Enkele onweersbuien, in het oosten mogelijk met hagel en (zware) windstoten.
Geldig: zondag 04 september 2011 vanaf ca 09 uur gedurende ca 9 uur
Waarom is er in het oosten alleen kans op hagel en (zware) windstoten?
Omdat het daar morgen nog 26 graden word.
EDIT: en maak je niet druk joh, ze stellen het altijd bij dus misschien ook nog voor het westen
Ik ben al blij zat dat er onweer komt. | Gewijzigd: 3 september 2011, 09:32 uur, door weerfreak
Waarschijnlijk omdat de wind in het westen al vanaf zee is gedraaid en daar al koelere lucht binnenstroomd. Ik vind de timing morgen weer ongeloofelijk slecht voor het westen en misschien ook midden van het land. Vanavond heeft het westen juist super goede papieren, mooi lokaal warmte onweer. Hier nu trouwens erg heiig, nevelig met een vaag zonnetje.
Ah zie niets in de guidance dat ze zeggen doordat de cape daar 2000 J/KG is dat er kans op hagel is. Gezien de boel vertraagd heb ik in mijn weerbericht ook het midden en het oosten voor morgen meegerekend. De kans op hagel is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Denk aan de 40 graden regen. Is er een verschil van 40 graden tussen temp 5 kilometer hoogte en 2m temp dan is er kans op hagel. Aangezien het westen 21 graden gaat worden wordt die grens niet behaald
Het westen in de avond "kans(?)" op een onweersbui, maar later de echt zwaardere buien met hagel e.d. wederom gewoon weer met het zwaartepunt in het oosten.
Of lees ik dit nu verkeerd?
Is er morgen ook weer kans op wind- en waterhozen in het Noordwesten van Nederland of is dit zo goed als uitgesloten?
Kansje is er wel aanwezig, maar die is niet zo groot als afgelopen keer
Het westen in de avond "kans(?)" op een onweersbui, maar later de echt zwaardere buien met hagel e.d. wederom gewoon weer met het zwaartepunt in het oosten.
Of lees ik dit nu verkeerd?
Ik snap KNMI niet, ze praten over 2000 J/KG cape... Ik zie het niet op WRF, GFS en ECMWF
omdat alles vertraagt ziet het er opeeens een stuk minder gunstig uit voor het westen ?
(ook gezien die kaartje hier boven)
Vanavond neemt de bewolking snel toe in het zuidwestelijk deel van het land, elders is het nog aardig zonnig, maar in de tweede helft van de avond neemt de kans op een enkele regen en onweersbui toe in het zuidwesten van het land. Vannacht neemt ook in het midden en in het zuiden van het land de kans op onweer toe, lokaal kan er zeer veel neerslag gaan vallen, de oorzaak daarvan is, is een mogelijke MCS. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 16 a 17 graden.
Jan, is er volgens jou in het westen een goede kans op warmteonweer.
Op de sat. zie je wat wolkjes maar uit de aanloop is het helder.
Nu al erg vochtig hier , geen lekkere warmte, ben benieuwd vandaag.
maar dus nog steeds de meeste kans westen denk jij?
sorry voor mijn vragen,maar ik begrijp er niet heel veel van.
Op de sat. zie je wat wolkjes maar uit de aanloop is het helder.
Nu al erg vochtig hier , geen lekkere warmte, ben benieuwd vandaag.
Zie eerste post.....
Ziet er weer uit als het kaartje hieronder (gebied met grootste onweerspotentieel).
Wat hier vaak gebeurt, in cap. aan den ijssel onweer niet extreem, en bijvoorbeeld krimpen aan de lek,
dat is 10 km naar het oosten Zwaar weer met veel hagelschade (was 21 juni 2011 ook zo).
Ik ben zo benieuw hoe dat komt ben er nog niet uit...
Hopelijk vandaag en/of morgen eindelijk iets westelijker.
De kaarten zien er goed uit, potentieel voor heel het westen, alleen de timing is naar mijn idee - factor.
Have fun all!
(bron knmi)
| Gewijzigd: 3 september 2011, 10:35 uur, door Jo Capelle
http://www.weerdirect.nl/nlnlvorf.htm
hmm, zelden zo een nutteloos kaartje gezien...
Als je goed kijkt dan zie je dat het vanaf 03u vannacht geldt, dit is ook wat ik hier in het topic heb beschreven