Het zag er ongeveer zo uit, alleen dan wat groter van boven naar beneden.
Is wel mooi om te zien.
Dat is een bijzon volgens mij.
Nou een beetje in de buurt wel en een beetje richting een storm ook. Allemaal net niet, maar helemaal niet ook niet.
In potentie zien we wel een weersituatie in de kaarten waar een flinke woei uit zou kunnen voortkomen. Ik hoop dan ook dat de kaarten flink in positieve zin die kant opdraaien en we een echte storm weer eens kunnen gaan meemaken. Maar ja willen en echt gebeuren, da's een groot verschil.
Maar zoals ik vannacht ook al op het, overigens spontaan verdwenen, storm-poll-topic over een komende storm meldde; 'Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, ik kiek ut nog wel even an.' | Gewijzigd: 16 oktober 2011, 22:44 uur, door Tyshane
Geldig tot dinsdag 18 oktober 2011 24.00 locale tijd
SYNOPTISCHE SITUATIE: Een hoog boven Oost-Europa trekt langzaam verder oostwaarts. De zuidelijke stroming voert in de grenslaag inmiddels tamelijk vochtige lucht aan, boven de subsidentie inversie op circa 3000-4000 voet hoogte is de lucht erg droog. Van het westen uit trekken velden met SC-bewolking, behorend bij een frontale zone met daarin een aantal zwakke fronten, over ons land. Vandaag passeren deze fronten sterk afgezwakt en nog nauwelijks als zodanig herkenbaar.
Een actiever koufront ligt maandagavond boven de Noordzee en passeert dinsdagnacht en dinsdagochtend. Achter dit front draait de stroming dinsdagmiddag naar zuidwest tot west. Deze frontpassage gaat dinsdag gepaard met tamelijk veel wind en mogelijk ook windstoten.
WIND: Vandaag neemt van het westen uit de ZZW-wind toe naar een 6 en later een 7 Bft langs de westkust. Later vanavond buitengaats tot een 8 Bft.
Mogelijk kans op een Zuid 9 Bft later vanavond op het centrale deel van de Noordzee op een passerende randstoring (trog met separaat laagje).
Dinsdagnacht en ochtend op nadering en passage van het actievere koufront kans op een zuid 8 Bft vooral buitengaats en mogelijk zware windstoten in het directe kustgebied tot zo'n 75 km/uur. Wat verder landinwaats dinsdagochtend zo'n 50-60 km/uur. Er staat tijdens deze passage in de grenslaag op enige hoogte veel wind, de opbouw is aanvankelijk stabiel maar wordt tijdens passage onstabiel.
BEWOLKING: Velden met SC bewolking rond 2000-2500 voet. Verder de komende paar uur met het binnendringen van de vochtiger en zachtere lucht kans op ST vorming. De als dan aanwezige stratus bewolking lost geleidelijk op en gaat vanmiddag over in uitspreidende CU/SC-velden. Dwarsdoorsnedes geven een niet al te dikke laag CU/SC tot 3000-4000 vt met weinig of niets daarboven.
De dikkere frontale bewolking van het actieve koufront passeert tussen vanavond en dinsdagochtend.
NEERSLAG: Boven de Noordzee verder toenemende lichte neerslagkansen. Boven ons land vandaag vrijwel geen neerslag
Dinsdagnacht en ochtend 5-10 mm in de oostelijke helft van het land en 10-15 mm in de westelijke helft.
ZICHT: Vandaag flink nevelig, heel lokaal misschien eerst nog een zeer lokale mistbank. Vanmiddag meest 8-10 km. In neerslag dinsdagnacht en ochtend meest matige zichten.
TEMPERATUUR: Vandaag in de nog zachte lucht hogere temperaturen van 14 in het noorden tot 16 a 17 in het zuiden van het land.
Dinsdagnacht zo'n 9 tot 12 graden. | Gewijzigd: 17 oktober 2011, 09:50 uur, door Ben47
Ja je hebt gelijk, bedankt! Weet ik dat de volgende keer ook weer
-------------------------
Ik merk al dat de wind begint aan te trekken.
Het wordt weer een lekker herfstachtig nachtje, goed om te slapen dus | Gewijzigd: 17 oktober 2011, 22:08 uur, door Diem
zie en verder http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=243137
Hier scheen de zon zelfs nog
En voor morgen is er weer beter weer besteld zo te zien op de KNMI site, heerlijk buiig met kans op onweer en hagel:
Synopstische situatie: .... De bijbehorende hoogtetrog trekt morgenmiddag en -avond over ons land. De kou in de bovenlucht bereikt ons al echter al komende nacht, T500 gaat naar -32 C.
Bewolking: .... In de komende nacht vooral langs de kust convectieve bewolking met ook enkele CB's, landinwaarts meer opklaringen. Morgen overdag is de kans op CB's beduidend groter vanwege de hoogtetrog. De onstabiliteitsdiepte neemt vanaf vanmiddag geleidelijk steeds verder toe van FL150 vanmiddag tot FL270 morgenmiddag.
Neerslag: .... De buienactiviteit neemt vanaf vanavond steeds verder toe en zal zich in de nacht naar woensdag vooral concentreren op de kustgebieden, mogelijk speelt kustconvergentie hierbij ook een rol. Woensdag overdag breiden de buien zich ook over het land uit, geholpen door de dagelijkse gang en de hoogtetrog. Gezien de onstabiliteitsdiepte is onweer en mogelijk ook hagel niet uit te sluiten.
Alleen al het verschil tussen de hoogtetemperaturen voor en achter het koufront. Op 1500m hoogte van +7 voor het front tot -1 achter het front. (KNMI kleine luchtvaart)
Ook aan de grondtemperatuur was het passeren van het koufront goed merkbaar. In De Bilt waar het op 6.30u nog 13,6 graden was viel de temperatuur vanaf 7.45u in 30 minuten als een baksteen naar 9,4.graden. Daarna verder naar 8,0 graden.
| Gewijzigd: 18 oktober 2011, 11:43 uur, door Ben47
EDIT: Nu ook hagel. | Gewijzigd: 18 oktober 2011, 17:57 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography