Hierbij wil ik dus voornamelijk Jan en alle andere meteorologen bedanken voor hun inzet.
En de rest van het O-O natuurlijk ook.
Keep up the good work !
Glenn
Sluit mij hier natuurlijk bij aan!!!!
Vanavond trekt neerslag naar het noordoosten weg. Vannacht volgen in het oosten en noordoosten wederom buien, waarvan sommige met onweer.
Bron: weer.nl
Alle energie is opgeslokt door de voorgaande buien, de onstabiliteit is geslonken en het koufront dat werkt als trigger is ook al zo goed als Nederland uit.
Je maakt jezelf blij met een dooie mus..
Dat lijkt er helaas wel op. Maar we mogen deze week niet klagen.
2x per week zulke prachtige buien.
en uiteraard Jan en zijn crew bedankt voor alle informatie. Dat word elke dag beter.
Het is nu grijs hier en der staat een matige wind. 20.2 graden.
Alles wat er nog zou kunnen komen, lijkt me mooi meegenomen.
Stats 2016 = 2 (30/5)
Stats 2015 = 5
Stats 2014 = 8
Aanvulling etc altijd welkom
http://weerberichtnederland.webklik.nl/page/home
*afbeelding werkt weer | Gewijzigd: 26 augustus 2011, 17:00 uur, door TornadoCowboy
had hier deze morgen rond 5 zoals ik verwacht had volgens wat de radar had aangegeven mss een 6 tal knallers en het was donker dus kon ik niks zien. van miserie maar gaan slapen | Gewijzigd: 26 augustus 2011, 16:21 uur, door andy herman
Aanvulling etc altijd welkom
http://weerberichtnederland.webklik.nl/page/home
Mja leuk gedaan, maar hoe zit dat met je temperaturen dan (vooral de maxima)? Die lijken me wat laag voor vandaag denk je niet? Of zijn dat je temperaturen die je verwacht voor vanavond?
Ik kan op de satelietfoto's niets ontdekken in nederland wel in duitsland, ik wist niet dat ik zover kon kijken.
Groet, Henk. | Gewijzigd: 26 augustus 2011, 16:23 uur, door henk55
Commentaar op het brandweerforum p de situatie in Lichtenvoorde:
de gelderlander spreekt dan weer van " forse schade".
veel schade in achterhoek
Leuke slotzin:
Van de filmpje zeg ik niet meteen "wow wat spannend". Wel behoorlijke regen met wat wind maar als da niet zo lang duurt dan heb ik zo iets van "ut waait wel over".
Wat betreft de omgewaaide bomen veel bomen dei toch al verzwakt waren, let maar een op dat in de meeste gevallen de bomen geen kluit mee getrokken hadden of langs een weg staan zodat ze geen goede wortles hebben.
Een hele markt in varsseveld en maar 1 kraam omgewaaid?? Spektakel hoor.
Die is voor morgen . Hoogtetrog nabij, vrij koude bovenluchten en typische polaire lucht convectie (luchtsoortbuien). Kunnen inderdaad een paar buien met onweer vallen, alleen dan wel van het koudbloedige type. Niet meer van die complexen zoals we ze de afgelopen week hebben gezien.
Je ziet constant dezelfde 'clusters' van symbooltjes bij elkaar staan. Ik weet niet hoe ver jou kennis hierin gaat maar zal even op een rijtje zetten wat het belangrijkste is om een front te herkennen:
Temperaturen (T): rode cijfertjes
Dauwpunten (Td): groene cijfertjes
Blauwe windvaantjes: wijzen altijd met hun kammetjes in de richting waar de wind vandaag komt. Een half kammetje in ongeveer 5kt, een heel kammetje is ongeveer 10kt. Dus een windvaantje uit het ZW met twee hele en een half kammetje betekend 25kt uit zuidwest.
Blauwe bolletjes onderaan de stokjes van de windvaantjes: Geven de bekkingsgraad in octa.
Wolkensymboliek aan de onderzijde van het windvaantje: hiervoor moet je écht een hele lijst uit je hoofd weten , het zijn de zwarte tekentjes (zie in dit geval vooral Duitsland).
Het actuele weertype: paarse tekentjes tussen T en Td in.
Scherpe overgangen in T en Td's zijn vaak plekken waar fronten zich ophouden. Bovendien doen zich ook vaak drukstijgingen/-dalingen, windsprongen en weertype veranderingen voor wat ook terug te vinden is in de plots.
Wellicht dat je voor de verklaringen van de symboliek hier wat aan hebt:
Succes verzekerd
Geweldig dank je wel. Nu snap ik het.
En er lopen ook nog rode stippellijnen van N naar Z. Liggen daar de fronten tussenin of zijn dat de isobaren?
Goh het was dan wel geen apocalypse vandaag maar heb wel weer veel geleerd.
What a day | Gewijzigd: 26 augustus 2011, 16:33 uur, door kiwitwins
Je hebt gelijk , zit ik ze daar in het westen weer met een dooie mus blij te maken
Verwachtte temperaturen voor vanavond jaa...
Haha ik moest erg lachen om je opmerking...ik heb ook vrijwel niets mee gekregen jammer genoeg. Althans niet overhead, wel af en toe onweer, maar absoluut niet van het kaliber zoals we dat meerdere malen in het oosten en zuidoosten hebben gezien. Ach, vandaag was dan nog best wel aardig . Ontopic maar weer!
zit toch aardig wat onweer op in zuidwest frankrijk