Haha, ja het is regen zo blijkt. Was wel even googlen geblazen.
Er is op dit moment niet echt veel aan de hand, de wind doet het kalmer aan dan aanvankelijk was voorzien.
Hier in Den Helder op dit moment een vrij krachtige tot krachtige wind uit het NW-en, 5 á 6 Bft.
Wat gespatter geweest vandaag en vanaf het middaguur toch behoorlijk zonnige perioden gehad.
Doordat de wind het er een stuk rustiger aandoet, zal het water ook niet de verwachte stand van +2.30 meter N.A.P bereiken maar zal ergens uitkomen om en nabij de +1.85 meter boven N.A.P.De opzet van het water zal dus ongeveer 1,00 meter bedragen in plaats van de verwachte 1,45 meter.
De TESO overweegt zijn veerdienst te gaan stremmen vanaf 19:30 uur, ivm met het hoge water, maar voor de rest is het allemaal niet vreselijk spannend.
Ik denk toch dat ik even rond 20:00 uur bij de steiger een kijkje ga nemen hoe het er allemaal erbij staat, misschien nog een paar foto's maken van het hoge water.
Ik weet niet of dat gaat lukken, want het is behoorlijk donker en ik heb maar een eenvoudige camera. | Gewijzigd: 27 november 2011, 19:23 uur, door op bijna 53 graden NB
Er is op dit moment niet echt veel aan de hand, de wind doet het kalmer aan dan aanvankelijk was voorzien.
Hier in Den Helder op dit moment een vrij krachtige tot krachtige wind uit het NW-en, 5 á 6 Bft.
Wat gespatter geweest vandaag en vanaf het middaguur toch behoorlijk zonnige perioden gehad.
Doordat de wind het er een stuk rustiger aandoet, zal het water ook niet de verwachte stand van +2.30 meter N.A.P bereiken maar zal ergens uitkomen om en nabij de +1.85 meter boven N.A.P.De opzet van het water zal dus ongeveer 1,00 meter bedragen in plaats van de verwachte 1,45 meter.
De TESO overweegt zijn veerdienst te gaan stremmen vanaf 19:30 uur, ivm met het hoge water, maar voor de rest is het allemaal niet vreselijk spannend.
Ik denk toch dat ik even rond 20:00 uur bij de steiger een kijkje ga nemen hoe het er allemaal erbij staat, misschien nog een paar foto's maken van het hoge water.
Ik weet niet of dat gaat lukken, want het is behoorlijk donker en ik heb maar een eenvoudige camera.
Interessant!
Is een ook een topic voor geopend. zie http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...c=29348&hl=
Deze zelfde storm zal in de Oostzee voor noodweer gaan zorgen. Windstoten lopen op tot 130 km/uur en de doorstaande wind zal windkracht 10/11 zijn. In Polen is de hoogste waarschuwing uitgegeven voor wind en kustbedreiging.
Ook in Duitsland en Denemarken is een waarschuwing uitgegeven voor harde wind en hoog water. Hier is het een code oranje. Denemarken verwacht een windkracht 10 met windstoten die oplopen tot 126 km/uur.
Is een ook een topic voor geopend. zie http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...c=29348&hl=
Bedankt Ben, ik heb mijn huidige stand van zaken in de nieuwe topic geplaatst die jij zonet aangaf.
Nou weet ik dat GFS windstoten graag overdrijft, maar dit...o.O
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Citaat van Maxim1110, dinsdag 29 november 2011, 0:15 uur Aight...
Nou weet ik dat GFS windstoten graag overdrijft, maar dit...o.O
Dat zijn behoorlijke windstoten, eigenlijk erg harde windstoten. Oke gfs overdrijft graag, maar al zou het iets minder worden dan dit, dan is het nog steeds heftig. Maar even blijven volgen want volgens mij is dit wel de vreemde eend in de bijt vooralsnog.
| Gewijzigd: 29 november 2011, 00:22 uur, door Tyshane
Pfoe, iets minder, maar tegen de 140 km/u aan is ook niet mis.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
...
Welke bomen? Ik zie wel dakpannen vliegen... met zwarte pieten en al | Gewijzigd: 29 november 2011, 00:27 uur, door Ben47
Ooit eens gehoord dat bij en bepaalde windkracht windstoten van rond de 1,5 keer de gemiddelde windsnelheid kunnen voorkomen. Dus die 140 km/u is dan nog een windkracht 10.
Hoort dit niet in het winterdraadje thuis? de Meteorologische winter is dan al begonnen.
Jah leuk he! kan niet wachten op de kaartjes van 00 morgen!
nou ja 'tis de 18:00 run en een paar dagen geleden konden we overal lezen dat de 00 en 12 betrouwbaarder zijn.
en ook vrij plots.. wie weet is die helemaal weg morgen
Pas op vrijdagavond dus 72 uur van te voren dan wordt het meer duidelijk allemaal.Het veraderlijke zit in de storing die maandag net ten Noorden van het Waddengebied voorbij trekt.Een iets zuidelijker koers zou zelfs kunnen resulteren tot het helemaal wegvallen van de wind of een krachtige wind uit oostelijke richting.Maar of de oostenwind veel kou mee gaat nemen valt zeer te betwijfelen, het vriest nauwelijks (alleen in Lapland rond de -10 graden) en bovendien is het zeewater nog altijd ruim boven de tien graden.Waar we wel zeker van kunnen zijn is dat het vanaf donderdag een heel stuk natter gaat worden en dat we maandag een redelijke grote kans op storm hebben met in het Noorden de laagste barometerstanden om en nabij de 970hPa.Ik kijk bij deze dynamische atmosfeer liever niet verder dan 48 tot 72 uur vooruit.
Voor dinsdagavond verwacht ik dus met name in de namiddag en avond een harde tot stormachtige wind uit het ZW-en met name in het NW-lijk kustgebied en de Waddeneilanden.Het (kou)front komt in de 2e helft van de avond in het NW-lijk kustgebied aan, met op het front de hoogte windsnelheden (7 tot 8 Bft) en kans op zware windstoten, daarna ruimt de wind naar het W tot NW en neemt in kracht af.Er is wat regen mogelijk, maar meer dan 3 tot 5 mm zie ik echt nog niet vallen de komende 48 uur en dan nog de meeste neerlag in het noorden van het land .Ik hoop dat ik het mis heb, maar het hoog boven midden Europa is nog te prominent aanwezig.
Woensdag lijkt weer op een aardige dag te worden met zonnige perioden en vrij hoge temperaturen van een graad of 8 in het oosten tot bijna 11 aan de kust.De wind doet het dan met 4 tot 5 Bft ook een stuk rustiger aan.
Donderdag komt er weer meer wind te staan en met een krachtige tot harde wind uit ZW aan de westkust is het nog steeds te warm voor de tijd van het jaar.Er gaat weer wat neerslag vallen maar vooralsnog geen grote hoeveelheden.Wel zal deze dag als de kaarten kloppen een einde maken aan de langdurige droogte die toch wel opmerkelijk te noemen is.
Voor de vrijdag en het komende weekend is de verwachting te onbetrouwbaar om daar echt verder op in te gaan. | Gewijzigd: 29 november 2011, 01:51 uur, door op bijna 53 graden NB