Zaterdag en zondag is er weer een kansje op onweer, wat betreft de dynamische kant zal het tegen gaan vallen. Wat opvalt is dat de drie modellen die ik gebruik aardig overeen komen met elkaar. De modellen zijn ECMWF, GFS en WRF-ARW. Alle drie de modellen laten een mogelijke MCS zien die over het westelijk deel van het land zal gaan trekken. Voor de mensen die niet weten wat een MCS is volgt hieronder wat meer info:
Een MCS heeft vanuit de satelliet gezien een ovaal vorm. Een dergelijk systeem kan 100.000 vierkante kilometer beslaan (ruim 300 bij 300 kilometer groot) en wordt meegevoerd met de heersende wind tussen 3 en 6 kilometer hoogte. Soms lijkt de trekrichting afwijkend, maar dat komt doordat er aan één zijde vaker nieuwe cellen ontstaan dan aan de andere zijde. Zo lijkt het dat het buiencluster naar het noordoosten koerst maar naar het noordnoordoosten.
Kijken we nu naar de onstabiliteit van GFS, dan zien we een maximale CAPE van 1000-1200 J/KG, dit is meer voor het midden en zuiden van het land. Ook onze zuiderburen hebben deze waardes. Het noorden en op de Wadden liggen de waardes lager namelijk 200-600 J/KG. De lifted is goed te noemen, namelijk -3 tot -5. Deze waardes worden berekend op 15UTC en 18UTC (17.00u en 20.00u Nederlandse tijd). Echter de neerslag blijft uit in de drie modellen, maar lokaal kan er warmte onweer voor gaan komen. Hieronder ziet u de GFS kaart.
Als we naar het weermodel WRF-ARW kijken dan zien we ongeveer dezelfde situatie wat betreft de onstabiliteit als GFS. Ook WRF laat om 18UTC een hoge waarde zien wat betreft de onstabiliteit, namelijk 1000-1250 J/KG, zie hier, hier en hier. Als we dan bij het weermodel WRF blijven en kijken naar de PW (Precipitable Water) dan zien we in de nacht enorme hoge waardes van 46mm tot 48mm, dit houdt in dat er erg veel neerslag kan gaan vallen. De hoge PW waarde wordt voor het westelijk deel van het land berekend, zie hier.
Het Europees weermodel ECMWF laat dezelfde situatie zien, alleen daar is de onstabiliteit wat minder. Ook de enorme hoeveelheid neerslag wordt daar ingetekend voor het westen van het land. Hoe het exact allemaal gaat uitpakken zal in de komende twee dagen duidelijk worden. Voorlopig geef ik het westen de meeste kans op MCS!
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
| Gewijzigd: 1 september 2011, 22:02 uur, door klebniko
Gourmetten kun je ook binnen doen:)
Ben benieuwd voor het weekend. L1 meld voor zaterdag 27 graden en droog, zondag 23 graden en regen.
Dank je wel weer Jan, leuk en duidelijk stukje weer weer
Ik heb een vraagje, aangezien de zeewatertemperatuur nu ongeveer op zijn hoogst is, kan dit nog invloed hebben op de ontwikkeling van eventuele onweersbuien/ MCS? Of is het er nu nog te vroeg voor, en is die invloed nu miniem te noemen?