Voor de mensen die dit seizoen al af hebben geschreven, kan ik mededelen dat er aanstaande zaterdag wederom een mooie setting is voor onweer. Aanstaande zaterdag krijgen we te maken met aanvoer vanuit het zuiden, dus warme lucht. Dit zien we ook terug in de temperaturen. De laatste berekeningen van het weermodel ECMWF laten zien dat de temperaturen zaterdag oplopen naar zomerse waarde in het midden en in het zuiden van het land, het noordelijk deel van het land enkele graden kouder, maar met 22-24 graden nog zeer aangenaam (klik). Echter aan het einde van de middag nadert er een koufront, we weten allemaal wel wat het allemaal gaat doen.
Als we gaan kijken naar de onstabiliteit, dan zit het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel haast op 1 lijn. Opvallen is wel dat het Europees weermodel ook met hoge CAPE waardes aan komt zetten. Maximale CAPE dat het Europees weermodel berekend is tussen de 2200 en de 2400 J/KG (Klik.) Het Amerikaans weermodel GFS (die u hieronder ziet staan) berekend een maximale 2000 J/KG bij een lifted van -5. WRF is beduidend minder, maar die zal vanavond ook wel bij gaan draaien vermoed ik. WRF berekend een CAPE van 750-1000 J/KG.
Kijkend naar de 0-1 kilometer windschering en de 0-6 kilometer windschering, dan zien we best wel een aardige situatie. Natuurlijk mogen de waardes ietsjes hoger komen te liggen op 18UTC (20.00uur Nederlandse tijd). Op 21UTC (23.00uur Nederlandse tijd) liggen de waardes hoger, namelijk 12 a 13 meter per seconde op 0-1 kilometer hoogte en op 0-6 kilometer hoogte liggen de waardes ongeveer rond de 22 meter per seconde. Gezien deze waardes, plus een SRH van 125-150 m2/s2, SCP van 0.5 en een STP van 1 valt een supercel met mogelijk een zwakke tornado niet uit te sluiten. Ook opvallend is de wolkentoppen, die berekend worden op 14 kilometer en mogelijk nog wat hoger (klik). Hieronder ziet u de windschering op 0-1 kilometer hoogte en de 0-6 kilometer hoogte van 18UTC en 21UTC (20.00 uur en 23.00 uur Nederlandse tijd)
Kijken we ook even snel naar de PW (Precipitable Water), dan zien we die uitkomen op 34-36mm. Echter dit zal in de komende run nog wel hoger komen te liggen is de verwachting. Dit houdt in dat er lokaal weer zeer veel neerslag kan gaan vallen. Ook de hagelkans is aanwezig. Momenteel worden er berekeningen gedaan door de modellen en die geven aan dat er een kans bestaat, dat er hagel van 2 centimeter kan gaan vallen. Dit is weer een mooie situatie om in de gaten te gaan houden. Persoonlijk ga ik voor het midden van het land en het westen.
Jan | Gewijzigd: 8 september 2011, 11:49 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
| Gewijzigd: 8 september 2011, 12:40 uur, door smarkie
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
@ Jan, kan jij mij alsjeblieft wat meer duidelijkheid geven in bijv een PM over hoe het daar in Weeze zou kunnen gaan lopen? Aangezien jij zegt dat het meest verwacht wordt in het midden en westen.
omdat de meesten dan de hele nacht door kunnen omdat ze de volgende dag kunnen uitslapen
Het ziet er idd goed uit!
De snelheidstoename onderin in combinatie met de ongeveer 45 graden draaiing tussen 0 en 3 km zijn inderdaad interessant. 45 graden is wat aan de krappe kant voor een pure supercell setting, maar voor NL lang niet gek.
Daniel