Europese wetenschappers hebben een opmerkelijke ster ontdekt. Volgens de gangbare theorie kan de ontdekte ster niet eens bestaan. De wetenschappers schrijven erover in het blad Nature.
De ster, SDSS J102915+172927, bestaat bijna helemaal uit waterstof en helium. Zware metalen ontbreken, terwijl juist die volgens de theorie nodig zijn om een gaswolk in te dikken tot een ster. De ontdekking betekent dat de wetenschappelijke modellen voor het ontstaan van sterren moeten worden herzien. Gezocht wordt nu naar sterren die lijken op SDSS J102915+172927.
Bron: RTL | Gewijzigd: 12 mei 2017, 10:54 uur, door Joyce.s
http://www.eso.org/public/netherlands/news/eso1132/
idd ben blij dat dit soort dingen gebeuren die de wetenschap en alle theorieen overhoop gooien
Als je de moeite neemt om het artikel achter de link te lezen die ik hierboven heb gepost, lees ik toch iets anders:
"Een breed geaccepteerde theorie voorspelt dat sterren als deze, met weinig massa en een extreem laag metaalgehalte, niet kunnen bestaan, omdat de gaswolken waaruit ze gevormd zijn nooit konden condenseren", zegt Elisabetta Caffau (Zentrum für Astronomie der Universität Heidelberg, Duitsland, en Observatoire de Paris, Frankrijk), hoofdauteur van het artikel. "Het was verrassend om, voor het eerst, een ster in deze ‘verboden zone’ te ontdekken. Dat betekent dat we sommige stervormingsmodellen nog eens onder de loep moeten nemen."
Dat heeft meer iets van: "De uitzondering bevestigt de regel"
volgens mij staat er 'volgens de gangbare theorieën'.
enneh... voor de ts: het is niet zware metalen, maar zware elementen.
zuurstof, zwavel en fosfor en volgens mij zelfs koolstof worden hier al als zware elementen bedoelt!
Mooi berichtje !!
Mooi berichtje !!
Als ze er vrij weinig over weten, hoe hebben ze dit dan kunnen ontdekken?
als je iets ontdekt dan vind je iets wat nog nooit iemand anders heeft gevonden of heeft gezien !!
maar goed het gaat erom dat het heelal nog niet al zn prijzen heeft prijsgegeven ook al denken sommige mensen dat ze alles al weten