21 augustus wou ik eigenlijk mee chasen en dan was de planning richting Nijmegen. Dit had ik een dag van te voren gepland.
Maar ik was jarig en besloot om mijn verjaardag NIET af te blazen!
Ik wist dat er dinsdag 23 augustus weer een kans was en een betere.
Na wat kaarten te hebben gecontroleerd en nagechecked, besloot ik een dag daarvoor al dat Sniedersveldweg boven Enschede een goede plek was voor onweer en hoge bliksemactiviteit. Dit voelde gewoon goed.
En de planning was om daarna Duitsland in te rijden, dus had ik met een medechaser afgesproken in Enschede.
Om 8 uur 's ochtends ging de wekker, alleen ik had de wekker weer uitgezet omdat ik echt moe was, ik sliep namelijk pas rond 4 uur, half 5 vanwege de MCS die over Zuid/Zuidoost Nederland trok. Heb wat meegekeken via webcams.
Toen deze Duitsland was ingetrokken ben ik gaan slapen.
Gelukkig werd ik 8.15 uur nog eens geattendeerd dat ik er echt uit moest
Om 10.02 uur zat ik in de trein richting Enschede, af en toe een regenbuitje voorbij zien komen en meer ook niet.
Achteraf bleek dat ik naar de verkeerde kant zat te kijken in de trein, want links richting Deventer zou onweer zijn geweest!
Om 12.02 uur precies, kwam ik op het station Enschede aan.
Mijn medechaser Erik had de laptop al aangezet alleen kregen we de verbinding niet goed. Dus hebben we maar gebruik gemaakt van een WiFi-netwerk.
Hierop zagen we het volgende:
We besloten eerst snel te gaan tanken.
Toen zijn we als een speer richting Sniedersveldweg gereden, want we zagen namelijk al een dreigende lucht achter ons! (zie video)
Hier stonden wij op een mooi open plek en zagen een flink aantal CG's welke ook echt inslagen waren, want de knallen waren direct en niet normaal hard!
We bleken precies op de goeie locatie te zitten!
Nou wil ik graag tussendoor zeggen:
=====================================
Ik vind het knap van mezelf dat ik de 1ste chase op 28 juni 2011 de beste locatie had uitgezocht, Den Bosch en dan vlakbij Kaatsheuvel en Vught.
Zie topic:
Chase 2 op 18 augustus 2011 bij Arnhem in de buurt, maar vanwege een auto ongeluk niet door kunnen zetten.
Chase 3/Medechasers op 21 augustus 2011 naar Nijmegen sturen, daar bleek later in de middag de zwaarste bui te zitten, maar hun wouden graag richting Venlo, dus daar hebben ze niet veel gehad. Ik heb ze toen naar de Schorweg gestuurd omdat ze 360° graden wouden kijken. Hier bleek later dus van afstand een mooie Cumulus Congestus te zien van een bui in ontwikkeling
Chase 4 op 23 augustus 2011 richting Sniedersveldweg boven Enschede zaten we precies in het midden. Hierbij dus dikke CG's, hagel van 1,5cm groot (staat ook op video), mooie knallen en de bijbehorende hoeveelheid neerslag.
Dus ik heb steeds goed berekend wat de beste locatie zou zijn voor onweer en hoge activiteit. Natuurlijk ook dankzij Johann en Jan, die zorgen voor de prof. kaarten !
Maar ik snap niet van mezelf waarom ik denk dat bepaalde locaties erg goed zijn, terwijl ik zelf maar een amateur chaser ben. Wat kan ik er mee doen
=====================================
Toen deze bui over was, was dus eerst mijn planning om richting Duitsland te rijden.
We zijn ongeveer een uur op de Sniedersveldweg gebleven, omdat hier hele mooie wolken waren te zien. Ook de lightningstrike detector begon wat te piepen. Dus we bleven eventjes.
Later bij de MacDonalds hebben we WiFi even aangezet en de kaarten bekeken. Nou bleek de bui groter te zijn geworden in Duitsland, dat dan wel weer!
Maar onmogelijk om deze in te halen, hiervoor gaan wij geen risico lopen.
Ik heb ervaring opgedaan in Arnhem (A).
Dus dit deden we maar niet.
We gingen wachten op volgende buien.
Het werd weer wat warmer.. gebeurde nog niks.. wachten wachten wachten...
Richting Storckhorsterdijk in Lievelde gereden, om daar even een groot overzicht te hebben hoe de lucht er uit ziet en hoe het zich gedraagt.
Vanuit het zuiden was steeds meer Cumulus Humilis waar te nemen.
Kijken naar het oosten/noordoosten werd de bewolking steeds dikker en donkerder.
Hier foto's van die plek
Later toch weer terug naar de Mac gereden voor data.
Hier op o-o werd gezegd dat het nou eigenlijk wel over is.
Maar IK gaf nog niet op.. het was mij te benauwd en klam buiten.
En de waardes vond ik nog wel interessant!
Dus wij reden naar een locatie waar je prachtig 360° kan kijken, en 4 uitwegen kan nemen, dus die onthouden we voor de volgende chase. Absoluut een pracht locatie! Hier waren ook eerst wat Cumulus humilis te zien. De zonsondergang was ook prachtig:
Op een gegeven moment zag ik het volgende:
Dus weer goed geraden.. er was iets gaande.
Wij op de TomTom aangeven dat we naar Assen wouden.
We bleken ook gewoon op die wolken af te gaan, dus hartstikke mooi ja
Toen we gegeven moment op de snelweg zaten, nadat we eerst ongeveer 10 minuten langs bomen en zo zijn gereden.. zag ik een wolk flink groeien.
Dit bleek een onweersbui in ontwikkeling te zijn. Ik zei nog tegen Erik, dit wordt vast een aambeeld!
Nog geen 10 minuten later zagen we hem inderdaad erg goed en wij snel van de weg af en de volgende plaatjes geschoten.
Dat was deze bui:
Wij zijn toen gewoon doorgereden in de richting van Assen, toen zagen we opnieuw iets groeien. Dit waren na mijn idee donderskoppen, en nog geen 10 minuten later was dit ook een aambeeld geworden waarin we 4-5 flitsen hebben kunnen waarnemen.
Dit bleek later om deze bui te gaan:
Kortom, ik vond het een geslaagde chase weer!
Ik hoop dat jullie het lezen ook prettig vonden
Ik zal later een nieuw topic maken met nog een verslag en dan materiaal van mijn medechaser! | Gewijzigd: 5 september 2011, 02:16 uur, door dv_chaser
| Gewijzigd: 24 augustus 2011, 16:30 uur, door Tyshane
Haha jah straks wil iedereen mij mee hebben hahaha
Dat is ook wel mooi inderdaad, jammer dat je geen foto's heb!