Waarschuwing vooraf vanwege storm/orkaan,
waarschuwingsniveau oranje verwacht
geldig van: maandag, 5. sep 2011, 11:00 uur
geldig tot: dinsdag, 6. sep 2011, 00:00 uur
Ben benieuwd wat het ons gaat brengen....Gelukkig ben ik vrij, dus laat maar komen allemaal
Een vraagje want ik pik veel over het weer mee, en weet er meestal wel wat van...
Maar wat betreft waterhoosjes etc ben ik dan weer nieuw...
Stel dat ik ze morgen ga ''opzoeken''
Waar kan ik dan het beste heen rijden om foto's te maken, of is het zonde van mijn tijd om het halve land door te rijden?
Alvast bedankt
Op de occlusie opnieuw enige regen, naar het oosten toe meer met een buiig karakter. Na occlusie wordt de lucht steeds onstabieler en neemt de buienkans verder toe, zeker als in de avond de hoogtetrog nadert. In het westelijk en noordwestelijk kustgebied en rond IJsselmeer komt KOUW met 60-90%, elders beduidend minder. Dinsdag veel regen. Tot dinsdagavond in het westen en noordwesten komt HIRLAM met 20-40 mm, EC vergelijkbaar. Op het koufront zijn gezien de progtemps (zware) buien mogelijk; we zien een behoorlijk potentieel onstabiele opbouw.
Vorige week zaterdag ook nog flinke klappers gehad. Dat is het mooie van eind zomer en begin van het najaar, die buien in de kustprovincies!
Morgen kan het er dus nog heftiger aan toe gaan en een flinke bak water! :
Hoewel de herfst voor velen nog niet begonnen is, kan het noorden en het westen morgen te maken gaan krijgen met mogelijk hun eerste stormpje. Morgen nadert er vanuit Engeland een randstoring die uit zal gaan diepen tot een laagje, daardoor komen we morgen even in de warme aanvoer te liggen. Morgenavond krijgen we dan te maken met een koufront (ex orkaan Irene). Dit gaat er voor zorgen dat de wind sterk zal toenemen. In het noordelijk en in het noordwestelijk deel van het land kan er even een storm komen te staan van 9 Bft, elders in de kustgebieden een dikke 8 Bft en dus stormachtig.
Kijken we naar de windstoten dan zien we dat de modellen aardig op 1 lijn zitten. Hirlam komt met maximale windstoten van 110 kilometer per uur voor de Wadden tot zo'n 83-101 kilometer per uur elders. Later ook toenemende kans op windstoten landinwaarts, oplopend tot 80 kilometer per uur. Het Amerikaans weermodel GFS berekend eveneens het bovengenoemde, zie afbeelding hierboven. Voorlopig gaan we vanuit van zware windstoten, de aankomende runs moeten meer duidelijkheid gaan verschaffen hoe zwaar de maximale windstoten kunnen gaan zijn.
Naast dit alles zien we bij het naderen van het koufront de onstabiliteit weer toenemen (Klik), dus kans op onweer. Opvallend is dat het Europees weermodel daar momenteel niets in ziet. Naast dit alles moeten we ook in de gaten houden de linker uitgang van de Jet, vooral het noorden van het land. PW (Precipitable Water) komt uit op 32-34mm, niet schrikbarend hoog, maar kan aardig wat neerslag op gaan leveren en dan vooral in het noorden en het noordwestelijk deel van het land. Zware buien zijn mogelijk.
**** Ook in post 1 te zien**** | Gewijzigd: 5 september 2011, 11:58 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Een vraagje want ik pik veel over het weer mee, en weet er meestal wel wat van...
Maar wat betreft waterhoosjes etc ben ik dan weer nieuw...
Stel dat ik ze morgen ga ''opzoeken''
Waar kan ik dan het beste heen rijden om foto's te maken, of is het zonde van mijn tijd om het halve land door te rijden?
Alvast bedankt
Misschien iets beter de openings post lezen
Wat betreft de kansen op onweer kan ik meegaan met de recente Guidance, die staat hieronder beschreven. Wel moet ik er even bij vermelden dat de kans op waterhoosjes morgen aanwezig zijn. De plaatsen rond de Wadden, IJsselmeer, Markermeer en de kuststrook moeten daar rekening mee houden!'
Op dit moment wordt het aardig grijs hier nadat er eerst nog een waterig zonnetje scheen. Eerste druppeltjes beginnen te vallen. Als ik zo de radar bekijk niet al te heftig.
Beaufort loopt toch tot 12 en daarna schakelen we over op Saffir-Simpson? Of zit ik er helemaal naast? | Gewijzigd: 5 september 2011, 09:16 uur, door Armin_Amsterdam
Beaufort loopt toch tot 12 en daarna schakelen we over op Saffir-Simpson? Of zit ik er helemaal naast?
Zijn windstoten Maar eigenlijk zouden ze dat niet meer moeten gebruiken
Maar lekker hoor, beetje onweer erbij en een flinke plens maken het helemaal af. Leuk om weer te volgen...
Citaat van Jeffrey83, maandag 5 september 2011, 9:55 uur momenteel een strak blauwe lucht hierzo ! best wel lekker weer eigenlijk... vanmorgen wel begonnen met wat regen..
Was hier een uurtje terug ook een strakblauwe lucht, is helaas in minder dan een uur over gegaan in een strakgrijze lucht. Da's dan weer jammer, maar ja, was wel te verwachten gezien de verwachtingen voor vandaag.
Ah ok, duidelijk
Volgens de radar zou het hier nu moeten regenen maar er valt niets, hooguit een paar drupjes. Het lijkt vanuit het zuidwesten wat te gaan opklaren. Met 15 graden wel een stuk frisser dan twee dagen geleden!