Ik ben nieuw hier,maar sta hier al weg genoemd,het huis in Oude Pekela die onbewoonbaar werd ,is ons huis.
Niet alleen de voorgevel,maar ook de achtergevel van de schuur was ontzet, op het dak van het huis aan de achterzijde stonden de pannen in een trechter op het dak,balken gebroken ,dak lek en een zuigende kracht in huis,oren plopten dicht,het zeil in de hal stond recht op in een punt.
Ik ga er van uit dat het een windhoos is geweest,aangezien er 2x zware zuigwind over het huis trok.
Ja ik snap dat mensen het een mooi gezicht vinden,ik keek ook discovery ,maar als je in een instortend huis zit,kijk je er heel anders na.
We zijn dus nu ook bang voor extreem weer.
vreselijk voor jullie om zoiets mee te moeten maken!
ik woonde destijds in boven pekela, waar het ook behoorlijk heeft gespookt!
en ondanks ik al in vele stormen heb gestaan,sloeg mijn hart ook wel even wat harder dan normaal.
zeker toen ik de volgende dag jullie woning zag...en de schade verderop...
hopelijk hebben jullie nu een stormbestendiger huis!
welkom op o-o!
tornado of downburst, beide kunnen in huis voor extreme zuiging zorgen, dus dat zegt niets, maar hoe ziet de schade om de boerderij heen er uit? alles één kant op, of ligt er puin alle kanten op, bomen diverse kanten op wijzend etc. dat zijn NL de kenmerken waar je na afloop het aan kunt zien wat het was. (alles 1 kant op wijzend is downburst, en alle kanten op is tornado/windhoos)
Voor iemand die buiten de bui staat, zoals ik bij Vethuizen (ik stond 300 meter van de downburst) is het verschil bijna niet te zien, door het gigantische drukverschil krijg je bij een downburst ook een wallcloud.
Kleine rectificatie, Vethuizen was 2 jaar geleden op 14 juli, ik woon 450 meter van het getroffen gebied af, en stond te kijken bij het pompstation bij mij achter naar die richting, heb dus ook de wallcloud gezien.
Maar heel veel sterkte met het afwikkelen van alle schade en het weer rustig kunnen gaan wonen ergens!
de zuigkracht in het huis heeft een deel van onze inboedel op straat gegooid, in onze tuin was niets meer heel,de schuur was aan achterzijde zo´n 4 cm verplaatst.
de dakpannen stonden in toefjes op het dak, de zuigwind door het huis ,dan extreem druk door je huis en dan weer zuigwind door je huis is niet fijn.
Het loof van diverse bomen zat in ons huis tegen wanden, plafond en vloer geplakt.
Nu bijna een jaar later komen we weer terug in ons huis, nog lang niet geheel hersteld helaas,de verzekering wilde niet alles vergoeden, dus zitten we nu met een schuld van ruim 35.000 euro .
Er is gebleken dat alsnog ons hele dak van huis en schuur eraf moet,er is te veel schade die moeilijk te herstellen is.
We hebben zeer zeker geluk gehad, mede door het feit dat we speciaal glas in ons huis hebben,de krassen zijn zo´n 2 tot 3 mm diep en dat we een stalen kennel achter huis hebben, hierdoor zijn we onze kat niet kwijtgeraakt,ze werd achterste voren uit het huis gezogen, zo de kennel in, en heeft er een gekneusde poot aan over gehouden.
We zijn nog steeds bang voor storm,onweer en windhozen,nu zelfs al in Amerika ,we begrepen dat het vorig jaar een staartje was van Irene die in de USA in en om New York heeft huisgehouden, een beetje wrang was het wel, we waren erg bezorgd om een zus en zwager die daar waren,zij hadden daar 1 omgewaaide boom en 3 dagen geen stroom.
Ik ken jullie polis en verzekeraar niet, maar ik zeg wel blijf je verzekeraar lastig vallen, want een expert is ook een feilbaar mens, leg het anders eens voor aan een geschillencommissie, die kunnen je ook helpen.
Geef iig niet op, en kijk anders maar eens de film "the man who sued god", dat was ook een bijna onmogelijke situatie, maar doorzettings vermogen heeft het gewonnen!
(ik ga er van uit dat alles wel goed verzekerd was)
IIG veel sterkte! | Gewijzigd: 30 augustus 2012, 20:07 uur, door Etten-Achterhoek