Nu even stilstaan bij internetverbinding, dan weer verder. Hagelstenen waarvan ik me niet kan voorstellen dat dat geen schade achterlaat op mijn auto. Maarja, anders had ie ook buiten gestaan...
Nieuwe bui komt aan... ben benieuwd.
Ohja, mijn absolute WAAAAT! momentje vandaag: net op West Terschelling. Bliksem slaat in de buurt van de zendmast in. Haven, zo'n tweehonderd meter verderop staan mensen lekker in regen te overleggen wat ze gaan doen, lopen wat jongeren, wat zeilers, allemaal in de striemende regen alsof het een zomerbuitje is. Iets later slaat de bliksem in bij de opslag van de boeien, of de jachthaven. Dat is dan weer tweehonderd meter de andere kant op. En gewoon lekker blijven lopen.... Bizar.
jemig, er zijn mensen die echt geen gevaar zien.
Echt dom als je het mij vraagt!
Dinsdag krijgen we te maken met een actief lagedrukgebied nabij Schotland. Het bijbehorend frontaal systeem trekt in de middag en avond over ons land. Het gevolg zal zijn dat we te maken gaan krijgen met herfstachtig weer! Morgen zal de bewolking vanuit het westen kracht gaan toenemen en eind van de ochtend en middag volgt vanuit het westen geruime tijd regen. In de avond volgen mogelijk fikse buien die vergezeld kunnen gaan van zware windstoten. Tot dinsdagavond wordt de meeste neerslag berekend in het westen en noordwesten van het land. Het Hirlam model van het KNMI van 06 uur verwacht in Noord-Holland zelfs 35-45 mm. In het zuidoosten valt met 10-15 mm duidelijk minder neerslag. In de temperatuur komt nog weinig verandering, het wordt omstreeks 18°. Opvallend zal zijn het aantrekken van de wind. De zuidwestenwind neemt boven land toe tot vrij krachtig, windkracht 5. Langs de kust en op het IJsselmeer neemt de wind toe hard en mogelijk stormachtig, windkracht 7 of 8.
Woensdag gaat de herfstmachinerie onverminderd door. Een complex van lagedrukgebieden tussen IJsland en Noorwegen handhaaft een stevige westelijke stroming waarmee onstabiele lucht wordt aangevoerd. Het is wisselend bewolkt en verspreid over het land vallen een aantal (stevige) buien. De meeste buien zullen voorkomen in het noorden van het land. De temperatuur stokt in de middag bij een magere 17°. Er staat een matig tot vrij krachtige en langs de kust krachtig of harde westen tot zuidwestenwind die in de loop van de dag een fractie in kracht zal afnemen.
Donderdag komt in het sterk wisselvallige weerbeeld geen verandering. Met een middagtemperatuur tussen 14 en 16° beloofd het tevens de koelste dag van deze werkweek geworden. Vanaf vrijdag mag op een voorzichtige weersverbetering worden gerekend en zal de temperatuur geleidelijk op een hoger niveau uitkomen.
MODELBEOORDELING:
De Uitvoer is zeer consistent. Aandacht gaat vooral uit naar het sterke windveld voor het koufront uit en de mogelijke heftige weersverschijnselen op het koufront. Bij het koufront moet mogelijk met lijnconvectie rekening worden gehouden. Maar zoals zo vaak luistert dit allemaal erg nauw en moeten de verschillende ingrediënten (koufront, (potentiële) onstabiliteit, jetstreak) op het juiste moment en op de juiste plek aanwezig zijn.
Wat is een lijnconvectie?
Iets wat onstaat op Koufront met mogelijkheden van onweer/slagregens/zeer zware windstoten en alles wat je maar kunt verzinnen wat bij de Herfst hoort
http://www.keesfloor.nl/artikelen/meteorol/2kf/koufront.html
Dankje Jan - had het stuk ook gevonden - zeer de moeite waard
Spannend morgen of de 9 gehaald wordt - maar windstoten zullen er wel over heen gaan | Gewijzigd: 5 september 2011, 22:27 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Het is toch gelukt nog wat foto's te maken. Later meer, maar voor nu...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Het is dat ik laat terug kwam van m'n stage, anders was ik even in de auto gestapt om te chasen.
Ik ben blij voor de noorderlingen dat hun nu ook weer lekker kunnen genieten van het onweer
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
Dat beloofd wat voor morgen!
| Gewijzigd: 5 september 2011, 23:34 uur, door smarkie
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een laag ten noordwesten van Schotland trekt oostwaarts en bereikt woensdagochtend de Noorse kust en trekt vervolgens verder opvullend richting Zweden. Het bijbehorende warmtefont trekt vanmiddag over ons land. Er is sprake van een smalle warme sector want het actieve koufront ligt om 18 UTC al tegen het noordwesten en verlaat woensdag 00 UTC het zuidoosten. Het windveld in de warme sector en rond het koufront is van belang. Achter het koufront komen we wat dieper in de polaire lucht terecht en woensdag tweede helft van de ochtend passeren de restanten van een (back-bent) occlusie.
MODELBEOORDELING:
Opeenvolgende modelruns van Hirlam zijn tamelijk consistent, al heeft de laatste run fractie minder wind dan zijn voorganger. Ook is er veel overeenkomst met de runs van EC. Aandachtspunt is het windveld rond het koufront.
WIND:
Komende uren gestaag toenemende wind: Vanochtend 4 a 5 boven land, aan de kust 7 Bft. In de warme sector toenemend naar 4 a 5 boven land, en aan de kust naar 7 tot 8 Bft. In de warme sector is TKE goed bruikbaar: vlagen boven land van 30-35 knopen, aan zee 35 tot ca 40 knopen. Nabij het koufront neemt de wind aan de kust verder toe naar een dikke 8, mogelijk tijdelijk 9 Bft boven land 5 a 6 Bft. TKE komt bij het koufront aan de kust uit op 40-50 knopen, buitengaats nog wat hoger, aandachtspunt is dan eventueel de (lijn)convectie nabij het koufront waarbij de uitschieters mogelijk nog wat hoger kunnen uitpakken. Boven land nabij het koufront uitschieters van 35-45 knopen. Na frontpassage neemt de wind tijdelijk wat af. Woensdag op nadering van de BB occlusie weer toenemende wind naar een dikke 7 Bft.
BEWOLKING:
Op nadering van het warmtefront een dik gelaagd pakket bewolking met een basis rond 1500-2000 vt, mogelijk in intensieve frontale neerslag flarden rond de 1000 vt. Nabij het koufront kans op embd CB, mogelijkerwijs in lijnvorm. Toppen rond FL200. Achter het koufront breekt de bewolking. Dit geven de progtemps ook duidelijk aan. We hebben dan te maken met een cumuliform beeld, CU/TCU/CB. Nabij de occlusie een mengeling van gelaagd en cumuliforme bewolking.
NEERSLAG:
Op warmte- en koufront frontale neerslag, nabij het koufront ook met een convectief karakter. Tussen het koufront en de BB occl geisoleerde buien. Nabij de BB meer geclusterd en een mengeling van dynamische en convectieve neerslag. Er wordt veel neerslag verwacht, vooral in het noordwesten van het land. Hier kan het komende etmaal in totaal rond 40 mm neerslag vallen, met het zwaarte punt boven de Waddenzee. Ook achter de BB occl weer geisoleerde buien. Nabij het koufront kans op onweer, toppenhoogte staat het toe en kouw komt met kansen in het noordwesten van ca 50 %.