Ah ok, nou ja; beter ene lauw biertje dan gene biertje.
Eindelijk is er weer wat interessants te melden op weergebied. De weermodellen hebben de laatste paar dagen veel moeite met de berekeningen, maar wat er vandaag (run 06uur) op de kaarten kwam te staan is iets om te gaan volgen. Het wil dus niet zeggen dat het ook daadwerkelijk voor gaat komen, dit komt mede doordat het nog maar net op de kaarten staat. Op de recente kaarten van het weermodel GFS (Amerikaans weermodel), is te zien dat er een lagedrukgebied van zuidwest Engeland richting het noordoosten trekt, daarbij horend een flink windveld. De kerndruk van de depressie is 975 hPa. Als we de kaarten van GFS erbij pakken, die betrekking hebben tot de windstoten, dan zien wij bizarre windstoten berekend worden. Aan de kust bij Engeland zelf windtstoten van 203 kilometer per uur!
We weten allemaal dat GFS maar wat overdrijft wat betreft de windstoten. Langs de Nederlandse kust en dan met name het noordwestelijk deel, zou volgens de berekeningen van het weermodel GFS te maken kunnen gaan krijgen met windstoten van 130-135 kilometer per uur. Zelf hecht ik geen waarde aan die absurde hoge waardes. Windstoten tot 115 kilometer per uur zijn realistisch.
Kijken we naar de Bft dan zien we in het noordwestelijk deel van het land een 10 Bft, dus een echte storm! Mogelijk even een 11 Bft, komend vanuit het zuidwesten (zie afbeelding hierboven). Dit zou betekenen dat we weer eens een keer een echte storm gaan meemaken. De laatste storm dateert alweer uit het jaar 2007, namelijk de storm van 18 januari. De storm van 18 januari 2007 leverde op grote schaal zeer zware windstoten op van 120 tot 130 km/uur. Wilhelminadorp registreerde volgens voorlopige cijfers met 133 km/uur de zwaarste windstoot. Ook in het binnenland zijn op verschillende plaatsen tot ver landinwaarts zeer zware windstoten gemeten van 110 tot 120 km/uur. Herwijnen registreerde een vlaag van 124 km/uur.
Het is natuurlijk wel 1 week vooruit kijken, maar we weten allemaal wat er vorig jaar gebeurde..... Na de storm (op de Noordzee) kwam de winter in ons land. Hopelijk zal dit nu ook het geval zijn. | Gewijzigd: 18 november 2011, 13:49 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Een echte storm is idd alweer even geleden ( 2007 ).
Ik hoop dat het uitkomt, kan ik eindelijk weer een keertje "echt" uitwaaien
Ik kan me nog een storm van een aantal jaar eerder ( voor 2007 ) herinneren.
Toen woonde ik in een flat in Delft op 13 hoog, het was toen net of ik op een boot zat.
Ik werd helemaal zeeziek
Dat was echt heerlijk, en hoop ik nog een keer mee te maken ( ook al koste het me bijna me leven )
Maar zoals je al zegt het is nog een week, maar we houden het in de gaten
Ik ben benieuwd hoe de kaarten zich ontwikkelen mbt de mogelijke storm, het ziet er nu erg veelbelovend uit!