In de loop van zaterdagochtend delven mist en lage wolken het onderspit. Op enkele velden middelbare bewolking na, wordt het vervolgens zonnig en (na)zomers warm. Er waait een meest matige zuidenwind. In de loop van zaterdagavond neemt van het zuidwesten uit de kans op regen- en onweersbuien toe. Het valt niet uit te sluiten dat de buien heftig zullen zijn en van zware windstoten en hagel vergezeld kunnen gaan. Zondag neemt later op de dag de kans op enige regen of buien opnieuw toe.
weerman Jan Visser, Purmerend, 9 september 2011, 13:30 uur
helemaal niet lekker in het weekend, je moest eens weten hoeveel mensen er moeten werken! Laat het maar eens doordeweeks zijn, vorige keer was het ook al weekend, al woei dat toen over.
+1! Ik mag morgen de dagdienst voor mijn rekening nemen. Wellicht dat ik dan net op tijd klaar ben om nog even een ritje te maken. Maargoed, interessant is het morgen sowieso.
Laat me raden, jij moet werken in het weekend. Ja ik snap het probleem dan, maar ik denk toch in het algemeen dat er meer mensen door de weeks werken en nu lekker in het weekend kunnen genieten van het mooie weer en onweer. Maar goed als je er echt van houdt dan maak je tijd toch.
Maar jij werkt elke dag al met het weer, dan wil je in je vrije tijd toch juist even iets anders? Postzegels verzamelen?
| Gewijzigd: 9 september 2011, 14:48 uur, door Tyshane
Daar heb je een heel goed punt Tyshane! Soms ben ik er inderdaad helemaal klaar mee (vooral met stabiele weertypes zoals vandaag...), hoewel men dit soms niet kan geloven. Jan zal dit als geen ander herkennen denk ik.
Als het dan toch tot een convectief event lijkt te komen (zowel in de zomer als in de winter) vind ik het niet erg om er 24uur per dag mee bezig te zijn .
Maar geloof me, werken in het weer is iets heel anders dan de beleving die velen hier hebben, je mist immers vrij veel als je achter de vele beeldschermen verscholen zit. Het mooiste is dan ook dat je je dienst gedraaid hebt vlak voor het eventuale spektakel tot ontwikkeling komt. Dan zie je meteen of je eigen verwachting een beetje klopt en kun je nog van genieten ook! | Gewijzigd: 9 september 2011, 15:02 uur, door marsel
Lol, nou om over de files maar niet te spreken inderdaad!
Begrijp ik, het weer is het mooiste om in het echt te ervaren en niet achter een beeldscherm, net als foto's, leuk om die van dat type weer te maken, maar ondergeschikt aan de real life ervaring. Even achter de pc en dan het echte werk opzoeken als het even kan, lijkt me de fijnste variant.
Maar back ontopic: In de guidance wordt gesproken over een hoge bliksemratio begreep ik, ben benieuwd daarnaar, in hoeverre dat, zeker voor deze regio gestalte gaat krijgen en welke dagdeel het zal betreffen uiteindelijk. Ik heb best een goed gevoel over morgen voor een groot deel van het land. Maar ja eerst zien. Insert Disclaimer! | Gewijzigd: 9 september 2011, 15:07 uur, door Tyshane
Kan me niks schelen als ik om kom door de natuur, het is me grootste hobby
Ik heb er alles voor over om het mee te maken. Dan maar zo!
De organisatie is op de hoogte gesteld, het kan erg zwaar gaan worden. Helaas wordt het genegeerd door ze!
Jammer dat ze het negeren, maar wie weet houden ze er wel degelijk rekening mee. Maar vergeten ze jou feedback te geven. Beetje jammer natuurlijk. Het lijkt me zeer onverstandig voor een organisatie om geen rekening te houden met het weer na wat er tijdens Pukkelpop is gebeurd. Er wordt toch te vaak gedacht dat het wel mee zal vallen.
Ik maak de vergelijking wel eens met autogordels. Als je elke keer zonder ongeluk die dingen hebt gedragen zeg je ook niet dat het onzin was. Het gaat om voorzorgsmaatregelen omdat er een mogelijke kans bestaat dat...
Maar zoals Larziejj al zegt, gewoon de boel zelf in de gaten houden. Ik zou echt zelf, als ik naar welke -pop dan ook zou gaan, echt mijn eigen voorzorgsmaatregelen nemen en niet afhankelijk willen zijn van een 'organisatie' of 'instantie'.
Hebben ze jou in de armen genomen? Vreemd dat ze dan zo reageren. Maargoed, je hebt voldaan aan de waarschuwingsfunctie, nu is het aan hun.
Ik heb er alles voor over om het mee te maken. Dan maar zo!
E n je familie en vrienden dan ?? achter laten met veel verdriet om dat jij niet wilde uitkijken ..
Beetje dom hoor je kunt toch ook wel genieten en voorzichtig zijn.
Uitgifte: 09/09/2011 13.52 uur LT.
SYNOPTISCHE SITUATIE: ..... Op nadering van het koufront behorend bij het laag, wordt de stroming zaterdag overdag zuidelijk en in eerste instantie onstabiel tot ongeveer 4000 vt. De middelbare en hogere niveaus worden naarmate de zaterdag vordert zeer onstabiel, resulterend in erg hoge CAPE waarden. Om deze energie vrij te laten komen moet echter wel de inversie worden opgeruimd en dat lijkt overdag erg lastig. Het koufront en de convergentielijn er kort voor zouden voor deze forcering moeten zorgen. De convergentilijk bereikt het ZW in de avond, kort gevolgd door het koufront waarin in HIRLAM wat golfvorming optreedt.
MODELBEOORDELING: Op synoptische schaal zijn de modellen behoorlijk consistent, ook in de opeenvolgende runs. In detail zijn er echter nog wel belangrijke verschillen op te merken t.a.v. de convectie, hoewel deze steeds kleiner worden. HIRLAM en EC houden het zaterdag tot de avond zo goed als droog. De sterkste convectieve signalen zien we tussen 18 en 00 UTC, als de convergentielijn en koufront passeren. Het is duidelijk dat er een forcerings-mechanisme moet zijn (ook gezien het tijdstip van de dag). Locatie schuift nog wel behoorlijk tussen de diverse modellen, GFS is wat actiever, WRF weer veel rustiger.