In Oude Pekela trok een windhoos van industrieterrein West naar de Feiko Clockstraat en 'verdween' boven plan Zuid weer in de lucht. De windhoos liet een spoor van vernielingen na. Zo werd de woning van de familie Boer zwaar beschadigd. Een gedeelte van de gevel kwam naar beneden. Het huis werd dinsdagavond direct onbewoonbaar verklaard.
Aan de Harmoniestraat waaiden diverse trampolines op. Eén trampoline raakte een raam en een dak van een woning. Een andere kwam op een konijnenren terecht.
In het centrum van Oude Pekela knapte een boom en kwam in het Pekelderdiep terecht. Ook waaiden takken uit bomen.
Op industrieterrein West waaiden trailers van vrachtwagens omver.
bron: prachtigpekela.nl (tevens fotoreportage!
zelf heb ik rond kwart voor 12 mijn 7 jarige zoon moeten kalmeren.
uit het niets werd de storm ineens héél intens! hij loeide om en door ons huisje!
we zijn vanaf de slaapkamer even gaan kijken!
ongelofelijk gaaf! maar ook beangstigend! en als ik nu zie wat er enkele km verderop is gebeurd...
| Gewijzigd: 7 september 2011, 10:28 uur, door jennifer83
want de tijdstippen van het heftigste punt, komen allemaal bij elkaar in de buurt...
hier in nieuwe pekela was er rotatie te zien, de regen draaide rondom het huis, en de bomen bogen dieper dan ik voor mogelijk hield. het heel heftige was ook plots verdwenen! net zo plots als het kwam
ik en mn zoon riepen nog enthousiast dát lijkt wel een tornaaadooo! roepend en van raam naar raam rennend hebben we ervan genoten
Klopt daarom belde ik je ook Zo uit het niets, gigantisch harde wind en regen, kon bijna niks meer zien door de ramen heen... Ben nou echt benieuwd wat het geweest kon zijn... Downburst of windhoos?
kijk da's nou de reaktie van een echte extreem weer liefhebber hahaha
het zal best heftig geweest zijn gelukkig hebben jullie niks en hopelijk ook niemand in de omgeving!
ASSEN - Het lijkt er sterk op dat Noordoost -Drenthe dinsdagnacht is getroffen door een bijzonder natuurverschijnsel; een valwind of downburst.
Het KNMI trekt die conclusie na onderzoek van de computermodellen. Een soortgelijke wind richtte in 2007 in Hoogeveen een enorme verwoesting aan en vorig jaar werd een camping in Vethuizen getroffen door een downburst, waardoor caravans werden opgeblazen en in een meertje terecht kwamen. Daarbij raakten acht mensen gewond en een persoon overleed.
De valwind of downburst trok langs Noordoost Drenthe en Noordoost Groningen. Zo'n wind komt niet vaak voor en is erg gevaarlijk.
Volgens de politie heeft de wind niet veel schade aangericht. Het ging vooral om afgewaaide takken en enkele omgevallen bomen.
ASSEN - Het lijkt er sterk op dat Noordoost -Drenthe dinsdagnacht is getroffen door een bijzonder natuurverschijnsel; een valwind of downburst.
Het KNMI trekt die conclusie na onderzoek van de computermodellen. Een soortgelijke wind richtte in 2007 in Hoogeveen een enorme verwoesting aan en vorig jaar werd een camping in Vethuizen getroffen door een downburst, waardoor caravans werden opgeblazen en in een meertje terecht kwamen. Daarbij raakten acht mensen gewond en een persoon overleed.
De valwind of downburst trok langs Noordoost Drenthe en Noordoost Groningen. Zo'n wind komt niet vaak voor en is erg gevaarlijk.
Volgens de politie heeft de wind niet veel schade aangericht. Het ging vooral om afgewaaide takken en enkele omgevallen bomen. hier stond ik dus in met mijn regenpak ik had het al gepost in de kansen topic...ik wou even een dangerman moment hebben...mijn bevinding van het gebeuren ...het had een zweepslag efect niet dat ik ooit zweepslagen heb gehad..ik dacht trek ff een regenpak aan en ga dr in staan en dan lees je dit heavyyyy .....en nog een bevestiging vers van de pers aan de rand van pelickbos assen zijn over een lengte van 300m een rij bomen de zelfde kant opgevallen
wat ik wel raar vind is dat ik lees noordoost groningen en noordoost drenthe ik dacht dat dowbursten heel plaatselijk waren...en niet zo'n groot gebied beslaan
Het was ook een beste rode lijn he
Kom met bewijzen aan Svenn, niet alleen het KNMI zegt het. Ook MeteoConsult. Het was een downburst of mogelijk een zwakke tornado. | Gewijzigd: 8 september 2011, 21:03 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
De getoonde schade leidt tot de conclusie dat de winden krachtig waren, en het dus in ieder geval per definitie een downburst is geweest. De schade is het bewijs.
Maar ik weet wel waar je mee zit: Je reageert op het bericht van Dennis Veninga: het was ook een beste rode lijn.
Volgens mij bedoelde hij daarmee, als reactie op het bericht van Tatanka, het best mogelijk is dat er verschillende downbursts zijn geweest ver uit elkaar.
En al die andere rode lijnen vertonen ook hetzelfde principe met luchtverplaatsing, alleen kwam daarbij de windsnelheid niet hoog genoeg om een downburst genoemd te mogen worden. | Gewijzigd: 9 september 2011, 00:25 uur, door Arends
Maar ik weet wel waar je mee zit: Je reageert op het bericht van Dennis Veninga: het was ook een beste rode lijn.
Volgens mij bedoelde hij daarmee, als reactie op het bericht van Tatanka, het best mogelijk is dat er verschillende downbursts zijn geweest ver uit elkaar.
En al die andere rode lijnen vertonen ook hetzelfde principe met luchtverplaatsing, alleen kwam daarbij de windsnelheid niet hoog genoeg om een downburst genoemd te mogen worden.
Juist..
Ik wou nou ook net niet zeggen dat alle rode lijnen duidde op een downburst Dat zou niet best zijn.
Een zwakke tornado weet ik ook niet zeker, ik ga uit van niet, Jan (tenminste hier in Assen niet dat, wel in Pekela), omdat een kameraad van mij 1-2km verder op woont en daar in de buurt ook schade was van waarschijnlijk een downburst.