De lucht was glashelder, dus ff beetje naar de lucht kijken,
Wat er toen gebeurde, dat hadi k nooit gedacht dat dat kon, gewoon een bliksem in de lucht, heeel hoog, ook geen donder gehoord. Was een hele lange bliksem. En dat tijdens glasheldere luchten die avond.
Heel bijzonder, mja het kan dus wel.
Maar ik weet dat je bliksem ver weg nog kunt waarnemen, omdat als ik uit mijn zolderraam kijk, richting het zuidwesten,
kan ik het weerlicht zien boven Lelystad. Want wat moest het anders zijn , alleen boven Lelystad hing een zware onweersbui (tijd terug hoor).. verder niks. En het waren ook gewoon echt flitsen, kon wolkentoppen gewoon zien tijdens het weerlichten 's nachts!
Wanneer was dat dan....heb al heel lang geen onweer gezien......
In Oostenrijk heb ik wel eens buien tot diep in Duitsland kunnen waarnemen, dan heb je het al snel over enkele honderden kilometers. Zo lang het maar flink helder is tussen jou en de bui kun je met gemak 200km verderop een forse onweersbui zien ontladen. Uiteraard merk je dan niets meer van de donder. | Gewijzigd: 31 augustus 2011, 18:58 uur, door marsel
Is dat waar? Dat lijkt me echt sterk...
Dat kan inderdaad. Het enige geval dat ik weet is dat dat nog wel eens in de herfst gebeurd, als het in het binnenland vaker opklaart 's nachts terwijl er aan de kust nog buien kunnen voorkomen met onweer 's nachts. Geloof dat dat te maken had met het warmere zeewater als ik me niet vergis, dat daar dan nog buien kunnen ontstaan?
Afijn, maar het is wel degelijk mogelijk dat men ver landinwaarts aan een heldere hemel het weerlicht te zien is van de buien die aan de kust zich voordoen.
Hoe dat precies kan, weet ik niet meer, maar ik heb het fenomeen ook een aantal keren gezien, helemaal in Arnhem. | Gewijzigd: 31 augustus 2011, 19:35 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Zo op de verhalen afgaande lijkt het behoorlijk af te hangen van hoe het zicht is om z'n onweersbui. Het zicht is weer afhankelijk van de hoeveelheid vocht, smog etc in de lucht, allemaal aardig variabele factoren.
met zeer helder weer kun je hier kilometers ver kijken.
vaak zagen wij bliksems als we buiten zaten in de zomer... als ik dan keek op de radar zat het ver in duitsland.
dus hier hebben we zeer vaak bliksem waargenomen op afstanden van 50 tot zeker 150 km verderop
deze zomer al 3 keer gezien! en gehoopt op ostgewitter uiteraard, maar tevergeefs...
Berichten van tot 40km heb ik ook wel eens gehoord.
Glenn
Ik heb het hier wel over de bliksem schicht zelf en niet de weerlichten daarvan.
'Weerlichten' en dan bedoel ik flitsen in de wolken, of reflecties daarvan in de lucht, zijn inderdaad soms op hele groote afstanden te zien. Omdat, zoals een aantal al gezegd hebben, de wolken soms kilometers hoog zijn.
Hoe ver een bliksem schicht vanaf een onweers wolk reikt, is volgens mij max 40 km.
Met andere woorden, je kan dus geraakt worden door bliksem op een afstand van 40 km vanaf de onweerswolk zelf en niet op 100-200 km.
(ik ben geen onweers-expert, dus ik kan het fout hebben)
Glenn