Ik zit nu al de hele tijd eraan te denken, hoe dat kan. Kan iemand mij dit uitleggen? Misschien bliksem van een onweersbui heel ver weg, maar vanaf welke afstand kun je bliksem zien? Van een bui in de buurt zou ik dan toch ook donder moeten kunnen horen? Ik vond het nogal apart.
Is dat waar? Dat lijkt me echt sterk...
Volgens mij is dit eerder 15-20 km en niet het tienvoudige.
Berichten van tot 40km heb ik ook wel eens gehoord.
Glenn
Eventuele bliksems die op hoogte ontladen zullen dus ook te zien zijn.
Bron: Weather (Nature Company Discoveries Library) | Gewijzigd: 28 augustus 2011, 14:45 uur, door Roan
Ik zat achter mijn computer en zag door mijn raam een felle flits.
Ik zat te wachten op de donder maar die kwam niet. toen ben ik uit mijn raam gaan kijken en toen bleek het gewoon helder te zijn en op de radar was eigelijk praktisch niets te zien.
Berichten van tot 40km heb ik ook wel eens gehoord.
Glenn
Op 26 mei 2009 zag ik de bliksem van onweer dat boven Amsterdam ging vanuit Deventer. Volgens mij is dat bijna 100 km..
Buienradar:
Datum en tijd invoeren, let op het vinkje: toon bliksem.....enz.
s`nachts is er toen een buienlijn ontstaan pal over de ned-du grens ter hoogte van het ruhrgebied.
Hierin vormden zich kolossale buien die pal langs de grens naar het noorden liepen.
Met toppen tot 15 km hoogte ,is toen de weerlicht ook waargenomen tot voorbij Eindhoven en zelfs Tilburg.
Waarschijnlijk heeft het ook te maken met de heldere lucht achter de buienlijn, en de ontladingen op zulke hoogte.
Is dat waar? Dat lijkt me echt sterk...
Kan zeker wel.
Ik zie hier vanaf Leeuwarden ook weerlicht wat ver over de grens van Duitsland zit.. LWD > Bremen bijvoorbeeld, dat is dus 200 km !!
2 Jaar terug zelfs weerlicht gezien wat boven Arnhem zat... das ook ook een hele afstand en dan heb ik naar Arnhem toe ook nog eens last van lichtvervuiling van de stad Leeuwarden.
Naar het oosten toe heb ik alleen maar weiland achter me en is het aarde donker.. vandaar dat ik, als het hier bij mij helder is, echt op grote afstand nog weerlicht kan waarnemen. | Gewijzigd: 29 augustus 2011, 12:29 uur, door Skroei
Maar ik weet dat je bliksem ver weg nog kunt waarnemen, omdat als ik uit mijn zolderraam kijk, richting het zuidwesten,
kan ik het weerlicht zien boven Lelystad. Want wat moest het anders zijn , alleen boven Lelystad hing een zware onweersbui (tijd terug hoor).. verder niks. En het waren ook gewoon echt flitsen, kon wolkentoppen gewoon zien tijdens het weerlichten 's nachts!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!