Boven mij zit niemand, ik woon op de bovenste verdieping en ik zit ook nog eens op de hoek van de flat dus ook niemand aan linker kant.
Mijn ogen/hersenen zagen sneeuwvlokjes en nee ik heb niet gedronken of drugs gebruikt
Glenn
Ik heb dat ook wel eens gezien, maar dat zijn gewoon kleine waterdruppeltjes die gewoon door de wind omhoog worden geduwt. Komt vaker voor dan je denkt Zo lijkt een deel van de regen net sneeuw.
EDIT: extreme regenval net voor 5 min hier. Ongelofelijke hoosbui, zonder onweer. | Gewijzigd: 5 september 2011, 15:30 uur, door weerfreak
Wat een verrassing, had er hier eerlijkgezegd niet op gerekend.....altijd leuk zo onverwacht!
©KNMI
Modellen algemeen tot +48 uur
Geldig tot dinsdag 06 september 2011 24.00 locale tijd
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Laag nabij Schotland bepaalt vandaag het weer. In een zuidwestelijke stroming trekt op dit moment (11.00 UTC) een occlusie over het oosten weg naar Duitsland. Achter deze occlusie wordt nog wat koelere lucht aangevoerd met thetaw850 van 9-10 graden. Ook de bovenlucht wordt gevoelig kouder op nadering van een hoogtetrog. Deze passeert eind de middag/begin de avond. Dinsdag bereikt een uitdiepende oceaandepressie Schotland. Overdag komt ons land steeds dieper in de warme sector van het bijbehorende frontaal systeem, waarbij de gradiënt nog verder toeneemt. Begin van de avond nadert van het westen uit een bijzonder actief koufront. Vooral de wind(stoten) en eventuele lijnconvectie worden dan van groot belang!
MODELBEOORDELING:
In grote lijnen komen de modellen overeen. Aandacht gaat vooral uit naar het sterke windveld van morgen voor het koufront uit en de mogelijke heftige weersverschijnselen op het koufront. HIRLAM06 komt morgen nu weer met een iets minder sterk windveld dan de vorige run, die juist weer wat sterker was geworden. Daar zit dus nog enige onzekerheid in. Een ander, misschien wel belangr?ker aandachtspunt is het koufront. Hoe actief wordt dat en in hoeverre gaat er lijnconvectie optreden waarbij de kans op (zeer) zware windstoten toeneemt. Deze modelrun zijn er, evenals in de vorige, voldoende aanwijzingen aanwezig om serieus met lijnconvectie rekening te houden. Maar zoals zo vaak luistert dit allemaal erg nauw en moeten de verschillende ingrediënten (koufront, (potentiële) onstabiliteit, jetstreak) op het juiste moment en op de juiste plek aanwezig zijn.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden. Vanmiddag een windkracht 7 langs de westkust. Verder komt TKE dan met vlagen van rond 25 kn boven land en 35 kn langs de westkust. Het windveld van morgen ziet er nog steeds indrukwekkend uit. Hirlam komt met 8-9 bft boven de Noordzee ten westen van ons land. In de warme sector geeft de TKE doorgaans een goede indicatie van de vlagerigheid. Deze neemt in de kustprovincies dan toe tot 40-45 kn, verder landinwaarts 30-35 kn. Op geringe hoogte laat het model de wind ook fors toenemen. Op 3000 vt zien we waardes van rond de 65 kn tevoorschijn komen. Wanneer dan vlak voor of op het koufront sprake is van enige convectie dan neemt de kans op het optreden van zware of zelfs zeer zware windstoten behoorlijk toe. Ivens komt met 70-80 kn bijzonder hoog uit. Naar mijn idee waarschijnlijk te hoog (Ivens reageert heel sterk op de wind in de onderste 1500 meter) meer het geeft wel aan dat dit een potentieel gevaarlijke situatie is! In de PEPS kaartjes zien we dat van zo'n 16 Limited Area Models de gemiddelde wind boven zee uitkomt op 40-44 kn. De kans op een 9 bft boven zee is zo'n 80-90%.
BEWOLKING:
Achter de occlusie komen we dieper in de polaire lucht. Er ontstaan weer Cu en enkele Cb's, vooral met het afkoelen van de bovenlucht toppen tot FL250 en daardoor toenemende kans op onweer. Dinsdag een toenemende frontale bewolking met op nadering van het koufront dinsdagavond toenemende kans op verscholen Cb's.
NEERSLAG:
Enkele buien. De meest pittige buien in het westen en noorden waar de koudste bovenlucht langstrekt. Daar dan ook onweerskansen. KOUW komt met waardes van zo'n 50-90%. Dinsdagochtend in het westen de eerste (lichte) regen. Geleidelijk oostwaarts uitbreidend en in intensiteit toenemend. Begin van de avond nabij en op het koufront ook grote kans op lijnconvectie en intensieve buiige regen. Hirlam geeft daar nog steeds sterke aanwijzingen voor. Tot woensdag 00 UTC geeft het model hoeveelheden van 30-50 mm over het westen en noorden van het land.
Rotatie hier (Barneveld) ook waargenomen en een paar mooie klappen