26 Mei 2009, de hele avond en nacht uren achtereen zwaar beangstigend onweer met een ongelooflijke bliksemactiviteit. Toen had ik eens een keer mazzel hier in het westen
Maarja ,dat was ook een echte klassieke onweerssituatie, en dat van vandaag totaal niet, ziet eruit als een ordinaire depressie ,met een uitgeblust regenfrontje.
Ik zal verder klagen in het desbetreffende topic.
Ja, die datum was voor mij ook het laatste goed onweer. (kijk maar in mijn fotoalbum ) Maar anderzijds, onweer is moeilijk te voorspellen. Het kan ook zeer lokaal plaatsvinden. Soms zie ik een grote bui over ons heen trekken, maar dan blijkt het hier mee te vallen. 20 kilometer verder was het noodweer. Dus uit je frustraties nou eens niet op het forum hier, Niemand kan er wat aan doen. Tuurlijk baal ik ook als ik geen onweer krijg, maar daar verander je niks aan. Het zijn slechts verwachtingen die hier gemaakt worden.
Ik ga in ieder geval richting zuid-holland vanavond
Hier is een linkje naar de stromingsfilm van MWC, hier is het goed op te zien. (bedankt nog LanderVT )
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html
Nou, als je naar de huidige opbouw van de atmosfeer kijkt zullen Cu's ondiep en ongeorganiseerd blijven (inversie rond 4000-5000ft en drogere lucht op hoogte daarboven). De boel moet echt los komen vanaf middelbaar niveau mits er genoeg forcering plaats vindt. Zoals gezegd is dat voor grote delen van NL echt een probleem. In het westen de grootste kans dat dit wel goed lukt.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Dit jaar ontstond het onweer grotendeels boven frankrijk en belgie waardoor het noord-westen geen kans had.
Als de stroming zodaning zuid werd, kreeg het noord-westen er ook mee te maken, anders niet.
Ik denk dat ze dan helemaal de stekker er uit trekken. Bovendien zullen er bij die honderden zoveel rare formuleringen zitten dat het ook niet meer serieus te nemen is.
Breda idem. Eigenlijk helemaal niet warm zelfs. Als ik niet beter wist zou ik op gevoel zeggen dat het koufront al vorobij is.
Dan blijf je wakker.... | Gewijzigd: 10 september 2011, 13:33 uur, door jcroon
Nog 1 vraag,
Is die wind die hier meer zuidwest is dan zuid/zuid oost, niet een nadeel?
Guidance
Mmm laten we hopen dat het goed komt vanavond. Waarom gebeurt het eigenlijk vaak dat als er alle ingredienten voor stevig onweer aanwezig zijn, een inversie de boel tegen houd?? Staat dit los van elkaar of is er een verband?
Denk dat we die convectieve temp (zoiezo) wel gaan halen
En dan heb je een paar ondiepe Cu's . Om de inversie rond 4000-5000ft te omzeilen (de veroorzaker van de grote CIN) zou je echt belachelijke temperaturen nodig hebben. Pas dan zou je buien vanaf de grond kunnen voeden, hoewel de boel vrij droog oogt.
Breda idem. Eigenlijk helemaal niet warm zelfs. Als ik niet beter wist zou ik op gevoel zeggen dat het koufront al vorobij is.
Dan blijf je wakker....
Ik ben vergeten te melden dat dit ook een gelijk bericht wordt
Waarom zou het voor het westen een nadeel zijn?
Dus als ik het goed begrijp kunnen we hier in het zuid-oosten ook nog wat verwachten?
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Dit jaar ontstond het onweer grotendeels boven frankrijk en belgie waardoor het noord-westen geen kans had.
Als de stroming zodaning zuid werd, kreeg het noord-westen er ook mee te maken, anders niet.
Dat is precies wat ik bedoel,alles is teveel zuidwest,stroming,wind.
Zo kan onweer hier nooit komen natuurlijk als je even goed nadenkt.
Maarja ,dat mag je niet zeggen hier, want dan klaag je weer teveel in de ogen van velen hier.
De CIN is echt niet meer zo groot als eerst werd aangegeven (-20) | Gewijzigd: 10 september 2011, 13:43 uur, door Verwijderde_gebruiker_01