is er nog een verband tussen stormen en de daaropvolgende winter.
Storm top tien
7 juni 2009 - De tabel is samengesteld op basis van een analyse van de meetgegevens van 13 KNMI-landstations. Voor iedere storm is een mate van bijzonderheid bepaald die een indicatie geeft voor de zwaarte van de storm, gemiddeld over Nederland.
Rang Datum
1 25 januari 1990
2 3 januari 1976
3 2 april 1973
4 13 november 1972
5 27 november 1983
6 27 oktober 2002
7 26 februari 1990
8 1 februari 1983
9 24 december 1977
10 16 januari 1974
Hmm, die vrijdag de 25e is het nieuwe maan en 1,5 a 2 dagen erna springtij! Dan wordt het opletten geblazen.
We weten allemaal dat GFS maar wat overdrijft wat betreft de windstoten. Langs de Nederlandse kust en dan met name het noordwestelijk deel, zou volgens de berekeningen van het weermodel GFS te maken kunnen gaan krijgen met windstoten van 130-135 kilometer per uur. Zelf hecht ik geen waarde aan die absurde hoge waardes. Windstoten tot 115 kilometer per uur zijn realistisch.
Kijken we naar de Bft dan zien we in het noordwestelijk deel van het land een 10 Bft, dus een echte storm! Mogelijk even een 11 Bft, komend vanuit het zuidwesten (zie afbeelding hierboven). Dit zou betekenen dat we weer eens een keer een echte storm gaan meemaken. De laatste storm dateert alweer uit het jaar 2007, namelijk de storm van 18 januari. De storm van 18 januari 2007 leverde op grote schaal zeer zware windstoten op van 120 tot 130 km/uur. Wilhelminadorp registreerde volgens voorlopige cijfers met 133 km/uur de zwaarste windstoot. Ook in het binnenland zijn op verschillende plaatsen tot ver landinwaarts zeer zware windstoten gemeten van 110 tot 120 km/uur. Herwijnen registreerde een vlaag van 124 km/uur.
Het is natuurlijk wel 1 week vooruit kijken, maar we weten allemaal wat er vorig jaar gebeurde..... Na de storm (op de Noordzee) kwam de winter in ons land. Hopelijk zal dit nu ook het geval zijn.
GFS en ECMW zitten wel erg ver van elkaar, als ik de kaartjes van EC zie dan krijg ik het idee op basis van symbolen en gegeven windsnelheden van een windkracht 9 aan de NL kust.... Maar Ja , bij windkracht 9 zijn windstoten van 110-115 km/u niet ondenkbaar.
| Gewijzigd: 18 november 2011, 16:41 uur, door jcroon
Of de fotosoep in de post van Jan (wat betreft het weersverschijnsel dan, bijbehorende ellende is natuurlijk minder leuk) | Gewijzigd: 18 november 2011, 18:48 uur, door Der Rudi
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Het zicht is hier in de straat misschien 50 meter!
Dat heb ik alleen wel eens meegemaakt langs een weiland, maar die zijn hier niet in de buurt.
Ben benieuwd hoe het er morgen om 06:45 uit ziet.