Nee, alleen post-processing van RAW foto.
- Color-equalizing, wat voor het kleuren contrast zorgt (origineel is vrij vlak, grijzig).
- Beetje contrast verhoogt, gamma iets verlaagt, beide om de zaken nog iets meer van elkaar af te laten steken.
- Noise reduction, om de toch ontstane ruis te verminderen.
Door het raam en de post-processing is de scherpte wel een beetje verloren gegaan, maar ik vond het plaatje mooi genoeg om te plaatsen.
Bij de tweede foto heb ik alleen color-equalizing toegepast. Deze is daarom ook een stuk scherper (geen raam, geen noise-reduction nodig). Ik vond de tweede mooi om te plaatsen vanwege de schaduwlijnen in de lucht (jacobsladders?) | Gewijzigd: 25 augustus 2011, 12:46 uur, door chrismir
Ik weet niet of je er iets aan hebt, want ik werk op Linux (openSuse). Ik gebruik digiKam om m'n foto's te beheren en te editen. Link: http://www.digikam.org/
Soms gebruik ik ook ufraw als gimp plugin.
Toch nog heel ander weer dan ik had gedacht, want hier was het vanmorgen een herfstplaatje met mistbanken en de dag begon fris. Je rook de herfst al.
En wat ik nog niet wist, dat het morgen nog een warme tot zomerse dag wordt, verrastte me zojuist nog maar even.
Dus morgen komen de echte grote buien? Mooi een dagje uitstel.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
- Color-equalizing, wat voor het kleuren contrast zorgt (origineel is vrij vlak, grijzig).
- Beetje contrast verhoogt, gamma iets verlaagt, beide om de zaken nog iets meer van elkaar af te laten steken.
- Noise reduction, om de toch ontstane ruis te verminderen.
Door het raam en de post-processing is de scherpte wel een beetje verloren gegaan, maar ik vond het plaatje mooi genoeg om te plaatsen.
Bij de tweede foto heb ik alleen color-equalizing toegepast. Deze is daarom ook een stuk scherper (geen raam, geen noise-reduction nodig). Ik vond de tweede mooi om te plaatsen vanwege de schaduwlijnen in de lucht (jacobsladders?)
Ok thanx voor de uitleg. Je laatste plaat van die wolken, bij je nieuwste update / post is erg mooi ook!
Soms gebruik ik ook ufraw als gimp plugin.
Dankje! Ik zal eens wat gaan frutselen